Над една трета от българите избират да пазаруват секънд хенд

Половината от хората у нас осъзнават, че производството на нови дрехи вреди на околната среда, сочи национално представително проучване за Remix

Пазаруването втора употреба отдавна е навик за голяма част от потребителите по света, които мислят за природата, разпределят разумно бюджета си и осъзнават силата на устойчивата мода. Позитивната секънд хенд тенденция не подмина България – тя набира все по-голяма популярност у нас, трансформира мисленето и дава възможност на фешън индустрията да се промени в положителна посока.

Близо 50% от българите вече осъзнават, че производството на нови дрехи има негативен ефект върху околната среда, показва национално представително проучване за Remix, проведено от КАНТАР през февруари*. Добрата новина е, че над една трета от хората у нас (37%) редовно купуват дрехи, обувки и аксесоари втора употреба.

За младото поколение пазаруването секънд хенд е горещ тренд. Изследването показва, че у нас 40% от младите хора, пазаруващи по този начин, купуват модни стоки втора употреба поне веднъж месечно. Потребителите в тази възрастова категория, живеещи в градовете, са изкушени от възможността да открият нови или маркови артикули. Основна мотивация да се купуват такива продукти е доброто съотношение между цена и качество, твърдят 52% процента от пазаруващите.

Съвременните потребители са наясно, че модната индустрия е вторият най-голям замърсител в света след петролната, а удължаването на живота на текстила е свързан с опазването на природата. Неупотребяваните или малко носени дрехи, които 29% от българите признават, че държат в гардеробите си, могат да получат шанс за втори живот. Потребителите имат възможност да изпратят свои запазени дрехи, обувки и аксесоари чрез услугата „Продай на Ремикс“/Sell to Remix и да получат средствата за одобрените стоки, още преди те да бъдат продадени.

Услугата „Продай на Ремикс“ е уникална за българския пазар и е част от мисията на компанията в Европа да вдъхнови новото поколение да играе активна роля в зараждащата се икономика на препродажбите, която трансформира гардеробите ни и създава по-устойчиво бъдеще за модата. Чрез нея компанията помага на всеки да направи устойчив избор, когато обновява гардероба си. Препродажбата предотвратява възможността неупотребяваните дрехи да попадат в огромните текстилни бунища по света, намалява въглеродния отпечатък от производството на нови дрехи и спестява пари на потребителите.

Устойчивият моден избор не е еднократно действие, а процес. Можем да се освободим от дрехите и аксесоарите, които вече не носим, без това да донесе негативни последици на околната среда и едновременно с това да открием нови находки, да спестим средства и да освежим гардероба си.

Световната тенденция за повторна продажба вече намира отражение и в навиците на българските потребители. Над 20% от 25-45 годишните, пазаруващи секънд хенд, са продавали свои дрехи повече от веднъж, а за 13% пък това вече е навик. Потенциалът за положително въздействие върху околната среда чрез повторно използване на запазени дрехи у нас в голяма степен все още остава нереализиран. Очаква се обаче пазарът на дрехи втора употреба само в Европа да нараства, достигайки 39 милиарда долара през 2025 г. и 59 милиарда долара през 2030 г. Това показват данните на thredUP, компанията-майка на remixshop.com. thredUP e собственик на една от най-големите онлайн платформи за препродажба на дамско и детско облекло, обувки и аксесоари в САЩ. По техни прогнози, до 2025 г., пазарът на употребявани стоки зад океана ще достигне 77 милиарда долара.

* Национално представително проучване за пълнолетното население, възложено от Remix на КАНТАР. Проучването за навиците на потребителите при пазаруване на дрехи втора употреба е проведено в началото на месец февруари тази година с лични интервюта в дома на респондента, въз основа на стандартизиран въпросник.

Вижте още:

На 5 август 2022 г. Обединена българска банка (ОББ), част от белгийската финансова група KBC, и Националният гаранционен фонд (НГФ), част от групата на Българската...

Миналата седмица БНБ, качи резултатите на търговските банки за второто тримесечие на 2022 година на сайта си и се присетих, как някак си неусетно...