Американският щат Калифорния ще забрани продажбата на нови леки автомобили и камиони, задвижвани изцяло с бензинови мотори, от 2035 г. Властите в щата, който най-населеният в страната, а също и символ на автомобилната култура в САЩ, определят това като историческа стъпка в битката срещу изменението на климата.
Освен технологичен център и дом на съвременния шоубизнес, Калифорния е място, известно с перманентно затрудненото движение от хилядите автомобили, преминаващи всеки ден през огромните булеварди и пълното с гъст смог небе над Лос Анджелис. Затова не е изненадващо, че един от най-прогресивните и либерални щати в Америка ще наложи тази толкова крайна мярка в опит да се справи със замърсяването на въздуха. В момента Калифорния съставлява около 10% от автомобилния пазар в САЩ, но същевременно именно там са цели 43% от всичките 2,6 милиона регистрирани plug-in хибридни превозни средства в страната. Изглежда обаче, че това съвсем не е достатъчно. Според новите правила ще се изисква 35% от продадените нови превозни средства да се захранват с батерии или водород до 2026 г. и съответно 68% до 2030 г.
Единодушното гласуване е в резултат на политиките на губернатора Гавин Нюсъм, който си постави за цел още през 2020 г. да ускори прехода от двигатели с вътрешно горене към по-чисти технологии. Очаква се решението да има широко въздействие и извън Калифорния, като вероятно ще проправи пътя на други щати да последват примера. Най-малко 15 щата, включително Ню Джърси, Ню Йорк и Пенсилвания, вече са приели калифорнийските стандарти за превозни средства.
По принцип гражданите биха могли да продължат да карат, както и да купуват и продават превозни средства с ДВГ и след 2035 г., но тук става въпрос само за употребявани автомобили, чийто срок на експлоатация рано или късно ще изтече необратимо. Планът също така ще позволи една пета от продажбите след 2035 г. да бъдат plug-in хибриди, които могат да работят на батерии и бензин. Решението обаче определя курса за окончателното прекратяване на една съществена и знакова автомобилна ера.
„Климатичната криза е разрешима, ако се съсредоточим върху големите, смели стъпки, необходими за спиране на вълната от въглеродно замърсяване“, каза губернаторът Нюсъм, който е от Демократическата партия. Откакто обяви целта за 2035 г. преди две години, регулаторите работеха върху законопроекта, който Нюсъм нарече „действието, което трябва да предприемем, ако наистина искаме да оставим тази планета по-добра за бъдещите поколения“.
Има обаче практически препятствия, които трябва да се преодолеят, за да се постигне целта, като особено важно е наличието на достатъчно и надеждни станции за зареждане. В Калифорния сега има около 80 000 станции на обществени места, далеч от необходимите 250 000 броя до 2025 г. Алиансът за автомобилни иновации, който представлява някои от големите производители в сектора, отбеляза липсата на инфраструктура, достъп до материали, необходими за производството на батерии, както и веригите за доставки сред предизвикателствата пред изпълнението на графика.
Щатът усилено работи и за поддържането на надежден достъп до електричество, отдалечавайки се постепенно от електроцентралите, работещи с газ, в полза на слънчевата, вятърната и други по-чисти източници на енергия. По-рано тази година висши енергийни служители предупредиха, че Калифорния може да остане без захранване през най-горещите дни на лятото, както се случи за кратко през август 2020 г.
Новите правила за електрически превозни средства ще изискват също федерално одобрение, което се смята за много вероятно с президент като Джо Байдън. Бъдещ републикански президент обаче би могъл да оспори властта на Калифорния да определя свои собствени автомобилни стандарти, както направи администрацията на Тръмп преди време.
И щата, и правителството дават отстъпки за хиляди долари, за да компенсират разходите за закупуване на електрически автомобили, а правилата включват стимули за производителите на автомобили да предоставят употребявани електрически превозни средства на хора с ниски и средни доходи. През последните 12 години Калифорния е предоставила повече от 1 милиард долара подкрепа за общо 478 000 електрически и plug-in хибридни превозни средства.
Припомняме, че през юни Европейският парламент подкрепи плана за ефективна забрана на продажбата на автомобили на бензин и дизел в ЕС до 2035 г., а Канада наложи като цел продажбата на автомобили с нулеви емисии до същата година. Китайската провинция Хайнан пък заяви миналата седмица, че ще направи същото до 2030 г.