Франция и Испания се присъединиха към нарастваща коалиция от държави, които настояват за въвеждане на данъци върху частните самолети и полетите в първа класа. Целта е да се мобилизират средства за финансиране на мерки за климата и устойчивото развитие, на фона на намаляващата официална помощ за развитие от по-богатите държави. Двете европейски държави се присъединиха към Кения, Барбадос, Сомалия, Бенин, Сиера Леоне и Антигуа и Барбуда, обединявайки усилията си за „увеличаване на броя на държавите, прилагащи данъци върху самолетните билети, включително за луксозни пътувания, и облагане на частните самолети въз основа на най-добрите практики“, както заявиха от френския Елисейски дворец.
Инициативата беше официално стартирана в кулоарите на срещата на върха на ООН за развитието в Севиля на 30 юни. Според скорошно проучване, поръчано от работната група за глобални солидарни такси, облагането с данък на горивото за частни самолети в световен мащаб може да генерира до 41 милиарда евро годишно. Допълнителни такси върху билети за първа и бизнес класа биха могли да донесат още почти 37 милиарда евро.
Комбинирано, тези мерки биха могли да осигурят над 78 милиарда евро годишно, които да бъдат насочени към проекти за устойчивост на климата и устойчиво развитие. Проучването показва, че разширяването на обхвата до търговското авиационно гориво може да увеличи тази сума до около 187 милиарда евро годишно.
Работната група за глобални солидарни такси, стартирана на COP28 през ноември 2023 г., е създадена с цел да проучи нови видове данъци върху замърсяващи сектори, които да подкрепят развиващите се страни в намаляването на въглеродните емисии и адаптирането към изменението на климата. Лорънс Тюбиана, съпредседател на секретариата на работната група, подчерта, че новите такси за пътници в първа класа могат да „съберат жизненоважни средства“.
Френският президент Еманюел Макрон приветства присъединяването на Испания към коалицията, определяйки го като „огромна стъпка напред“ за авиационния сектор и призова всички държави да се присъединят към тази „ключова“ международна рамка. Той подчерта необходимостта страните, които са се възползвали от глобализацията, да допринесат повече за финансирането на мерките за устойчивост.
Авиацията е отговорна за над 2,5% от всички причинени от човека емисии на парникови газове и е един от секторите с най-бързо нарастващи емисии. Частните самолети са особено замърсяващи, като през 2023 г. са излъчили приблизително 19,5 милиона тона парникови газове – повече от всички полети, излитащи от летище Лондон Хийтроу през същата година.
С нарастването на луксозните пътувания след пандемията от COVID-19, емисиите от частната авиация са се увеличили с 46% между 2019 и 2023 г. Кабините в първа и бизнес класа, с техните по-големи седалки и повече пространство, водят до по-голям въглероден отпечатък на пътник, като пътниците в тези класи произвеждат до 3-4 пъти повече CO2 на километър в сравнение с тези в икономична класа.
Според Ребека Нюсъм, глобален политически ръководител на кампанията „Спрете сондирането, започнете да плащате“ на Greenpeace International, „летенето е най-елитната и замърсяваща форма на пътуване, така че това е важна стъпка към гарантиране, че тези, които злоупотребяват с този недостатъчно облаган сектор, ще плащат справедливия си дял“. Глобално проучване на Greenpeace и Oxfam показва, че трима от четирима души подкрепят допълнителни данъци върху пътниците в първа класа поради тяхното прекомерно въздействие върху климата.