Бизнесът по света по време на криза В едно друго време Организацията на обединените нации щеше да призовава за търсене на устойчиви решения на най-големите предизвикателства в света – от бедност и равнопоставеност, до изменение на климата и намаляване на неравенствата. Темите на деня биха насочвали нашето внимание към зелената икономика, дигитализацията и включването на хората в риск. 

В отговор на основните критики за бавния напредък при постигане на Глобалните цели за устойчиво развитие още през септември 2019г. генералният секретар на ООН Антонио Гутиереш настоя да се мобилизираме в три основни направления: 1/ глобални действия за по-силно лидерство, повече ресурси и по-интелигентни решения; 2/ локални действия за адаптиране на промените в градовете и местните общности; и 3/ граждански действия – на младежи, неправителствени организации, компании, медии, образователни институции и други групи.

За съжаление, очакванията за повече амбиция и неотложност получиха неочакван тласък в началото на годината. Добрата новина в тази ситуация е, че днес всички участваме – поотделно и заедно, на местно и глобално ниво. Лидерите ни са в центъра на общественото внимание и са принудени да поемат отговорност, действат и се отчитат ежедневно. Гласът на експертите е водещ при вземането на решения, а отделните хора са загрижени за здравето и състоянието на другите.

COVID-19 пандемията послужи като лакмус и извади на преден план волята, посвещението и грижата на частния сектор за добруването на обществото. В следващите редове можете да прочетете няколко вдъхновяващи реални примери за първите действия на водещи международни компании, част от световното семейство на Глобалния договор на ООН.

1. Да водиш чрез личен пример

Висшият мениджмънт на испанската банка Santander преразгледа своите планове, намали наполовина заплатите си и се отказа от бонусите си за тази година. С тях направи фонд от поне 25 млн.евро, в който и служителите могат да даряват. Парите ще бъдат използвани за производство на медицински облекла и оборудване, защита на работниците, както и подкрепа на самонаетите и малките фирми на различните им пазари по света.

Изпълнителните директори на Nike – семейните двойки Knight, Donahoe и Parker дариха 7 млн. долара за подпомагане работата на Oregon Health & Science University по време на кризата. Самият световен гигант стартира мащабна програма за спешни мерки за подпомагане на борбата с COVID-19, която включва производство на лични предпазни средства в подкрепа на лекари, сестри и санитари. Цялата печалба от произведените в края на миналата година специални обувки за медицински работници, пък, ще бъде дарена за нуждите на детската болница в Орегон

2.Най-важни са правата на човека 

Дискусиите и действията за опазване правата на отделните хора и общности в риск ясно откроиха важните теми – физическо и психическо здраве, храна, лична сигурност, дигитално образование и други. Често помощта на компаниите се базира на утвърдени партньорства, с местната власт, специализираните институции и гражданските организации. 

Novartis анонсира своето дарение от 130 милиона дози хидроксихлорокин за подкрепа борбата с COVID-19, които ще дари до края на май. Компанията ангажира своите партньори по веригата за доставки да произвеждат повече, за да посрещне глобалното търсене.

Нестле обяви партньорството си с Международния червен кръст и неговите подразделения като дари 10.3 млн.евро за борба с COVID-19. В допълнение, компанията се ангажира да удвоява всяко дарение на своите служители към организацията. Хранителните продукти и средствата ще бъдат използвани за укрепване на здравните системи по света. Транспортните средства и екипи на дружеството, пък, подпомагат доставките на даренията „от врата до врата“.

Corona_CF Familien_top

Забележителен е примерът на трите фондации на семейство Карлсберг – Фондация „Карлсберг“, фондация „Нов Карлсберг“ и фондация „Туборг“, които дариха общо 12,350 милиона евро за смекчаване на предизвикателствата, свързани с COVID-19. Тези извънредни субсидии дарителите насочиха към: 1/ мобилизация на национална група изследователи-вирусолози от 3 водещи университета, 2/ възстановяване на посещенията и живота в музеите на изкуството, когато кризата отмине; 3/ мобилизиране на младежките и гражданските организации за дългосрочно социално и човешко подпомагане на най-уязвимите групи в изолация (възрастни, хора с увреждания, бежанци и други).

3. Трудови практики 

Най-важната и спешна задача на всички работодатели е да осигурят безопасно работно място на своите служители. В повечето случаи това изисква въвеждане на дистанционна работа, работа на смени, иновации в процесите, управление на отпуските дори и на онези с временна заетост, изграждане на кризисни центрове за служители и техните деца, както и много други. 

Сантандер вече предприе редица стъпки за защита на служителите, измежду които: улесняване на платените отпуски; спиране на служебните пътувания и осигуряване на възможност за работа в домашни условия, работа на смени; допълнителен платен отпуск от 80ч на всички служители, задължителна дистанционна работа на високо-рисковите служители. Примерът й последваха дори американските технологични корпорации Amazon, Apple, Google, Facebook, Microsoft, and Twitter, чиито служители работят почасово от домовете си при същите ставки, вкл. шофьори, готвачи и обслужващ персонал. 

В някои сектори промененият бизнес модел наложи наемане на нови работници, какъвто е случаят с Aldi. Lidl и  Asda, които обявиха, че назначават нови 16500 служители, които да се грижат за повишените хигиенни изисквания и доставки на продукти по домовете. 

Грижата далеч не е едностранна. Всички служители на Virgin са предложили да вземат между 6 и 8- седмичен неплатен отпуск в следващите 6 месеца и половина, за да споделят кризата, в която компанията се оказва след безпрецедентната невъзможност да функционират сектори като туризма и пътуванията. Не на последно място, технологичният гигант Google увеличава своята програма за удвояване даренията на служителите си и така тя става с годишен лимит до 10000 долара.

