Проучване, проведено от Offerista Group и Shopfully в България, Унгария, Румъния, Германия, Австрия, Италия, Франция, Испания
През ноември 2023 г. Offerista Group - най-голямата мрежа в Европа за дигитален ритейл маркетинг, проведе международно проучване на някои от пазарите, на които оперира, а именно България, Унгария, Румъния, Германия, Австрия, Италия, Франция и Испания. Целта на проучването е да разбере потребителските нагласи към празничното пазаруване тази година, както и какво ги тревожи в настоящия момент.
На въпроса ''Има ли проблеми, които ви тревожат в момента?'' потребителите на всички пазари са единодушни. Инфлацията е основната причина за тяхното безпокойство (България: 77,36%; Унгария: 67,91%; Румъния: 80,19%; Германия: 60,74%; Австрия: 56,65%; Италия: 72,33%; Франция: 86,32%; Испания: 79,13%).
Въпреки инфлацията потребителите няма да се откажат от празничното пазаруване - близо 70% от всички анкетирани са заявили, че ще пазаруват отново тази година.
Ето обаче продуктовите категории, за които европейците ще намалят разходите си:
При избора на коледни подаръци най-голямо влияние оказва съотношението цена-качество (~39%) и промоциите (~35%).
Мнозинството от анкетираните ще пазаруват главно дрехи, обувки и аксесоари и храни и напитка. На трето и четвърто място са играчките и козметика/парфюмерия.
За да се информират за коледни оферти, повечето потребители разчитат предимно на онлайн източници (като уебсайтове, социални медии и онлайн бюлетини). А повечето от тях ще пазаруват както онлайн, така и офлайн (~47%). На близко второ място е пазаруването само на място с ~44%.
Празнично пазаруване в нашата страна
Повечето българи (~40%) ще похарчат между 200 и 400 лв. за коледно пазаруване. Това е и приблизително същият бюджет, който са планирали за Коледа миналата година. 24% ще похарчат по-малко пари в сравнение с 2022 г., като повечето от тях ще похарчат по-малко за един подарък, но ще запазят броя на хората, за които ще пазаруват.
Различните методи на плащане са сравнително еднакво предпочитани: 58% от анкетираните планират да платят в брой, а 40% - с дебитна/кредитна карта.
Ако искате да се запознаете с пълните резултати от проучването, можете да го направите тук.