Знам, че да се четат анализ за бюджета е скучно, но този път проектобюджетът е истинска научна фантастика, затова си правим труда да ви предложим този кратък анализ:
• Проектобюджетът залага дефицит от 6.4 млрд. лв. (3% от БВП), което да гарантира изпълнението на Маастрихтския критерий за еврозоната.
• Общите приходи се очаква да нараснат с 28 % на годишна база. Общите разходи ще нараснат с 25.5% на годишна база от очакваните разходи през 2024.
• Голяма част от очаквания ръст на приходите се дължи на временни мерки, докато увеличенията на разходите ще бъдат постоянни.
• Увеличението на приходите идва основно от т. нар. „данъчна амнистия“, от новия данък върху рудодобивните предприятия, от по-високите акцизи за цигарите и алкохолните напитки и връщането на намалената ставка на ДДС за ресторантите и хляба до 20 %.
Данъчната амнистия предвижда данъкоплатците, които не са платили дължимите си публични задължения, включително осигуровки и местни данъци, между януари 2019 и декември 2023, да могат да го направят през 2025, без да плащат натрупаните лихви.
Тези с недекларирани доходи могат да ги декларират през 2025 и ще бъдат обложени с еднократен данък от 15%.
Според МФ данъчната амнистия ще донесе 5.2 млрд. лв. допълнителни приходи в бюджета през 2025. Ще съм учуден, ако донесе и 5% от тези 5.2 млрд.лв.
• Отмяната на намалените ставки на ДДС за туристическите и ресторантьорските услуги, както и за хляба, трябва да вдигне приходите с 464.9 млн. лв. Увеличението на акциза за тютюн, цигари и алкохол се очаква да донесе 434.4 млн. лв.
Новият минен данък ще донесе приходи от 900 млн. лв., а мерките за намаляване на сивата икономика по плана на FATF (Financial Action Task Force) се очаква да генерират 850 млн. лв. (абсурд...)
• МФ предвижда допълнителни приходи от 98.4 млн. лв. от осигурителни вноски на държавните служители заради предвиденото 10% увеличение на заплатите на държавната и общинската администрация, полицията, армията и учителите.
• Минималната работна заплата ще бъде увеличена с 15%, максималният осигурителен праг с 380 лв. до 4,130 лв., което ще доведе до допълнителни 300 млн. лв. приходи.
• МФ се отказва от идеята за въвеждане на данък върху свръхпечалбите на банките (а това им беше най-добрата идея...)
• МФ се отказва от повишаване на осигурителните вноски за пенсии през 2025, но включва планове за такива увеличения с 3 процентни пункта от 2026 г. и с 2 процентни пункта от 2027 г. (когато ще има друго правителство...)
• МФ прогнозира ръст от 99.2% на приходите от безвъзмездна помощ (грантове) до 7.4 млрд. лв. през 2025, което ще зависи най-вече от постъпленията на средства от ПВУ. (като знаем, че досега сме получили само един транш и че няма правителство за реформи, ясно е докъде ще стигнат и грантовете...)
• В разходната част бюджетът, както и през предходните години, е насочен най-вече към увеличение на заплатите и пенсиите. Увеличението с 10% на заплатите в сектора на отбраната и образованието ще струва допълнително съответно 2.1 млрд. лв. и 499 млн. лв. през 2025, а предвиденото увеличение с 10% на разходите за заплати в държавната администрация ще доведе до 834.3 млн. лв. допълнителни разходи (нито дума за намаляване на администрацията- не се е родил българският Мъск...)
• Увеличаването на максималния осигурителен доход до 4,130 лв. ще увеличи разходите за осигурителни вноски с 44.1 млн. лв. през 2025 г.
• Увеличените вдовишки добавки към пенсиите и по-големият брой нови пенсии ще струват на бюджета допълнителни 245 млн. лв.
• Увеличението на пенсиите от средата на 2025 г. ще струва допълнителни 1.1 млрд. лв.
• Минималната заплата до 1077 лв. ще увеличи разходите с 283.3 млн. лв.
• МФ планира 10% съкращения на текущата издръжка, което ще доведе до намаление на държавните разходи с 283.8 млн. лв.
• Държавният дълг се очаква да достигне 47.3 млрд. лв. в края на 2024 г., което е 23.5% от БВП. Новият таван на дълга е определен на 16.9 млрд. лв. за 2025. България трябва да погаси 3,7 млрд. лв. дълг през следващата година, както и да финансира бюджетния дефицит.
• Държавният дълг ще нарасне до 59.8 млрд. лв. в края на 2025 г., или 27.8% от БВП. Възходящата му траектория се планира да продължи през следващите няколко години, достигайки 29.3% от БВП през 2026 г. и 32.8% от БВП през 2028.
Сега си представете на какво ще се превърне тази научна фантастика, като влезе в парламента...