 МИТ 1:
 МИТ 1: “С еврото няма да поемаме чужди дългове” 
 
  ФАКТ:
 ФАКТ: С влизане в еврозоната ставаме членове на ESM (Европейски стабилизационен механизъм). България трябва да внесе около 420 млн. евро като реална сума + поема задължение за още ~3,3 млрд. еврогаранционен капитал. Ако държава като Италия, Гърция или Испания фалира, ESM решава (със 85% мнозинство) дали да отпуска помощ. Ние нямаме блокираща квота — т.е. дори да гласуваме “против”, ще трябва да участваме.
 
 
 Истината:
Истината: България няма да плаща автоматично чужди дългове, но с еврото става част от общата гаранционна схема за спасяване на други държави. Това е реален финансов риск.
 
 
 
  МИТ 2:
 МИТ 2: “Няма значение, че ЕЦБ е на загуба — централните банки не са за печалба, а ЕЦБ плаща лихви на националните банки” 
 
 
  ФАКТ:
 ФАКТ: Сега БНБ изкарва около половин милиард лева годишно печалба, които директно превежда в българския бюджет. ЕЦБ обаче отчете загуба от 7,9 млрд. евро за 2024 и 7,8 млрд. за 2023 год. и се очаква да остане на загуба в следващите години. Причината не е, че ЕЦБ „дава пари“ на националните банки, а защото: - години наред ЕЦБ изкупуваше държавни облигации (особено на силно задлъжнели държави) с почти нулеви или отрицателни доходности; - след това рязко вдигна лихвите, за да спре инфлацията, което я принуди да плаща високи лихви на търговските банки, които държат пари при нея; така се получи огромен разход, който балансът на ЕЦБ не може да покрие. Дори Бундесбанк отчита рекордни загуби заради тази система — и това е ясен сигнал, че проблемът е структурен, а не временен. 
 
 
  Истината
Истината: Централните банки не са търговски дружества, но печалбите им са важни за бюджета. Сега България печели от БНБ; в еврозоната ще сме зависими от загубите на ЕЦБ — това са средства,, които бюджетът губи, а не просто „счетоводни записи“. 
 
 
  МИТ 3:
 МИТ 3: „Валутният борд е колониална схема, наложена отвън, защото не можем сами да управляваме парите си“ 
 
 
  ФАКТ:
 ФАКТ: Да, България въведе валутния борд през 1997 г. заради вътрешна криза и хиперинфлация, причинени от безконтролно печатане на пари и финансиране на правителствения дефицит чрез БНБ. Но: 
 

 Бордовата система се управлява от самата БНБ → не получаваме ежедневни инструкции отвън. 

 Валутният борд е ефективен инструмент за дисциплиниране на политиците и осигуряване на финансова стабилност — не само в бивши колонии, а и в успешни примери като Естония (преди еврото), Хонконг или Сингапур. 

 В еврозоната държавите също нямат собствена парична политика, а се подчиняват на ЕЦБ → те на практика са в система управлявана отвън, където България ще има минимален глас. 
 
  Истината:
 Истината: Валутният борд не е „колониална опека“, а механизъм, който България сама избра, за да озапти политическата безотговорност. Еврозоната също е система без национална парична политика — но там решенията ще се взимат отвън, а не в БНБ.
 
 
  МИТ 4
 МИТ 4: „Валутният борд може лесно да бъде премахнат от парламента — значи е рисков и несигурен“ 
 
 
  ФАКТ:
 ФАКТ:
 
 Субсидиарност и отчетност: Валутният борд е уреден със закон от българския парламент — избрани от хората представители, които носят политическа отговорност пред гражданите. Решенията се взимат близо до хората, а не в далече във Франкфурт. 
 
 

 Емпирически успех: Бордът работи успешно вече над 27 години. Никое правителство или партия не е посмяло да го пипа, защото той е гарант за финансова дисциплина и стабилност — дори през кризи (глобалната финансова криза, КТБ, Гърция, Ковид и т.н.) 
 

 Истинският риск е премахването му: С еврото бордът ще бъде изцяло заменен от общата рамка на еврозоната, която дава на политиците по-широки възможности да трупат дългове. 
 

 Поправката от 2020 г.: Когато влязохме в ERM II, в чл. 29 от Закона за БНБ беше записано, че фиксираният курс лев/евро вече зависи от европейски решения, а не само от България. Това е на практика отслабване на борда. 
 
  Истината:
 Истината: Бордът не е слаб, защото зависи от българския парламент. Напротив — той осигурява локална отчетност и финансова дисциплина. Слабостта дойде от прехвърлянето на решенията навън след 2020 г., а с еврото този процес ще приключи изцяло. 
 
