Изкуствен интелект оценява вино

Изкуствен интелект вече ще се използва за анализ и изготвяне на профил на вино и високоалкохолни напитки. Това заяви Меглена Михова, посланик на „Световното по вино“ (Concours Mondial de Bruxelles – CMB) и Spirits Selection (SS), при представяне на новите тенденции в индустрията. България беше домакин на единствените 2 пътуващи конкурса в света през 2016 и 2018 г. Страната ни участва в тях вече 7 години. Българските изби са със средна успеваемост от 40% и са сред топ 10 в света.

Всеки от 350-те дегустатори ще оставя бележки за всяко от 45-те вина, които опитва на ден. Освен да ги оценява по 100-точкова система, той ще описва аромата, вкуса, структурата. На базата на тези дегустационни коментари, статистически анализ и AI изработват подробно описание (профил). Профилът показва силните и слаби страни на виното, произхода на дегустаторите, техните впечатления. Специално „колело на ароматите и радар на вкуса“ пък разкрива характеристики, като например дали едно вино има аромат на плодове и какви (череша, касис, кардамон и др.), подправки, минерален вкус, каква е киселинността, концентрацията на танини и т.н. Чрез AI ще се правят профили на над 10 000 вина годишно.

Изготвеният с помощта на AI профил ще се предоставя безплатно не само за наградени вина, а за всички в конкурса. AI ще се ползва и за анализ на високоалкохолни напитки.

„Малко е вероятно един производител, особено по-малък, да събере толкова много и качествена информация от международно жури“, категорична е Меглена Михова. AI ще помогне както на производители и търговци, така и при избора на крайния потребител. Приложението с „колелото на аромата и радар на вкуса“ вече се използва в магазини в Италия и Португалия.

Друга новост в „Световното по вино“ е категория за нискоалкохолни и безалкохолни вина. Държави като Япония, Бразилия, Германия, Франция имат голям интерес към тях. „България като че ли има повече бъдеще в био сегмента, отколкото в нискоалкохолните вина; вече имаме доста такива насаждения“, коментира Меглена Михова. Пазари като САЩ и

Азия търсят нови качествени био предложения.

Тази година 350 дегустатори от 50 държави в света се очаква да оценят 7500 вина. Конкурсът за розе ще се проведе в Хърватска, за бели и червени вина – в Мексико, за шампанизирани – в Италия, за високоалкохолни – в Китай. Предлага се безплатно събиране и доставка на мостри на вина и високоалкохолни напитки от България, като срокът е 12 април 2024 г.

През 2023 година година България спечели от Concours Mondial 40 медала (3 големи златни, 20 златни и 17 сребърни) за червено, бяло, розе и пенливо вино, както и най-високото отличие, т.нар. Revelation (вино-откритие). Българско вино беше обявено за най-добро в съревнование с 4 836 вина от 50 държави. България постигна и най-висока успеваемост през последните 7 години. Съотношението медали спрямо подадeни мостри през 2023 г. е 46%. С най-много отличия е Тракийската низина, следвана от Долината на Струма и Дунавската равнина. Конкурсът присъжда медал най-много на 30% от всички подадени мостри.

Сред официалните лица на събитието за новите тенденции в световните конкурси бяха областният управител на Пловдив д-р инж. Илия Зюмбилев, зам.-министърът на земеделието и храните Александър Йоцев, зам.-министърът на икономиката и индустрията Ирина Щонова, зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева, директорът на Изпълнителна агенция по лозата и виното Красимир Коев и др. Гостите дегустираха отличени вина и високоалкохолни напитки на „Винекс Славянци“, „Клеманс“, „Едоардо Миролио“, „Черноморско злато“, „Белоградец“, „Шато Авли“, „Драгомир“, „Исперих“ и „Златен Рожен“.

Събитието се организира от представителя на Concours Mondial и Spirits Selection в България „Пробежекс“.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...