Финансовите услуги се развиват динамично в дигиталната ера – наблюдават се много промени и един истински бум на технологичите решения, констатираха участниците в есенния форум за дигитални финанси NEXT DIFI 2018, организиран от b2b Media.
Бъдещето на финансите включва нови модели с изкуствен интелект, участие на роботи и други форми на автоматизация. Това ще улесни трансфера на активи и ще създаде обща структура, смятат експертите от българския и международния финансов, сектор, които взеха участие в събитието.
България има потенциала да премине към дигитално разплащане, но за целта компаниите в различните сектори трябва да наложат неговата употреба.
В следващата година в България играчите в сектора на финтек компаниите ще се увеличат, разходите по услугите за банкиране ще намалеят и повече хора ще се ползват от електронните услуги, стана ясно от дискусиите.
Според евродепутата Ева Майдел, която също взе участие във форума, регулациите могат да стимулират създаването на иновации. По думите й създаването на Българската Финтек Асоциация наскоро ще помогне на иновативните бизнес модели да станат устойчиви и да се използва цялостна стратегия за блокчейн технологиите в тази сфера.|
Партньорството между финтек и традиционните финансови услуги е ключово, тъй като на новите финансови компании им липсва доверието на клиентите. Те се нуждаят от сигурността и устойчивостта, които традиционните банки притежават. На банките пък им е нужда модернизация и по-голямо удобство, каза тя.
Форумът премина и със специалното участие на Ноеми Пап, ръководител банкиране на дребно и комуникации към Европейската банкова федерация. Според нея бизнесът се променя, както и потребителският начин на мислене.
Европейската банкова федерация цели да нареди Европа сред лидерите в дигиталната сфера и да изгради положително преживяване на клиентите на финансовите институции.
Анастас Стефанов от Агенция “Тренд” посочи национално представително прочуване, проведено специално за NEXT DIFI 2018, според което българите имат консервативно мислене спрямо дигитализацията във финансовия сектор и затова тя се случва с по-бавни темпове у нас. Компаниите, предлагащи иновативни услуги, трябва да се уверят, че обясняват на своите потребители максимално просто начина на употреба и защита, за да улеснят прехода им към дигитално банкиране, коментира Стефанов.
Константин Джелебов, основател на Phyre app заяви, че финансовите услуги, трябва да са фокусирани върху клиента, а не просто върху увеличаването на печалбите и пазарния дял. Това трябва да е част от ДНК-то на компанията. Бизнесът печели само, когато клиентът осъзнава, че получава стойност.
Финтек компаниите трябва да поддържат баланса между удобство, сигурност и регулации. Те трябва да правят само продукти, които биха искали да ползват като потребители, смята Джелебов. Бездната между ранните потребители и масовата дистрибуция може да се прескочи, когато се полага грижа за ранните потребители. Тогава те ще развиват маркетинг от уста на уста и ще увеличат всеобщото доверие в продукта, смята той. По думите му, компаниите трябва да обучат пазар, да информират за продукта и новите технологии, колкото се може повече, за да спечелят доверието на потребителите.
Според Филип Мутафис, съосновател на Paysera, бъдещето на плащанията е в QR кодовете – търговецът не се нуждае от POS устройство. Този начин на разплащане има огромен успех в Азия, защото е в реално време, не е нужен ПИН, а само телефон. Това са незабавни, в пъти по-изходни и удобни платежни операции, каза Мутафис и съобщи, че Paysera предлага първата услуга в България, която прави незабавен SEPA превод. През 2017 г. са били направени повече от 120 хил. преводи.
Ангел Матеев от Пощенска банка смята, че след като целият свят се дигитализира, то и банките трябва да се вслушват все повече в съветите и обратната връзка на потребителите. Затова банките трябва да партнират с иновативните финтек стартъп-и.
Голямото наследство на банките утежнява дигитализацията им, в сравнение с един старт-ъп. Затова е важно дългосрочната визия на банките да е ясна, с ясни приоритети, особено при изготвянето на стратегии за финтек, за да могат да инвестират мъдро. В България хората искат резултат с един клик, но и доверен партньор. Затова партньорството между традиционните банки и дигиталните услуги е печелившо, припомни Матеев.
Надежда Коцинова от TBI Bank заяви, че от 2014 г. насам електронното пазаруване е удвоило мащаба си. Офлайн търговията се ориентира също към формите на електронно пазаруване. Все повече хора употребяват смартфони и интернет. Затова съществуването на финансови услуги за пазаруване е печеливша стратегия, каза тя.
Паскал Таларида, изпълнителен директор на Jarvis Edge разкри, че свободната размяна на активи или взаимозаменяемостта им, ще допринесе за развитието на финансовата сфера. За целта е необходимо да се развие глобална мрежа за ликвидност – в която всеки може да разменя едни активи срещу други, дори и без посредничеството на пари. Хората ще имат възможност например да плащат в заведения с работно време, да купуват самолетни билети с акции на Apple, да разменят заеми срещу превозни средства и други.
Всичко това може да бъде опосредствано благодарение на блокчейн технологията във финансите.
Петко Карамочев, основател на industria.tech, коментира, че вече съществуващите пазари заслужават да бъдат развити и старите грешки да бъдат поправени. Съществен проблем на големите пазарни играчи е недоверието. Чрез дигитализацията ще получим две революции на цената на една: криптовалутите и приложението на блокчейн, смята той.
Основателят на OS University Християн Даскалов посочи, че блокчейн технологиите могат да бъдат полезни, за да се намери разрешение на проблеми, които в миналото не са били решими. Той представи своя “Теорията на промяната”, която ни предизвиква да си зададем следните въпроси: Има ли смисъл и струва ли си да се употребява иновативна технология в бизнеса ни? Какво ще е въздействието? Не се нуждаем просто от колечествени и качествени резултати, а от траен резултат и ефект върху потребителите, смята той. По думите му само това оправдава вложените финанси и усилия.
Изпълнителният директор на Bulgaria Insurance AD Николай Логофетов е на мнение, че застрахователната индустрия също е изправена пред дигиталната реалност. Днес много продукти са достъпни онлайн и същото би трябвало да важи и за застрахователните услуги.
Бъдещето на застраховането се определя от клиентите, от технологиите и от регулативните рамки.
До този момент липсват интегрирани системи. Клиентите искат да бъдат обслужени бързо, лесно и достъпно. Застрахователните услуги се нуждаят от дигитализация, ако искат да бъдат релевантни в съвременната реалност, посочи той.
#NEXT DIFI 2018 е престижен форум, който за трета поредна година събра водещи експерти и този път с акцент върху навлизането на блокчейн технологиите във финансите и с поглед към дигиталните иновации, които ще формират бъдещето на сектора. Събитието събра много професионалисти и ентусиасти в областта.
Форумът се проведе с подкрепата на А1 и БАКБ.