 
  МИТ 5
 МИТ 5: „С еврото и Банковия съюз повече няма да има банкови кризи като КТБ, няма да се спасяват банки с държавни пари, а ще сме защитени от европейските механизми.“  
 
 ФАКТ:
 ФАКТ: Европейските механизми не са гаранция срещу банкови фалити или публично спасяване.
 
 
 Примери за банки, спасени с пари на данъкоплатците (въпреки европейския надзор):
 
 
 Banca Popolare di Bari → €900 млн. 

 Banca Carige → €3 млрд.
 
 
 Caixa Geral de Depósitos → €3,9 млрд. 
 

 Monte dei Paschi di Siena → €5,4 млрд. 

 Cyprus Cooperative Bank → €6,1 млрд. 

 Norddeutsche LB → €7,9 млрд.
 
 Veneto Banca & Banca Popolare di Vicenza → €16,8 млрд.
 
 
 
 Само Banco Popular (Испания, 2017) беше спасена чрез европейския механизъм (BRRD), без пари на данъкоплатците.
 
 
 
 SRM и SRF: SRM (Единен механизъм за преструктуриране) решава кои банки да спасява, но България няма да има реално влияние там. SRF (Единен фонд за преструктуриране) трябва да достигне €77 млрд. до 2030 г. Българските банки ще започнат да внасят в него, но ако парите не стигнат, държавата поема остатъчния риск. 
 
 
 
 ELA (Emergency Liquidity Assistance): Това е спешна ликвидна помощ, одобрявана от ЕЦБ. Малки държави като България нямат тежест в решенията на ЕЦБ и могат да останат без достъп в кризисни моменти (пример: Гърция, 2015 г.).
 
 
  Истината:
 Истината: С присъединяването си България влиза в система с доказани слабости, поема финансови рискове без достатъчен контрол и остава зависима от решения на ЕЦБ, които не са автоматично в наша полза. 
 
 
  МИТ 6:
 МИТ 6: „В Банковия съюз е невъзможно прането на пари, защото ЕЦБ контролира всичко.“ 
 
 
  ФАКТ:
 ФАКТ: Борбата с прането на пари (AML) не е в правомощията на ЕЦБ — тя отговаря само за надзора върху стабилността на банките (капитал, ликвидност), а AML остава в ръцете на националните органи. Освен това в ЕС се подготвя централна AML агенция (AMLA), която ще следи всички държави, независимо от валутата им. 
 
 
 
 Примери за големи скандали с пране на пари в страни от еврозоната и под ЕЦБ надзор: 
 

 ABLV Bank → закрита след разследване от САЩ за пране на пари 

 Danske Bank → $200 млрд. изпрани от руски олигарси 

 FBME Bank → закрита заради връзки с международна престъпност и тероризъм 

 ING → €675 млн. глоба за пропуски в AML контрола 

 Nordea → €95 млн. глоба за слабо AML спазване 

 Pilatus Bank → закрита, шефът ѝ арестуван в САЩ 

 Satabank → закрита заради разследване за пране на пари 

 Société Générale → $1,3 млрд. глоба заобикаляне на санкции и AML пропуски 

 Versobank → лиценз отнет заради AML нарушения 
 
  Истината:
 Истината: Влизането в еврозоната не носи автоматично „чисти“ банки. ЕЦБ няма пълномощия за AML — успехът зависи от националния контрол и ефективността на общоевропейската регулаторна рамка. 
 
 
  МИТ 7:
 МИТ 7: „ЕЦБ и национални банки като БНБ не могат да финансират държавен дълг в еврозоната, защото това е строго забранено.“ 
 
 
  ФАКТ:
 ФАКТ: Да, чл. 123 от ДФЕС забранява на ЕЦБ и национални банки (като БНБ, ако България влезе в еврозоната) да купуват директно държавен дълг. Но покупката на облигации на вторичния пазар е позволена от Съда на ЕС, което дава възможност за индиректна подкрепа на държавите и заобикаляне на тази забрана (решения Gauweiler от 2015 год и Weiss от 2018 на СЕС) Германският конституционен съд не се съгласи с европейският съд и критикува ЕЦБ, че не е анализирала достатъчно икономическите ефекти на програмите си за изкупуване на дълг; Според немците политиката на ЕЦБ води до „зомби фирми“ – компании, които оцеляват само заради евтини кредити, вместо да фалират; създава се имотен балон, защото ниските лихви покачват цените на имотите, а и се насърчава липса на финансова дисциплина в държавите, тъй като лесният достъп до финанси чрез изкупуване на дълг намалява стимулите за фискални реформи. 
 
 
  Истината:
 Истината: Забраната за финансиране на държавен дълг се заобикаля чрез покупки на вторичния пазар, както потвърждават Gauweiler и Weiss. Германските съдии убедително критикуват ЕЦБ за липса на анализ и водената от нея политика.