„Основен двигател на активността е добре работещата икономика. Клиентите са спокойни и предприемат действия за подобряване на начина си на живот. Покупката на имот е сред традиционните стъпки за това, т.е. високият интерес към огледи за жилища е естествен резултат от стремежа на хората да повишат стандарта си. Слуховете за нов имотен балон на този етап нямат никакви основания, най-малкото защото не е реализиран все още изключителен бум - т.е. не се е формирал балон. През последните месеци имаме устойчив ръст на огледите и реалните сделки - убеден съм, че където има качествен продукт, ще има и продажби”, казва Димитър Савов, изпълнителен директор на компанията.
-
Kупувачите най-често сменят по-малко жилище или преминават от наем към собственост
-
Над половината от сделките от началото на 2019 г. са с ипотечни кредити
По думите му, купувачите, които търсят имот за лично ползване, не идват от останалите населени места, както това бе валидно допреди няколко години.
„Днешните купувачи, преди да пристъпят към днешното си търсене, са живели в София, но в по-малко и по-бюджетно жилище, или пък са били под наем. При нас те търсят подобряване на своя статус - по-голямо жилище или по-престижна локация”, казва още Савов.
Данните на компанията сочат, че около 20% от сделките са с инвестиционна цел. Те традиционно са за двустайни или маломерни тристайни апартаменти в райони с високо търсене на жилища под наем. Мнозинството от клиентите винаги са тези, които избират имот за живеене. Отличава ги все по-високата взискателност.
„Покачването на цените при реално сключените сделки по райони, което отчита и националната статистика, е не от поскъпването на даден имот, а от това, че купувачите избират по-скъпи жилища. Имоти на по-ниски цени – независимо дали старо или ново строителство, има, но тe не предизвикват интерес. Българите вече искат да живеят в по-хубави апартаменти”, анализира данните Ирина Кънева, търговски директор в BLD.
По данни на компанията, когато купуват ново жилище, по-голямата част от клиентите продават старо. Същевременно покупките с кредит бележат ръст – от началото на 2019 г. около 50% от сделките на компанията са сключени с ипотека.
„Сделките с външно финансиране не са резултат от невъзможност на хората да се сдобият с имота с лични средства. Те купуват с кредит, просто защото лихвите са ниски и това е изключително евтин и достъпен ресурс. Изключение правят само най-скъпите имоти, при които доминират плащанията със собствени средства.”, допълва Кънева.
От компанията регистрират два ключови показателя, които мотивират крайното решение на купувачите – локацията и вътрешното разпределение на имотите.
„Тенденцията при градските ни проекти е устойчива – интересът идва предимно от хора, живели до момента в същия квартал. Можем да кажем, че Манастирски ливади е единственото изключение – там купувачите ни са буквално от всички точки на София. Причината е логична – когато добавиш стойност в локацията, се добавя и търсене. В този квартал ние работим цялостно - изграждаме улици, облагородяваме зелените зони, осигуряваме условия за децата. Развитието на районите се превърна в естествена задача на инвеститорите през последните години”, казва Димитър Савов.
Ново в политиката на BLD e компанията да отговаря и за последващото управление на етажната собственост в проектите си. „Целта ни е да запазим стойността на проектите си, защото неправилното управление може да бъде изключително сериозен катализатор на амортизацията на общата среда и спад на стойността на имота”, казва Кънева.
По отношение на профила на клиентите, от компанията посочват, че около 40% от купувачите са служители на високи позиции или работят в IT сферата. Около 24% от клиентите се определят като собственици или съсобственици на компании в сфери като строителство, енергетика, геодезия, автомобилостроене, медицина, услуги.
Източник: анкета BLD Bulgaria
Към момента BLD продава активно няколко проекта, от които три ключови. Комплекс MONA в Манастирски ливади се състои от 4 фази, от които втората е активно на пазара към момента и разполага с над 130 жилища с различна функционалност. Първият етап пък е изцяло реализиран. Друг проект на компанията е Secret Gardens в кв. Лозенец, който от BLD определят като „място за хора с отношение и високи изисквания към средата, в която живеят”. Третият активен проект на BLD е Sofia Slow Life District – комплекс, чийто първи етап се състои от 18 еднофамилни двуетажни къщи, разположен във в.з. Приплат, срещу село Владая.
Такова структуриране на портфолиото позволява на инвеститора да предложи решение съобразно изискванията на различните купувачи на ново строителство в София. Като очакванията на BLD са броят и профилът на търсещите да се запази в рамките на следващата година.