Хотелският сектор в София е силно засегнат от пандемията от COVID-19 и мерките за ограничаването ѝ, но мнозинството от мениджърите на хотели в столицата очакват приходите от 2019 г. да бъдат достигнати към втората половина на 2022 г. Това показва проучване на консултантската компания за недвижими имоти Cushman & Wakefield Forton.

Пазарът премина през спад на приходи и заетост от над 70% спрямо миналата година в първата половина на 2020 г. Въпреки затрудненията, прогнозите на мениджърите са общото възстановяване на икономиката след 2020 г. да „издърпа“ и хотелския сектор в следващите две години.

Данните са от допитване, проведено от Cushman & Wakefield Forton сред мениджъри на 4 и 5-звездни хотели с общо 1405 стаи, разположени в централни райони на София, проведено от края на юни до средата на юли. Очакванията им за бавно връщане към обичайните нива на бизнес на фона на общите прогнози за възстановяване на икономиката. Най-голям брой от анкетираните мениджъри – 71%, прогнозират възстановяване на хотелския пазар в София до две години. Равен брой отговорили очакват връщането към обичайните нива на бизнес да отнеме съответно по-малко от година и над 3 години.

• Бизнесът отчита над 70% спад на приходите и заетостта

• Повечето хотели работят, но несигурността остава

Към края на юни работят по-голямата част от хотелите, включващи 79% от общия брой стаи. 13% се очаква да отворят до три месеца, а 8% остават затворени без яснота кога ще отворят. По-детайлен разрез на данните показва, че отваряне през есенните месеци планират хотели, които преобладаващо разчитат на заетост от събития и  бизнес пътувания, т.е. сегменти, които обичайно се засилват към края на годината.

Друга група въпроси обхваща движението на приходите и на заетостта спрямо първата половина на 2019 г. За мащабите на сегашната пазарна ситуация е показателен фактът, че над половината от отговорилите посочват повече от 70% спад и по двата показателя. При хотели с 30% от общия брой стаи заетостта е намаляла с под 50% спрямо 2019 г., а с най-малък дял са тези посочили между 50 и 70% спад. При приходите спадът е по-стръмен, което показва тенденция към намаляване на цените при някои хотели в опит да се възстанови заетостта.

„Хотелският пазар в София е минавал през пикове и спадове, но никой от тях не е бил толкова рязък. Първата половина на 2020 г. върна сектора години назад заради спрените полети, липсата на туристически и бизнес пътувания, карантинния период и като цяло – слабата икономическа активност. Притеснителна е неяснотата около развитието на епидемията и последиците за бизнеса от евентуална втора вълна в близките месеци“, казва Пламен Бачев, партньор и мениджър „Консултиране, оценки и хотели“ в Cushman & Wakefield Forton.

Водещият фактор за спада е намалението на туристическите пътувания, следвано от бизнес пътуванията и на трето място – отмяната на конференции и събития. Отговорите варират според профила на хотелите – тези с голям дял конферентни площи, разположени в административния център на града например са най-силно засегнати от намалението в MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Events) сегмента.

Пламен Бачев коментира още:

„В най-благоприятна ситуация са малките хотели в центъра на София, разчитащи на заетост основно от бизнес пътувания, докато в MICE сегмента възстановяването на активността ще е по-бавно. Като времеви хоризонт най-често очакванията са за връщане към обичайните нива на бизнес в рамките на следващите две години.“

„Макар и бавно хотелският пазар в София показва признаци на възстановяване. За това говори и откриването на нов хотел с 400 стаи в петзвездния сегмент – Grand Hotel Millennium. През септември е планирано и отварянето на друг хотел във високия сегмент – Hyatt Regency, което също бе отложено заради епидемичната обстановка. Неяснотата около развитието на епидемията обаче остава, а с нея – и безпокойството около представянето на сектора в краткосрочен план.“

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...