Представителите на поколението „Z“ и милениалите в социалните мрежи ще имат най-голяма заслуга за този троен ръст над традиционната онлайн търговия за посочения период
Ново проучване на технологичния гигант Accenture установява, че глобалната търговия в социалните мрежи, на стойност 492 млрд. долара към 2021 г., се очаква да нарасне тройно по-бързо от традиционната електронна търговия до 2025 г. Докладът прогнозира, че за посочения 4-годишен период директните продажби в социалните платформи ще достигнат 1,2 трилиона долара. Ръстът ще се формира най-вече в резултат от действията на представителите на поколение „Z“ и милениалите в социалните мрежи. В резултат, приходите, генерирани чрез онлайн покупки в тези канали, ще съставляват 62% от глобалните разходи за търговия в същите платформи до 2025 г.
Според проучването на Accenture „Защо пазаруването се превръща в социална революция“, понятието „търговия в социалните мрежи“ обхваща целия процес на потребителското преживяване в социалните мрежи. То стартира с откриването на продукта и приключва с потвърждение на направеното плащане. Извършва се изцяло в ключовите платформи, сред които: Facebook, Instagram и TikTok. 64% от анкетираните потребители в тези канали споделят, че са реализирали онлайн покупка през някоя от тях в последната година. По изчисления на технологичната компания, този дял отразява близо 2 млрд. купувачи в световен мащаб, активно пазаруващи в социалните мрежи.
„Пандемията показа колко голям е броят на хората, които използват набиращите скорост онлайн платформи като канал за проследяване на новини, за развлечение в свободното време и комуникация,“ споделя Робин Мърдок, глобален ръководител на екип „Софтуер и платформи“ в Accenture. „Наблюдаваме постоянен ръст във времето, което всички те прекарват в социалните мрежи. И това доказва колко важно е мястото на тези канали в нашето ежедневие. Те променят познатите и утвърдени във времето методи за покупко-продажба и предоставят нови възможности за брандовете – в посока подобряване на потребителското преживяване и увеличаване на приходите в дългосрочен план."
Проучването е проведено сред представители на бизнеса и 10 053 потребители на социалните мрежи на територията на Китай, Индия, Бразилия, САЩ и Обединеното кралство. Реализацията се случва в два етапа. Първият обхваща периода 26 май – 2 юни, 2021 г. и включва дълбочинни интервюта с купувачи и продавачи от петте пазара, а вторият включва онлайн допитване до крайните ползватели на социалните мрежи – между 12 август и 3 септември. 2021 г.
Предоставяне на възможности за развитие на всеки бизнес
Новият тип пазаруване, който съгласно данните от проучването ще продължи да набира скорост, притежава добавена стойност както за бизнесите-гиганти, така и за по-малките и средни по големина брандове с потенциал за бъдещо развитие. Над половината от анкетираните купувачи (59%) споделят, че е по-вероятно да подкрепят малкия и среден бизнес в социалните мрежи, отколкото през уебсайтовете за електронна търговия. В допълнение, 63% от тях потвърждават, че биха подкрепили същия продавач чрез покупка повторно, отново през социалните платформи, за да съдействат за изграждане на лоялност на профила на компанията там.
„Търговията в социалните мрежи се задвижва от креативността и човешката изобретателност. Тя създава нови възможности за печалба за малките и средни оператори и изправя утвърдените брандове пред необходимостта да преосмислят своя подход и добавената стойност на предоставените продукти и услуги за потребителите,“ казва Оливър Райт, глобален ръководител на екип „Потребителски стоки и услуги“ в Accenture. „Идентифицирането на най-правилния подход изисква съобразяване от страна на търговците и марките с търсенето и нуждите на потребителите. Това повишава необходимостта от гъвкавост и приспособимост към динамичната екосистема от платформи, пазари, социални мрежи и съвместна работа с лидери на мнение. В условията на интегриран дигитален пазар ще бъде по-лесно споделянето на данни, придобиването на познания за пазара и създаването на правилните стимули за подобряване на потребителското преживяване до завършване на покупката.
![Стойността на директните продажби в социалните мрежи се очаква да достигне 1,2 трилиона долара в световен мащаб до 2025 г., според проучване на технологичния гигант Accenture](/images/articles/2022/03/2016-1.jpg)
Изграждането на доверие като ключов фактор за успех
Проучването на Accenture показва, че половината от анкетираните потребители са загрижени за степента на защита на своите данни и правилното възстановяване на средствата при неудовлетворение от направената покупка. Това превръща изграждането на доверие в най-голямата бариера, която търговията в социалните мрежи трябва да преодолее, за да се разгърне в пълния си потенциал и да просперира. Ако се върнем назад във времето, това е факторът, който играе ключова роля за утвърждаването и на традиционната електронната търговия в първоначалния етап на нейното развитие. „Липсата на доверие е проблем, който изисква време, за да бъде преодолян. Докато това се случи, е важно бизнес операторите да се фокусират върху начините за повишаване на своята автентичност, за да бъдат по-добре позиционирани сред конкурентите и да увеличат успешно своя пазарен дял.”
