Кофас: Благодарение на Тръмп и промишления цикъл нивото на световния БВП ще бъде най - ниското от 2016 г. насам Този месец Съединените щати вдигнаха тарифите на вноса от Китай на стойност 200 млрд. долара. Американският президент Доналд Тръмп също така заплаши, че скоро може да има още промени. Промени вече се случват на световно ниво, като например износът на Южна Корея, който е спаднал за последните седем месеца.

Освен това, според Холандското бюро за анализ на икономическата политика (CPB), обемът на световната търговия е намалял с 1,1% през първото тримесечие на годината. Анализаторите на Кофас очакват световната търговия да спадне с -0.7% (средно годишно) тази година, въпреки очакваното възстановяване от второто до четвъртото тримесечие на 2019 г. (+0.2 до 0.3% за тримесечието; вж. зелените ленти на графиката).

Съществуват множество причини за тези разочароващи за търговията данни. Пример за това е търговският протекционизъм, който непрекъснато нараства в много страни от 2009 г. насам. Според Global Trade Alert, през 2017 г. 73% от износа на страните от Г-20 са били изправени пред ограничителни търговски политики. По-слабият растеж на световния БВП също е един от тези фактори. Кофас очаква световният БВП да нарасне с 2,9% през тази година, което е с 0,3 пункта по-малко в сравнение с 2018 г. Това ще бъде най-ниското ниво, наблюдавано от 2016 г. насам.Това се отразява негативно на някой сектори като автомобилостроене, строителство, химикали, които са изложени на по-голям риск в този ранен етап на фазата на забавяне.

Ситуацията след всички тези събития - в Китай се очаква мерките на САЩ да струват около 0,8% от БВП, но частично се компенсират от по-експанзивни фискални и парични политики. По-високите американски тарифи имат пряко въздействие върху Китай, но и косвени за нейните доставчици. С други думи, германските износители ще бъдат засегнати от американските тарифи за Китай, тъй като Германия е нейният водещ доставчик на авточасти. Според проучване на Кофас,увеличаването на американските тарифи с 1% за дадена страна води до0,6%намаление на износа на добавена стойност на страна - партньор на държавата към която са насочени митата. Това непряко въздействие е особено голямо за сегменти като транспорта (включително автомобилния сектор), машините и оборудването и електрониката. В Съединените щати общата годишна загуба в резултат на решенията от 2018 г. е незначителна (0,04% от БВП). Новите тарифи малко вероятно ще променят ситуацията им, тъй като стоките, засегнати от увеличението на цените на вноса от Китай, представляват едва 1% от БВП.

Прогнозата на Кофасне предполага значителни допълнителни протекционистични мерки, ноима висок риск за последващи тарифи от около 300 милиарда щатски долара внос от Китай.„Другата търговска война“, или с други думивъзможните по-високи американски тарифи за автомобилния внос от ЕС, остава като нерешен въпрос. Очаква се САЩ да обявят решението си този месец, но крайният срок може да бъде отложен.

Вижте още:

Министерството на иновациите и растежа подпомага бизнеса със 146 млн. леваНа 29-и ноември в София фондация Център за енергийна ефективност „ЕнЕфект“ заедно с общинска...