Настъпва ключовият момент за Германия да защити своята автомобилна индустрия

В продължение на десетилетия Германия бе безспорен лидер в продажбите на добре проектирани автомобили с двигатели с вътрешно горене. В момента обаче индустрията претърпява необичайно бързи промени, свързани с масовите разработки и все по-големите продажби на електромобили. Най-голямата икономика в Европа е под нарастващ натиск да преоборудва своите фабрики от ерата на изкопаемите горива, в които работят десетки хиляди работници, така че те да са готови за сериозната надпревара със САЩ и Китай за лидерство в електрическите технологии.


В следващите месеци Volkswagen Group, Daimler и BMW ще пуснат на пазара няколко нови модела, захранвани изцяло с батерии, които ще бъдат от ключово значение. Те трябва да покажат, че най-накрая немците ще могат да започнат да се доближават до продажбите на Tesla и китайския BYD. Задачата обаче изглежда по-сложна от всякога. Войната в Украйна увеличи цените на енергията в Германия и страната трябваше своевременно да промени енергийната си политика, разчитаща до голяма степен на Русия.

Залогът е бъдещето на Германия като глобална индустриална сила

Китай започва да се измъква от блокирането заради продължаващата в страната епидемия и изгражда още фабрики за преработка на ключови суровини, които са в основата на революцията при електромобилите. Всичко това се случва с много засилена държавна подкрепа и изглежда, че по всяка вероятност целта на китайските производители е да разместят статуквото в автомобилния бизнес по целия свят.

Заплаха за Германия се появява и в САЩ, където президентът Джо Байдън примамва производители на части за електромобили със субсидии за чисти технологии на стойност 370 милиарда долара, предвидени в новия закон за намаляване на инфлацията. Данъчните кредити, стимулиращи сглобяването на батерийни клетки и пакети, са толкова щедри, че САЩ имат потенциала да се превърнат в най-изгодната локация в света за производство, твърдят анализатори на UBS.

Съответно призивите към Германия и Европейския съюз да отговорят подобаващо стават все по-шумни с всеки изминал ден. Това стана актуална тема и в разговорите на годишната среща на Световния икономически форум в Давос този януари, като няколко европейски лидери настояха за по-агресивни субсидии. Те са недоволни от подхода на САЩ, който според тях облагодетелства американските компании и поставя конкурентите им в ЕС в неизгодна позиция.

Колко голям е автомобилният бизнес и как се развива напоследък?

Автомобилната индустрия дава работа на около 786 000 души в Германия и е най-голямата в страната по отношение на инвестиции, продажби и износ. Всички неуспехи за националните автомобилни производители и техните доставчици биха отекнали в по-широката германска икономика. В скорошно интервю за Bloomberg канцлерът на страната Олаф Шолц изрази помирителен тон, като каза, че правителството му оценява и широко подкрепя това, което Байдън се опитва да постигне, и „работи много усилено, за да избегне търговска война“.

Миналата седмица Берлин обеща допълнителни 1 милиард евро (1,1 милиарда долара) за проекти за батерии като част от по-голям европейски пакет за помощ, но това е доста по-малко от това, което предлагат Съединените щати. Най-голямата надежда на Европа за стартиране на производство на батерии, шведската компания Northvolt, обмисля да отложи плановете за голяма фабрика за клетки в Германия и вместо това да се разшири първо в Северна Америка. От друга страна Китай, най-големият производител на батерии за електромобили в света, започна производство в първия си европейски завод за клетки в източногерманския град Ерфурт. В същото време VW изгражда фабрика за батерии в Залцгитер, която ще може да произвежда 40 гигаватчаса клетки годишно, достатъчни за приблизително 500 000 EV.

В Америка никой не спи

Преди седмици Tesla намали цените на най-популярните си модели с до 20% в САЩ и Европа в опит да увеличи своите продажби. Това е дързък ход в момент, в който почти всички други производители повишават цените на автомобилите си заради инфлацията и проблемните доставки на суровини. Намалението направи Model Y на Tesla най-продаваното електрическо превозно средство в САЩ, отговарящо на условията за данъчен кредит от 7500 долара. Това е ясен знак, че главният изпълнителен директор Илън Мъск е готов да действа агресивно, за да поддържа ръста на компанията в дългосрочен план.

В същото време немският гигант Volkswagen се бори с това да коригира софтуерни проблеми, които напоследък отблъскват купувачите, а BMW и Mercedes-Benz се оказаха в бъркотия с опитите си да измъкнат от собствениците повече пари, за да отключат софтуерно активирани функции в колите им.

Германия и Европа „рискуват да изостанат“ в глобалната надпревара за чиста мобилност, заяви в началото на годината Хилдегард Мюлер, която оглавява германското автомобилно лоби VDA, след като автомобилните производители на страната се срещнаха с Олаф Шолц в канцлерството. „Берлин и Брюксел трябва да осигурят конкурентоспособността на Европа възможно най-бързо“ добави още тя.

Вижте още: