Митът за момичетата и математиката

По повод Международния ден на образованието, обявен от ООН – 24 януари, Бетина Хане – координатор лобиране в Сороптимист Интернешънъл Европа обръща внимание върху мястото на жените в образованието на STEM дисциплините.



STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) е обучение, което е фокусирано върху наука, технологии, инженерство и математика.

Чували ли сте за математика Катрин Джонсън, която изчислява първата мисия на Аполо в САЩ, за Ма̀рия Кюрѝ - единствената жена носител на Нобелова награда в две различни области на науката – физика и химия и първата жена преподавател в Сорбоната, както и за носителите на Нобелова награда за 2020 г., биохимиците Еманюел Шарпентие и Дженифър Дудна?

Митът че ние, жените и момичетата не сме добри в математиката не е заложен нито в нашите гени, нито в хормоните ни. Единствено предразсъдъците по полова принадлежност ни карат да вярваме в това. Когато отхвърлим лоша оценка по математика като нещо, което се дължи на нашия пол, сбъдваме този предразсъдък. Всички хора са различни по своите дарби и страсти, но това няма нищо общо с факта, че сте се родили момиче или момче. Мъжете и жените могат да бъдат еднакво надарени и да се справят отлично със свиренето на пиано или с ръгбито, с програмирането на космически полети или с грижите за възрастни хора. Има само една разлика, която трябва да приемем: мъжете развиват повече мускули от жените и като цяло стават по-високи. Но момчетата не развиват по-надарен мозък за наука, технологии, инженерство и математика - така наречените STEM дисциплини.

Защо тогава толкова много жени са убедени, че са безнадеждни в математиката ?


Нашите семейства, приятели, учители, обществото като цяло е това, което моделира всеки от нас от раждането нататък, да се съобразява с определени пристрастия. Един от предразсъдъците е, че жените не са способни за определени дисциплини. Това е и един от аспектите на половите стереотипи. Половите стереотипи се случват непрекъснато, без ние наистина да забележим. Това определя нашето място в обществото. За добро или зло, това се случва във всички култури. Нормално е младите хора да не искат да се открояват от страх да не се изолират, да не останат без приятели, така че с готовност правят това, което смятат, че се очаква от тях. Те повтарят и копират това, което виждат и чуват около себе си. Не можете да намерите своето място в обществото, ако нарушавате общоприетите норми. Една тийнейджърка отговаря на очакванията към нея, когато отхвърля математиката като скучна и трудна.

Докато като са деца, момичетата имат също толкова добри оценки по математика, колкото момчетата, не е лесно за тийнейджърките да се отличават по математика или физика, да бъдат по-добри от момчетата от своя клас и да харесват изчисленията и сложните математически разсъждения. Те не отговарят на очакванията към тях и може да бъдат изключени от обществото. Толкова е важно момичетата съзнателно да преследват своите страсти и да вярват в себе си, без да се страхуват от изключване! Това е трудно с оглед на всички предразсъдъци към жените в STEM.

Какво може да се направи?

Самото общество може да формира своето собствено общо мислене. Това се случва постоянно, но е бавно и се нуждае от много лобиране, от открито говорене. От нас, сороптимистите, зависи да започнем борбата срещу предубежденията по полова принадлежност. Трябва да стане естествено момичетата да се занимават със STEM дисциплини, включително програмиране, точно както преди 100 години са започнали да стават лекари и адвокати.

Нашата организация, Сороптимист Интернешънъл, се стреми към еднакво образование за момичетата. Това включва равни възможности и еднакво насърчаване за всички дисциплини. Никога едно момиче не трябва да чува, че да бъдеш жена обяснява и извинява лошите оценки по математика.

Нека всички да помогнем за изкореняването на това дискриминационно вярване! Момичетата не са по-малко надарени в математиката, не, не, и не!

Вижте още: