90% от каросерията и интериора на една кола може да бъде 3D принтиранЗапознайте се с Теодосий Теодорсиев, основател на Kinetik Automotive,  чиито екип разработи първия електрически спортен автомобил. Също така е сериен предприемач, основател на софтуерната фирма DevLabs, базирана във Варна, съосновател на единствения български стартъп, преминал през най-престижния accelerator Y Combinator в силициевата долина.


Тео завършва Техническия университет във Варна, Executive MBA в Cotrugli Business School и следдипломна квалификация в Япония. Любимата му дума е „невъзможно“, особено, когато хората я използват по отношение на начинанията му. Вярва, че един от начините да „хакнете системата“ е винаги да се стремите да дадете възможност за реализация на талантливи, енергични и целенасочени хора, независимо от техния академичен или практически опит . Затова и любимият му цитат е на американската етноложка Маргарет Мийд, който гласи следното: „Никога не се съмнявайте, че малка група мислещи, отдадени граждани могат да променят света. Всъщност, само тя може да го промени“. Това послание е в основата и на самия проект за създаване на Kinetik Automotive.

Тази година на Тук-Там Кошер, вдъхновяващо събитие за професионални възможности, екипът на Kinetin Automotive ще покажат как се принтират части от интериора на една електрическа кола и ще дадат възможност на участниците да се запознаят с процеса на изработката и да задават своите въпроси.

Как се роди идеята за електрическа спортна кола, какви са трудностите и плановете на екипа, попитахме Теодосий.

Как стигна до идеята за Kinetik Automotive?

Всичко стартира леко на шега като страничен/хоби проект. С няколко съмишленици решихме да електрифицираме класически Лотус 7. След като успешно реализирахме проекта си казахме, защо пък да не си направим електрически спортен автомобил с уникален дизайн, интериор и интерфейс. 

Тогава не осъзнавахме, колко много подценяваме тази налудничава идея и от този момент нататък спряхме да бъдем “кавър” на Лотус и създадохме нашата “банда” - Kinetik.

Разкажи ни малко повече
 Kinetik Automotive. В какъв екип работите, как реализирате проектите си?

В момента екипът се състои от 11 млади и изключително талантливи ентусиасти. От няколко месеца имаме и чужденстранни попълнения към екипа от Холандия и Аржентина, които се вписаха бързо и безпроблемно в нашата среда. Имаме и колеги, които са учили в чужбина и решиха да се върнат в България и да се реализират тук.

За автомобилната индустрия екипът ни е изключително малък, но за сметка на това изключително ефективен. Доста от колегите са интердисциплинарни и това освен взаимозаменяемост е фактор един колега да покрива няколко роли като например 3D modeling, електроника, rapid prototyping.

Колкото и да е диверсифициран екипа, все още нямаме представител на нежния пол и се надявам скоро да поправим този пропуск и да сложим край на мъжката хегемония и стереотип в нашата сфера. Що се отнася до начина по който реализираме проектите, той се променя динамично като процеси и технологии, но принципите, по които работим и които са заложени в културата ни, до голяма степен са от самото създаване на проекта. За част от тези принципи може да прочетете на сайта на Кинетик.

Какви са трудностите на това, да ръководиш “автомобилен бутиков и технологичен център”?

Безброй.Доста от тях излизат в движение. С развитието на проекта магнитудът им става все по-голям. Ако трябва да конкретизирам, една от трудностите е, че бидейки пионери в тази сфера в региона, няма опитни ръководители и проекти, от които да почерпиш опит и съвети. 

Доста от тези трудности сме решавали по метода проба-грешка, който не е от най-ефективните. Все още липсват достатъчно качествени технологични партньори в региона с опит в автомобилната индустрия и по-специално нашата ниша и се налага да търсим такива в чужбина. Случва се често да се борим и със скептицизъм, но с това поне вече сме свикнали. 

Имаш ли някакво лично вдъхновение, което стои зад концепцията за Kinetik Automotive?

Трудно е да отговоря едностранно на този въпрос. Разбира се, има много професионалисти (от настоящето и миналото), успешни проекти, компании, които са вдъхновение за мен и екипа. 

Дори често се събираме да гледаме документални филми в нашата база и да черпим вдъхновение. Но ако трябва да споменем едно име, то това би било един от най-талантливите български рали състезатели Тошко Славов, с когото бяхме съученици. За огромно съжаление, той загина трагично на рали “Твърдица-Елена” преди 5 години. Тошко беше един от най-добрите примери за това, че щастието до голяма степен се свежда да обичаш това което правиш/създаваш, независимо от резултата или трудностите, през които преминаваш. 

Затова посветихмена него Кинетик 07 - прототипа, който представихме миналата година. 

Винаги ли си искал да се занимаваш с това и как стигна до този кариерен път?

Не. Доста години съм се лутал и академичната ми история го показва. Но пък ако не бях пробвал различни посоки, нямаше да съм напълно сигурен в коя сфера се чувствам най-пълноценен и ми е най-интересна. 

С какво електрическите спортни автомобили превъзхождат другите спортни автомобили и каквабеше мотивацията ви да се занимавате точно с тях?

Не е задължително да ги превъзхождат. Все още се произвеждат изключителни автомобили с двигатели с вътрешно горене. Пример за такъв е наскоро представеният T.50 на Gordon Murray. За спортните автомобили достигането на максимален въртящ момент от старт определено е сериозно предимство, но според мен в по-глобален мащаб опростената технология и в пъти по малко движещи части и компоненти, ще е факторът, който ще доведе до масовото им производство и ще задмине това на ДВГ. 

Изборът пред нас до известна степен беше свързан с това, че технологията е сравнително нова и има сериозно поле за иновации и експерименти и екипът имаше известен опит.

Разкажи повече за 3D отпечатването и как това намира приложение в автомобилния бизнес?

Ние показахме нагледно как може 90% от каросерията и интериора на една кола да бъде 3D принтиран. Самата технология все още бързо се развива, както и различните и приложения, но е ненадмината като ефективност за бързо прототипизиране.

Благодарение на това скоростта на итерациите на дизайна се случват за часове и дни вместо за седмици и месеци. За масово производство технологията е неефективна, но в нашият случай, 3D принтирането е основната причина поради, която може да си позволим да създаваме уникални дизайни по индивидуален  проект без да инвестираме стотици хиляди евро в комплексни матрици. 

Какво смяташ, че трябва да се случи в автомобилния бизнес, за да се превърне “невъзможното” във “възможно”?

То вече се случва. Преди 10 години всеки би се изсмял на факта, че през 2020 Тесла ще бъде автомобилната компания с най-високa пазарна капитализация. А погледнато днес рецептата изглежда сравнително проста: бързи итерации, технологично превъзходство, иновационен бизнес модел (директни продажби през сайта) и не на последно място добър и леко налудничав лидер. 

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...