Форум за дигиталните решения в здравеопазванетоКолцентър записва часове за преглед денонощно и обработва неотложни случаи

Медицински колцентър приема обаждания на пациенти от цялата страна 24 часа в денонощието. Той се нарича „Консенто“ и на него може да се записва както час за преглед, така и да се обработват неотложни случаи, които се насочват към подходящ за пациента медицински център. Услугата е единствена по рода си у нас. За нея вече са абонирани близо 50 лични лекари и болници в страната. Това заявиха на форум, организиран от Българския клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването. Целта на форума е да очертае пред лекарите, бизнеса, неправителствения сектор и държавата проблемите пред е-здравеопозването и да покаже добри е-решения. 

Платформата за онлайн запазване на час Superdoc се използва вече от 1300 лекари и е с една четвърт милион потребители. 160 000 от тях са намерили своя нов лекар чрез дигиталното решение. Създателите изчисляват, че 850-те хиляди онлайн резервации са спестили 2 години от живота на лекарите и пациентите. 50% от записаните часове за преглед са направени през мобилен телефон. 

Онлайн услугата FindMeCure помага на пациентите да намерят своята терапия. „95% от клиничните изследвания се провалят поради липса на желаещи пациенти; само 10% от лекарите в света участват в такива проучвания“, заяви Мая Златанова, създател на платформата. За 2 години FindMeCure е помогнала на 200 000 пациенти в цял свят да намерят своето клинично изследване. „Дигитализацията ще ни помогне да бъдем още по-близо до следващото лечение“, заключи Мая Златанова. 

По проект за ранно диагностициране на рак на гърдата с помощта на технологиите и доказани методи за оценка на риска работи софтуерната компания Sqilline. Според д-р Радослав Мангълджиев, началник на отделение по медицинска онкология към СБАЛОЗ в София, дигитализацията дава възможност за индивидуално лечение на онкоболните

„Аз съм идеалният пациент: на 55 години съм, имам 2 деца и 2-ма възрастни родители“, заяви Росен Русинов. Той прогнозира все по-голямо търсене на дигитални решения, които да осигуряват достъп на лекари, болници, пациенти и техните семейства до актуална информация в реално време. Росен  Русинов даде за пример онлайн информационната система „Консенто“ за пациенти, чрез която хората запазват час за себе си и за своето семейство, следят графиците на лекарите, знаят кога са били на преглед и кога трябва да проведат следващия си преглед, правят телефонни, видео или писмени консултации, създават здравен профил на себе си и близките, имат достъп до електронно здравно досие, с историята на всичките си контакти с организацията и лекаря – обаждания, посещения, консултации, съобщения и др. Всички тези данни при това се съхраняват в защитен „облак“. В платформата вече има над 120 000 пациентски профила, направени са над 8 000 консултации и 250 000 телефонни разговора. 

Д-р Бранимир Радуилов от „Поликлиника България“ коментира, че макар медицината да е сравнително трудно поддаващ се на иновации сектор, все повече данни свързват лекарите с пациентите. Той цитира Eurohealth Customer Index, според който България заема 31-во от общо 35 места по ниво на дигитализация. Само за 1 година Сърбия се е изкачила до 18 място в международната класация, а Македония – от 27-мо до 16-то, защото са въвели електронно записване на часове и други важни е-услуги.  

Дигиталните здравни решения са факт при застрахователите, коментира Светла Несторова, член на УС на Асоциацията на българските застрахователиС две кликвания на телефона си пациентите си уреждат преглед, чрез геолокация са напътствани да стигнат до лекаря, и от телефона си дават обратна връзка за прегледа. „Конкурентите ни за клиентско преживяване са Google иAmazon“, допълни тя и поясни, че дигитализацията не е панацея, а средство за поставяне на човека и етиката в центъра.  

„Българското здавеопознаве ще върви напред, когато бъде изградена единна национална информационна система, в която различните под-системи работят в синхрон“, заяви Даниела Дариткова от Комисията по здравеопазване към Народното събрание. Тя определи въвеждането на електронен болничен лист като успех, а успоредното съхраняване на някои видове информацията на хартиен носител като „дигитализация по български“. Г-жа Давидкова призова от темата за здравеопазването да не се прави политика, а да „правим политики за здравеопазването“. За д-р Станимир Хасърджиев от Националната пациентска организация най-важното при изграждането на тази единна информационна система са потребностите на пациентите и на лекарите.  

Форумът „От болнеолечение към здравеопазване чрез дигитализация“ беше открит от Н. Пр. Мюриел Берсе Коен, Посланик на ШвейцарияФорумът е част от седмицата „Иновации за здраве“, организирана от Посолството на Швейцария и Българо-швейцарската търговска камара. 

Форум за дигиталните решения в здравеопазването 

Вижте още:

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...