Екологичната криза, която в момента засяга света, призовава всички сектори да изиграят своята роля за намаляване на емисиите и ограничаване на изменението на климата.
Захранваните със слънчева енергия влакове обикновено се задвижват чрез поставяне на фотоволтаични панели близо до или върху железопътни линии. Така те могат да генерират достатъчно електричество, което да бъде разпределено в мрежата.
В индийската железопътна мрежа вече са инсталирани панели за слънчева енергия на площ над 1000 хектара. Централната железопътна линия, една от 18-те железопътни зони в страната, се е ангажирала да разработи 1 мегават (MW) слънчеви модули на 81 точки в цялата си мрежа.
Всичко това е част от нарастващата тенденция железниците да използват големите си запаси от земя, за да станат по-екологични и да спомогнат за постигането на националните цели във възобновяемата енергия.
„За да улесним инсталирането на соларните централи, ние идентифицирахме около 2700 акра (1093 хектара) свободна или неизползвана железопътна земя“, обяснява Шиврадж Манаспуре, главен експерт по връзки с обществеността на железницата.
„Тези места притежават огромен потенциал за развитие на инфраструктура за слънчева енергия и ще помогнат за по-нататъшното намаляване на въглеродните емисии на индийската железница“, допълва той.
Какви са плановете на Индия за слънчевата енергия в железниците?
Последното съобщение на Central Railways е част от „мега план“ на индийските железници за инсталиране на соларни централи на неизползваната от тях територия. През 2020 г. правителствената агенция заяви, че си е поставила цел от 20 гигавата слънчев капацитет до 2030 г.
„Соларните“ железопътни гари ще помогнат на Индия да стане „Атма-Нирбхар“, което означава самостоятелна, според прессъобщение на Министерството на транспорта. До декември 2023 г. секторът има за цел да постигне 100 процента електрификация.
Железопътната линия със седалище в Мумбай също играе своята роля, като инсталира слънчеви панели на покрива на множество гари и се стреми да разработи друга слънчева централа с мощност 1 MW в Пуна чрез PPA.
„Този проект означава ангажимента на железницата да разшири своя отпечатък на слънчевата енергия и да насърчи по-зелено бъдеще“, добавя Манаспуре.
Кои са водещите иновации в соларните ЖП технологии в Европа?
В цяла Европа става почти стандарт за железниците да разполагат с някаква PPA система за източник на възобновяема енергия, казва Бетани Мебан, говорител на SolarPower Europe.
Френско-белгийският оператор на високоскоростни влакове Thalys например използва 100 процента зелена енергия за всички влакове, преминаващи през Франция, Белгия и Германия от 2020 г. насам. В същото време Deutsche-Bahn твърди, че е най-големият потребител на възобновяема енергия в Германия днес, отчасти чрез собствените си соларни централи. Компанията изпробва иновативен проект с британската Bankset, закрепвайки панели към траверсите между коловозите. Докато PKP Polish Rails разполага с най-голямата железопътна „мощна банка“ в Европа – съоръжение за съхранение, използващо излишната тяга, за да захранва около 1500 регионални пътнически и товарни влакове всеки месец.
Швейцарската стартираща компания Sun-Ways впечатлява с панели, големи „като килими“ върху писта близо до гара в западна Швейцария. Белгийската национална железопътна компания SNCB вдига летвата със слънчева енергия на покриви, като монтира 20 000 панела на своите станции и сгради. А френската SNCF направи крачка напред, като стартира специално дъщерно дружество за разработване на соларни проекти.
„Всичко това е добре дошло и може би не е изненадващо“, казва Мебан. Тя допълва, че железопътните мрежи обикновено имат голямо портфолио от земя, с което да работят, управляват големи покриви и трябва да отговарят на голямото търсене на енергия.
„С нарастващата привлекателност на пътуването с железопътен транспорт благодарение на по-добрия зелен отпечатък на влака спрямо самолета, източниците на възобновяема енергия наистина подкрепят щадящите планетата точки за продажба.“, казва още говорителя на SolarPower Europe.