Две неща влизат в сила от днес:
Забраната на ЕС за внос на руски петрол по море и решението на Г-7 за таван на цената на руски петрол от 60$/барел.
Резултатът и от двете е напълно неясен и може повече да навреди на ЕС, отколкото да помогне да се спрат приходите на Русия от продажби на петрол.
Според Rystad, енергийна консултантска компания, Русия е добавила 103 петролни танкера към собствения си флот за последната година, за да осигури собствена паралелна доставка и застраховане на танкери и товарите им. Същото направиха Иран и Венецуела, когато попаднаха под подобни санкции. Общо Русия, Иран и Венецуела имат комбиниран флот от около 500 танкера с товарен капацитет над 34 000 тона (deadweight).
Русия може също така да използва произволен брой трикове, за да скрие произхода на суров петрол: прехвърляне от кораб на кораб или смесване на санкциониран петрол с несанкциониран на междинна точка. Имаше вече такъв случай с "малайзийски смесен суров петрол", който до голяма степен се оказа ирански и венецуелски. Неотдавна Shell закупи така наречената "латвийска смес суров петрол", в който 49.99% се оказа руски. Според Шел, след като над половината от сместа не е руска, то целият товар не е руски.
Как ще се справим с кризата с петрола ще свали много правителства.
Включително и наши.