Allianz призовава за по-голяма безопасност на най-уязвимите участници в градското движение

Големи срещу малки в европейските градове: 70% от смъртните случаи в градовете са свързани с пешеходци, велосипедисти или мотоциклетисти.

• Една трета от произшествията между камиони и пешеходци или велосипедисти могат да бъдат избегнати с помощта на съществуващите технологии.

• „Нуждаем се от нов предпазен колан“ – Allianz предлага мерки за доближаване до „Визия нула“


На 12-ия Allianz Motor Day глобалният лидер в застраховането Allianz призова за по-добра защита на пешеходците и велосипедистите в градовете и отправи конкретни искания към политици, производители на автомобили и оператори на автопаркове. С оглед на постоянно високия брой смъртни случаи по пътищата в Европа Клаус-Петер Рьолер, член на Борда на директорите на Allianz SE, призова за подобряване на оборудването за безопасност, особено за бусове и камиони, в Allianz Center of Technology в Исманинг: „Наблюдаваме бърз напредък в почти всички области на технологиите и затова възниква въпросът защо не успяваме да защитим по-добре живота на пътя. Една трета от всички произшествия между камиони и пешеходци или между камиони и велосипедисти могат да бъдат избегнати, ако камионите използват само две добре познати мерки за безопасност. За да се справим с предизвикателствата и тенденциите, които споменах, производителите на превозни средства, политиците, превозвачите – и ние като застрахователи – трябва да действаме.“

Allianz Motor Day привлече експерти и представители на медиите от цял свят, за да обсъдят тенденциите и предизвикателствата на мобилността в бъдеще. Темата за 2024 г. е „Големи срещу малки: как да защитим по-добре уязвимите групи в градските райони“.

ЕС цели до 2050 г. да намали до стойност нула смъртните случаи на пътя

Клаус-Петер Рьолер подчертава, че броят на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз все още е твърде висок – около 20 400 през 2023 г. „Европейската комисия обяви, че до 2050 г. броят на смъртните случаи на пътя в Европа трябва да бъде сведен до нула.“ За съжаление все още сме далеч от тази „Визия нула“.
За да останем в целевия диапазон, броят на жертвите трябваше да намалее с 18% между 2022 и 2023 г., ако броят се променя в линейна прогресия. В цяла Европа е постигнато намаление от 1%, а в Германия броят на смъртните случаи наскоро се увеличи с 1,8%, достигайки 2839 през 2023 г.

Градовете са горещи точки за инциденти: 70% от смъртните случаи на пътя в градските райони са пешеходци или водачи на двуколесни превозни средства

За да постигнем бързи резултати, има смисъл да се фокусираме върху градския транспорт: „Градовете са основните горещи точки на произшествия,“ казва Рьолер. „Около 40% от фаталните пътни инциденти в Европа се случват в градовете; 70% от жертвите карат велосипеди или други двуколесни превозни средства или са пешеходци, включително деца и възрастни – те се нуждаят от по-добра защита!“.

Според скорошен анализ на Allianz Center of Technology превозните средства, използвани от куриерските фирми, са особено ярък пример: „Като застраховател на автопаркове Allianz е прави следните заключения: бусовете, използвани от доставчиците на пратки, имат около 20% по-висока честота на претенции в сравнение с обикновените превозни средства,“ казва Рьолер. „За това допринасят времевият натиск върху водачите, многото спирания, маневрите в градска среда и разсейването, причинено от цифровите устройства, необходими на доставчиците.“ Рьолер критикува факта, че куриерските коли в момента нямат същия брой системи за безопасност на борда като другите автомобили въпреки Общия регламент за безопасност 2 (GSR2) на ЕС, който се прилага за новите превозни средства от юли 2024 г.

Проучване на Allianz: една трета от инцидентите между камиони и велосипедисти или пешеходци могат да бъдат избегнати с наличната технология

Според Рьолер възможно най-скоро GSR2 трябва да бъде подобрен и за тежкотоварните превозни средства и автобусите. Въпреки че някои предупредителни функции на системите за подпомагане на водача вече са задължителни за новорегистрираните камиони, те не са достатъчни, за да предотвратят сблъсъци с велосипедисти и пешеходци в мъртвите зони на видимост например. „Системите за предупреждение не са достатъчни,“ казва Рьолер. „Ефективни системи могат да идентифицират участници в движението в мъртвата зона и незабавно да задействат аварийно спиране.“

Според скорошно проучване на Allianz Center of Technology една трета от инцидентите между камиони и пешеходци или велосипедисти могат да бъдат предотвратени чрез активна помощ при спиране и по-добра видимост за водача на камиона чрез маневрени прозорци и по-ниска линия на видимост в кабината.

Според Рьолер „избягването на инциденти, дори малки и без лични наранявания, носи икономически предимства. Това трябва да стимулира транспортните компании, защото автопарк с по-малко разходи за ремонт и престой е по-ефективен, а застрахователните премии за такъв автопарк също са значително по-ниски в сравнение с автопарк с много произшествия.“

Allianz отправи конкретни искания към законодателите и производителите на превозни средства за по-добра защита на уязвимите групи в градския трафик.

Исканията на Allianz:

1. Оборудването за безопасност на вановете и камионите трябва да надвишава текущите законови стандарти. Поне бусовете трябва да бъдат оборудвани със същите системи за безопасност като новите леки автомобили, тъй като използват същите силно натоварени градски пътища. Производителите на камиони трябва да използват пълноценно наличните иновации за предотвратяване на инциденти. Те включват маневрени прозорци, по-ниски кабини и автоматични системи за аварийно спиране при завой.

2. Allianz подкрепя хармонизацията на изискванията в цяла Европа и призовава законодателите на ЕС да подобрят текущите регулации. За всички нови камиони напредналите системи за подпомагане на водача, които предотвратяват инциденти при завой, трябва да станат задължителни възможно най-скоро. Предупредителните системи, както в момента се изискват по закон, не са достатъчни. Активните спирачни системи, които засичат участници в движението в мъртвата зона и незабавно задействат аварийното спиране, трябва да станат задължителни и да бъдат включени постоянно.

3. Необходимо е всеобхватно споделяне на данни, както е предвидено в Закона за данни на ЕС. Ако Allianz, като застраховател, знае кои системи за безопасност са инсталирани и активирани в камиони и бусове, може да определи премии и стимули, базирани на риска.

Цялата прес информация и запис на събитието можете да намерите тук: https://online-events.techcast.cloud/en/12th-allianz-motor-day-2024-en

Вижте още:

Асоциацията на банките в България (АББ), представлявана от г-жа Петя Димитрова, Председател на УС и Университета за национално и световно стопанство (УНСС) в лицето на...