Cushman & Wakefield | Forton: Активен пазар на търговски площи и ръст на наемите

Пазарът на търговски площи у нас отчете поредните си добри резултати през третото тримесечие на 2025 г. Почти 34 000 кв. м е новият обем, въведен в експлоатация, или 24% повече спрямо периода април-юни. Новите площи включват изцяло завършения Холидей Парк Красно Село, както и части от други ритейл паркове в София, Свиленград, Козлодуй и Раковски. Така общият обем на търговските площи у нас към края на септември достига 1.47 млн. кв. м или 228 кв. м на 1000 души. Това сочат данните от анализа на консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield | Forton.

„Ритейл парковете уверено достигат моловете у нас. В последните няколко години техният обем се увеличава с бързо темпо. Днес в страната функционират 26 мола, където са съсредоточени 55% от търговските площи. Останалите 45% са разположени в 63 ритейл парка. Характерно за тях е, че те работят успешно и в по-малките населени места, където те често осигуряват основното предлагане на модерна търговска площ в региона, докато за моловете пазар има единствено в големите градове“, коментира .Анастасия Цолова, мениджър „Капиталови пазари и ключови проекти“ в Cushman & Wakefield | Forton.

Оптимизмът на инвеститорите на ритейл пазара е видимо висок. В края на третото тримесечие се строят 13 ритейл парка в 11 града в страната, като обемът им възлиза на 130 000 кв. м. Допълнителни 240 000 кв. м, разположени в 14 ритейл парка и 1 търговски център, се намират в различни фази на планиране. Прогнозата на Cushman & Wakefield | Forton сочи, че към края на 2026 г. общият обем на ритейл парковете ще достигне 800 000 кв. м.

Сериозна динамика се наблюдава през периода и по отношение на търсенето. Общо 86 бяха новооткритите магазини, а площта им – 39 000 кв. м на фона на 75 магазина с площ 34 000 кв. м през предходното тримесечие. Откриванията в ритейл парковете съставляваха 55% от всички нови обекти и 84% от цялата им площ.

Най-активни са търговците на електроника и електроуреди с наети малко над 8 000 кв. м. Сегментът на модата е на втора позиция с около 6 300 кв. м, следван от хранителните стоки – 4 650 кв. м. Магазините за обувки, чанти и аксесоари заемат общо 4 120 кв. м, а обектите със смесено предназначение (като KiK, Pepco и Tedi) заемат 3 370 кв. м. От гледна точка на броя магазини, най-активни са заведенията за хранене със 17 обекта (3 182 кв. м), следвани от търговците на мода с 15 обекта, и търговците на обувки, чанти и аксесоари с 10 обекта.

При моловете активността беше особено висока в софийския The Mall, където бяха отворени 9 нови обекта. Второ място си поделят Serdika Center, Mall Plovdiv и Paradise Center, всеки с по 4 обекта. Сред ритейл парковете Холидей Парк Красно Село бе безспорен първенец с 26 обекта, следван от XoPark София с 9 и ритейл парк Свиленград с 5 обекта.

През тримесечието на пазара навлезе Worldbox. Брандът предлага собствени, партньорски и лицензирани марки стоки в категории като облекло, обувки и аксесоари. Worldbox е част от портфолиото на полската група ССС, която е един от водещите играчи у нас. Worldbox е вероятно да се позиционира изцяло в сегмента на ритейл парковете. Първият обект с това име бе открит в XoPark София, а до края на годината се очаква втори в ритейл парк Свиленград.

Делът на свободните търговски площи намалява. Наличното пространство в софийските молове бе едва 9 000 кв. м към края на третото тримесечие или 2.2% от общия обем. Във всички ритейл паркове свободните площи са около 15 000 кв. м или 2.3% от общия обем. Наемите за първокласни площи в моловете в София се покачиха леко до 46.5 евро/кв. м, а в ритейл парковете останаха без промяна на 13 евро/кв. м. Няма промяна и при възвръщаемостта за първокласни обекти в двата сегмента – 7.5% при моловете и 7.25% при ритейл парковете.

Търговските проекти бяха във фокуса на инвеститорите през отчетения период. Две сгради от този вид смениха собствениците си в последните месеци. City Center Stara Zagora, обект с брутна отдаваема площ от 23 000 кв. м, бе придобит за около 6.5 млн. евро. Другият имот, сграда на главната търговска улица в Пловдив, с надземна разгърната застроена площ от около 4 000 кв. м бе придобита за около 5.7 млн. евро.

Вижте още:

До момента има подадени кандидатури в 6 от категориите на конкурса – „Младежка награда”, „Образователна награда“, „Публична администрация“, „Startup компания“, „Успешен български ИКТ продукт/услуга“ и „Успешно внедрена...