4. Споделяне на ресурси 

Оказа се, че въпреки специализацията си производствените мощности могат да бъдат пренасочени за нови продукти – от маски и предпазни средства до респиратори, вентилатори и друга медицинска техника. Центровете за развойна дейност обединиха усилията на широк спектър от учени и чрез обмен на авторски разработки създадоха нови партньорства, които да отговорят на нуждите на пазара и обществото 

Lufthansa-A330-Cabin-loaded-with-cargoТака например, световната марка LVMH, които произвеждат парфюми за Dior и Givanchy, изработват безплатни дезинфектанти за ръце за френските граждани. Производителите на алкохол Bacardi и Jameson пренастроиха дестилаторите си, за да доставят спиртни гелове и етанол, най-важната съставка на дезинфектантите за ръце. HP мобилизира своя екип за 3D принтиране и световната си мрежа от партньори HP’s Digital Manufacturing Partner Network, за да създаде дизайн, валидира и произвежда основни части за медицински предпазни средства и техника – вентилаторни помпи, филтри, клапи, както и чисто нови части, които да предпазват от проникването на вируса. Дизайнерските файлове за тези части са достъпни без авторски права, за да могат да бъдат произвеждани навсякъде по света, Автомобилните гиганти Ферари (в партньорство с Magneti Marelli и Siare Engineering International) и General Motors (в партньорство с Ventec) мобилизираха своите заводи и пренастроиха оборудването си, за да подпомогнат производството на вентилатори, респиратори и друга медицинска техника. Луфтханза ангажира свободните си от пътници полети, за да увеличи сигурността на доставките по въздух. Почти половината от стоките са нормално транспортирани, а останалата част – на пътническите седалки, обезопасена с предпазни колани.

5.Грижа за клиенти

Потребителите остават най-важни за всеки бизнес. Като представител на институциите, чиито клиенти са пряко засегнати от съпътстващата финансова криза, Сантандер обяви и политиката си за подкрепа на клиентите, измежду които: затваряне на някои клонове, за да се защитят клиентите, като същевременно се гарантира непрекъснатост на обслужването в цялата клонова мрежа; електронен достъп до услуги или увеличение на обема услуги за безплатно ползване от клиентите, за да могат те да останат вкъщи; отпадане на някои административни такси; увеличаване на сроковете за плащане на вноски по заеми и лизингови договори; осигуряване на нови 25 млн.евро за самоосигуряващите се лица и малките бизнеси, безплатни медицински услуги и други. .  

От 23 март Nike публикува нови препоръки за поддържане на здравословен начин на живот на атлетите – нагласа на ума, движение, хранене, възстановяване и сън. Днес професионалните спортисти не могат да играят заедно или пред своите фенове, но могат да се обединят в името на нещо по-голямо, да си останат вкъщи и да играят за света.

Daimler подпомага борбата с вируса по много начини – от предоставяне на местен транспорт до дарения на маски. Но е впечатляваща работата на комуникационния им екип, който спира да работи за марката и посвещава своята експертиза и време за разпространение на достоверна информация за COVID-19. Така през всичките си социални канали те се борят и с фалшивите новини.

6. Отговорност по веригата за доставки

Usage-lifebouy-wash-background_tcm244-549598

В ситуация на глобализация на икономиката веригите за доставки често се простират на няколко континента. Днес здравната обстановка и националните правителства създават непредвидими условия за сигурността на тези доставки. За да укрепи създадените връзки, Unilever задели 500 млн.евро, с които да подсигури паричния поток към уязвимите си партньори – малките и средните предприятия. Ще предплаща на подизпълнителите си и ще увеличи гратисния период за своите дистрибутори. Допълнителни продукти – сапуни, белина, почистващи препарати и храна на стойност 100 млн.евро дружеството дари на целия свят. Половината от тях ще отидат към Платформата за действие срещу COVID-19 на Световния икономически форум, а другата половина ще бъдат разпространени чрез партньорските им организации в САЩ, Индия, Китай, Холандия и много други страни по света. 

За своята верига за доставки компанията Световната марка H&M преориентира цялата си верига за доставки (над 1400 текстилни фабрики от Европа, Азия и Африка) към производството на маски и предпазни облекла за медиците по целия свят. Те ще използват наличните материали и своите транспортни връзки за незабавна доставка. 

Облачната технология на SupplyShift позволява на доставчиците да проследят и измерят устойчивостта на веригата й за доставки и да подобрят сътрудничеството между отделните отделните участници. За първите 3 месеца всеки може безплатно да събере информация и да проследи своите доставки при условията на COVID-19. 

Най-емоционална бе подкрепата на Bacardi, която дари общо 4 милиона долара финансова и материална помощ за подкрепа на баровете и барманите по света (people on the frontlines of our industry). Помощта ще бъде разпределена от местни неправителствени и браншови организации.

7. Инвестиции за намиране на решения

Важна част от своите кризисни програми компаниите отделиха за търсене на медицински решения за  Amazon стартира инвестиционна програма на стойност 20 млн.долара, насочена към стартъпи, за бързо тестване на COVID-19. За да подпомогне преодоляване на икономическата криза, Google създаде инвестиционен фонд от 200 млн.долара и фонд за безвъзмездно финансиране на граждански организации на стойност 15 млн.долара. Други 20 млн.долара ще отидат за увеличаване на онлайн пространството за нуждите на университетите, които работят по изследвания за борба с вируса.

Този списък ще продължи толкова дълго, колкото ще продължава и самата хуманитарна и икономическа криза, която мобилизира частният сектор в полза на обществото. Вярваме, че в изброените примери ще разпознаете полезни практики и ще преогранизирате работата си така, че да бъде по-безопасна, по-пълноценна и по-вдъхновяваща от всякога.

Вижте още: