Българите изпреварват руските граждани по брой запитвания и осъществени продажби през изминалия сезон. Това показва годишният доклад на Green Life Development & Resorts. Данните на компанията сочат, че в Созопол делът на българските купувачи е най-голям – 37%. На второ място с 28% са руските граждани. Следващите два пазара с еднакъв дял по 12% са съответно Германия и Израел.

„За поредна година виждаме как българските клиенти затвърждават позициите си на ваканционния пазар у нас, като плавно увеличават дела си спрямо другите купувачи. Тяхната увереност се подсилва от благоприятната икономическа обстановка и стабилното развитие на пазара на морски имоти през последните години. Сантименталните чувства, които изпитват към Българското Черноморие и определени места като Созопол, поддържат интереса им към родните курорти, въпреки високата конкуренция в международен план“, казва Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Development.

  • Сънародниците ни доминират на пазара на къщи по крайбрежието

  • Септември е бил най-силният месец по брой проведени огледи и сключени сделки, отчитат от Green Life Development & Resorts

Кои са българските купувачи

Сред купувачите на ваканционни имоти се обособява нов тип клиенти, посочват от компанията. Това са хора, които търсят отделни вили в затворен комплекс. Профилът им е сходен - семейства с деца, които разполагат с по-високи доходи. Поддържат висок стандарт на живот и искат да го пренесат и в морския си дом. Много често основното им жилище е къща. Затова предпочитат да бъдат отделени и държат на собственото пространство около имота.

„През изминалия сезон наблюдавахме засилен интерес към вили от страна на българските купувачи. Близо 60% от покупките са осъществени именно от наши сънародници. Още повече, сравнени с 2018, запитванията за този тип имоти, в пъти се увеличават“, казва Екатерина Желяпова, търговски директор направление Ваканционни имоти, Green Life Development, и допълва: „Тези жилища представляват премиум продукт, който няма аналог на пазара - редови къщи с просторна архитектура и малък процент общи части, подходящи за семейни ваканции.“

Сънародниците ни, живеещи в чужбина, заемат съществен дял от българските купувачи. Те разполагат с по-малки бюджети, като голяма част от тях купуват с цел съхранение на спестените средства и избират недвижимите имоти като най-сигурен вариант. Този тип клиенти се насочват към Поморие, където изборът позволява по-бюджетни решения.

Типове сделки

Септември е бил най-силният месец по брой проведени огледи и сключени сделки, отчитат от Green Life Development & Resorts. Клиентите, закупили в този период, са туристи, почивали в комплекса през лятото, които вече са обмислили добре покупката и са взели решение. В края на сезона се връщат като купувачи, готови са сключване на сделка. „Прави впечатление, че бюджетите им са по-високи спрямо тези, закупили през юни. В началото на лятото клиентите търсят по-бюджетни възможности и готови имоти, в които да могат да отсядат веднага. Към края на сезона се активизират купувачите, които имат повече изисквания към имотите и са отделили повече време за размисъл, за да вземат най-доброто решение за себе си“, допълва Желяпова.

В сила е тенденцията, наблюдавана и изминалата година, все повече клиенти да използват външно финансиране за покупките си. Особено валидно е това при купувачите, търсещи класически ваканционни имоти – в затворен комплекс, с осигурени удобства и допълнителни услуги. Именно затова близо 20% от продажбите в Созопол са осъществени с помощта на банков кредит.

„Използването на кредит за финансиране на сделката не винаги означава, че купувачът не разполага с необходимите средства. Напротив, голяма част от тези клиенти имат добри доходи и нямат притеснения да пристъпят към дългосрочна покупка на втори имот с банков заем. Повлияни са от изгодните кредитни условия и желанието за подобряване на качеството на живот. Повечето от тях вече разполагат със собствено градско жилище и покупката на ваканционен имот надгражда досегашния им социален статус“, допълва Желяпова.

Кои са чуждите купувачи

Макар българските граждани да изпреварват рускоговорящите купувачи в Созопол, в Поморие руснаците заемат първо място по реализирани продажби с дял от 22,5%. Следващите две групи с еднакви проценти - 20%, са от Украйна и България, следвани от клиентите от Германия - 17,5% и Израел - 10%.

Според експертите на компанията диверсификацията на клиентите по държави се засилва. Увеличават се покупките с граждани от Германия и Израел, и в Созопол, и в Поморие. Извън основните типове купувачи, на пазара присъстват граждани от Великобритания, Белгия, Унгария, Латвия, Полша, САЩ, Естония. Единични сделки има и с клиенти от Молдова, Испания, Казахстан.

Инвестиционна активност

Пазарът на ваканционни имоти реализира сходен обем продажби спрямо предходната година, при стабилни цени. В резултат от високата активност на купувачите и ръста на запитванията, е възможно успешното реализирането на нови фази и проекти.

През 2019 г. компанията Green Life Development & Resorts работи по няколко нови фази. В комплекса в Созопол това са имотите на първа линия – Panorama Residence и Beach Resindence, които се очаква да бъдат завършени следващото лято, четвъртата поредна фаза от вилите – Town House, както и новата фаза от Park Side. В Поморие, компанията работи по новата фаза от Айвазовски парк, с очакван срок за завършване – 2021 г.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...