Дял на реализираните покупки и водещи световни тенденции
Докладът на технологичната компания установява, че до 2025 г. се очаква най-голям дял на покупките в търговията в социалните мрежи да заемат дрехите (18%), следвани от потребителска електроника (13%) и декор за дома (7%). Продуктовата категория, която обхваща свежи храни и снакове, също предстои да разраства своя дял от общите продажби (13%), макар към момента те да са съсредоточени почти изцяло в Китай. Предполага се, че продуктите за красота и лична грижа, макар и с малък обем продажби към момента, с бързи темпове ще извоюват челни позиции в търговията в социалните мрежи и ще обхванат средно над 40% от регистрираните разходи в тази категория за ключовите пазари до 2025 г.
Проучването на Accenture очертава още няколко ключови тенденции:
• Потребителите в развиващите се страни са по-склонни да се възползват от възможностите, които предоставя търговията в социалните мрежи, и често прибягват до тях. Осем от десет потребители в Китай използват този канал за покупки в редица категории. За сравнение, по-голямата част от тези в Обединеното кралство и САЩ все още не са реализирали нито една покупка чрез онлайн платформите.
• Купувачите в Китай, Индия и Бразилия активно се интересуват от възможности, които им помагат да откриват и оценяват потенциални покупки, докато потребителите в Обединеното кралство и САЩ отдават по-голямо значение на цените на продуктите и обявените отстъпки.
• Изграждането на доверие е от ключово значение за зрелите поколения. За по-възрастните купувачи най-важни са функциите в областта на сигурността, затова познаването на марката е предимство, което носи добавена стойност. За сравнение, по-младите потребители са привлечени от предавания на живо и са по-склонни да се доверяват повече на отзивите от други купувачи.
Пълният текст на проучването „Защо пазаруването се превръща в социална революция“, проведено от Accenture, е достъпен на корпоративния уебсайт на компанията.
Ново проучване на технологичния гигант Accenture установява, че глобалната търговия в социалните мрежи, на стойност 492 млрд. долара към 2021 г., се очаква да нарасне тройно по-бързо от традиционната електронна търговия до 2025 г. Докладът прогнозира, че за посочения 4-годишен период директните продажби в социалните платформи ще достигнат 1,2 трилиона долара. Ръстът ще се формира най-вече в резултат от действията на представителите на поколение „Z“ и милениалите в социалните мрежи. В резултат, приходите, генерирани чрез онлайн покупки в тези канали, ще съставляват 62% от глобалните разходи за търговия в същите платформи до 2025 г.
Според проучването на Accenture „Защо пазаруването се превръща в социална революция“, понятието „търговия в социалните мрежи“ обхваща целия процес на потребителското преживяване в социалните мрежи. То стартира с откриването на продукта и приключва с потвърждение на направеното плащане. Извършва се изцяло в ключовите платформи, сред които: Facebook, Instagram и TikTok. 64% от анкетираните потребители в тези канали споделят, че са реализирали онлайн покупка през някоя от тях в последната година. По изчисления на технологичната компания, този дял отразява близо 2 млрд. купувачи в световен мащаб, активно пазаруващи в социалните мрежи.
„Пандемията показа колко голям е броят на хората, които използват набиращите скорост онлайн платформи като канал за проследяване на новини, за развлечение в свободното време и комуникация,“ споделя Робин Мърдок, глобален ръководител на екип „Софтуер и платформи“ в Accenture. „Наблюдаваме постоянен ръст във времето, което всички те прекарват в социалните мрежи. И това доказва колко важно е мястото на тези канали в нашето ежедневие. Те променят познатите и утвърдени във времето методи за покупко-продажба и предоставят нови възможности за брандовете – в посока подобряване на потребителското преживяване и увеличаване на приходите в дългосрочен план."
Проучването е проведено сред представители на бизнеса и 10 053 потребители на социалните мрежи на територията на Китай, Индия, Бразилия, САЩ и Обединеното кралство. Реализацията се случва в два етапа. Първият обхваща периода 26 май – 2 юни, 2021 г. и включва дълбочинни интервюта с купувачи и продавачи от петте пазара, а вторият включва онлайн допитване до крайните ползватели на социалните мрежи – между 12 август и 3 септември. 2021 г.
