Нов широкообхватен закон за защита на поверителността на цифровите данни в Европейския съюз влезе в сила в петък (25 август), поставяйки началото на нова ера за големите технологични компании в Европа.
Наборът от правила, известен като Закона за цифровите услуги (DSA), е може би най-строгата поредица от регулации за поверителност на технологиите в света. Той се основава на Закона за цифровите пазари от миналата година, който се фокусира върху антитръстовата реформа за големите технологични фирми.
Приоритетите на DSA са различни. Неговите закони са насочени към защитата на индивидуалните потребители и към предотвратяване на разпространението на вредно съдържание и дезинформация в мрежата.
„DSA е тук, за да защити свободата на словото срещу произволни решения и в същото време да защити нашите граждани и демокрации от незаконно съдържание“, каза във видео Тиери Бретон, европейският комисар по вътрешния пазар. „Моите колеги и аз ще бъдем много стриктни, за да проверяваме дали платформите отговарят на DSA.“, допълни той.
Какво променя DSA?
Основно законът налага на технологичните платформи да улесняват разбирането на потребителите как работи даден сайт. Тази регулация включва правила като правене на процеса на модериране на съдържанието по-прозрачен, изискване за различни сайтове да идентифицират потребителите, които качват материали, както и подробно описание на това как работят препоръките за съдържание.
Друга цел е да се овладеят самите алгоритми. Противоречива част от закона забранява на компаниите да използват така наречените „тъмни модели“ или манипулативни начини за подтикване на потребителите да кликнат върху съдържание, което първоначално не са търсили, като риалити телевизия или видеоклипове за набиране на ISIS.
Той също така забранява рекламите за наблюдение (реклами, персонализирани за потребители след проследяване на онлайн навици и история на търсенията) при непълнолетни. По-ранен проект на законопроекта включваше пълна забрана на рекламата за наблюдение, но правилото беше успешно разводнено от технологични лобисти. Персонализираната реклама е един от най-големите двигатели на печалба за компании като Google и Meta.
За кой тип сайтове се прилага DSA?
Пълните разпоредби на DSA са запазени за 19 уебсайта, всеки от които е с над 45 милиона потребители в ЕС (10% от общото население на икономическия блок). Въпреки че много от сайтовете са мултинационални и работят извън ЕС, новите правила се прилагат само за операциите на дадена компания в Европа.
Meta заяви, че ще спре да показва персонализирани реклами на европейски потребители на 17 и по-малко години, както и ще въведе възможност за гледане на видеа, истории и функции за търсене без алгоритъм, избиращ следващото видео на пазара в ЕС. Google обяви подобни реформи, включително предоставяне на повече данни на изследователи в ЕС, изучаващи „рискове от системно съдържание“.
Компаниите с по-малко от 45 милиона потребители няма да трябва да следват всяко правило за DSA и ще имат допълнителни шест месеца, за да се съобразят със закона.
Как ще се прилага DSA?
Ако големите 19 компании не спазват новите правила, те рискуват глоба до 6% от глобалните си приходи – това могат да бъдат до 16 милиарда долара за компания като Google. Платформа, която системно отказва да спазва DSA, може да бъде временно лишена от правото да извършва дейност в ЕС.
Тези наказания обаче няма да започнат веднага. Първоначално технологичните фирми са помолени да извършат вътрешни оценки доколко вече спазват разпоредбите, което трябва да стане през следващите седмици. След това Европейската комисия планира да одитира тези доклади и да направи препоръки за това какви стъпки трябва да предприемат компаниите, ако не спазват изискванията.