Предоставяне на възможности за развитие на всеки бизнес
Новият тип пазаруване, който съгласно данните от проучването ще продължи да набира скорост, притежава добавена стойност както за бизнесите-гиганти, така и за по-малките и средни по големина брандове с потенциал за бъдещо развитие. Над половината от анкетираните купувачи (59%) споделят, че е по-вероятно да подкрепят малкия и среден бизнес в социалните мрежи, отколкото през уебсайтовете за електронна търговия. В допълнение, 63% от тях потвърждават, че биха подкрепили същия продавач чрез покупка повторно, отново през социалните платформи, за да съдействат за изграждане на лоялност на профила на компанията там.
„Търговията в социалните мрежи се задвижва от креативността и човешката изобретателност. Тя създава нови възможности за печалба за малките и средни оператори и изправя утвърдените брандове пред необходимостта да преосмислят своя подход и добавената стойност на предоставените продукти и услуги за потребителите,“ казва Оливър Райт, глобален ръководител на екип „Потребителски стоки и услуги“ в Accenture. „Идентифицирането на най-правилния подход изисква съобразяване от страна на търговците и марките с търсенето и нуждите на потребителите. Това повишава необходимостта от гъвкавост и приспособимост към динамичната екосистема от платформи, пазари, социални мрежи и съвместна работа с лидери на мнение. В условията на интегриран дигитален пазар ще бъде по-лесно споделянето на данни, придобиването на познания за пазара и създаването на правилните стимули за подобряване на потребителското преживяване до завършване на покупката.
![Стойността на директните продажби в социалните мрежи се очаква да достигне 1,2 трилиона долара в световен мащаб до 2025 г., според проучване на технологичния гигант Accenture](/images/articles/2022/03/2016-1.jpg)
Изграждането на доверие като ключов фактор за успех
Проучването на Accenture показва, че половината от анкетираните потребители са загрижени за степента на защита на своите данни и правилното възстановяване на средствата при неудовлетворение от направената покупка. Това превръща изграждането на доверие в най-голямата бариера, която търговията в социалните мрежи трябва да преодолее, за да се разгърне в пълния си потенциал и да просперира. Ако се върнем назад във времето, това е факторът, който играе ключова роля за утвърждаването и на традиционната електронната търговия в първоначалния етап на нейното развитие. „Липсата на доверие е проблем, който изисква време, за да бъде преодолян. Докато това се случи, е важно бизнес операторите да се фокусират върху начините за повишаване на своята автентичност, за да бъдат по-добре позиционирани сред конкурентите и да увеличат успешно своя пазарен дял.”
Дял на реализираните покупки и водещи световни тенденции
Докладът на технологичната компания установява, че до 2025 г. се очаква най-голям дял на покупките в търговията в социалните мрежи да заемат дрехите (18%), следвани от потребителска електроника (13%) и декор за дома (7%). Продуктовата категория, която обхваща свежи храни и снакове, също предстои да разраства своя дял от общите продажби (13%), макар към момента те да са съсредоточени почти изцяло в Китай. Предполага се, че продуктите за красота и лична грижа, макар и с малък обем продажби към момента, с бързи темпове ще извоюват челни позиции в търговията в социалните мрежи и ще обхванат средно над 40% от регистрираните разходи в тази категория за ключовите пазари до 2025 г.
Проучването на Accenture очертава още няколко ключови тенденции:
• Потребителите в развиващите се страни са по-склонни да се възползват от възможностите, които предоставя търговията в социалните мрежи, и често прибягват до тях. Осем от десет потребители в Китай използват този канал за покупки в редица категории. За сравнение, по-голямата част от тези в Обединеното кралство и САЩ все още не са реализирали нито една покупка чрез онлайн платформите.
• Купувачите в Китай, Индия и Бразилия активно се интересуват от възможности, които им помагат да откриват и оценяват потенциални покупки, докато потребителите в Обединеното кралство и САЩ отдават по-голямо значение на цените на продуктите и обявените отстъпки.
• Изграждането на доверие е от ключово значение за зрелите поколения. За по-възрастните купувачи най-важни са функциите в областта на сигурността, затова познаването на марката е предимство, което носи добавена стойност. За сравнение, по-младите потребители са привлечени от предавания на живо и са по-склонни да се доверяват повече на отзивите от други купувачи.
Пълният текст на проучването „Защо пазаруването се превръща в социална революция“, проведено от Accenture, е достъпен на корпоративния уебсайт на компанията.