Според него безпрецедентният ръст на цените през 2018 г. спрямо година по-рано се дължи основно на засилената бизнес и конферентна активност по време на европейското председателство. Този ефект допълва възходящото развитие на хотелския пазар в София от последните години, благодарение на икономическия ръст и популяризирането на града като туристическа дестинация.
„Изминалата година бе част от продължаващата възходяща тенденция на хотелския пазар, която доведе до плавно възстановяване на нивата на заетост и цените след годините на икономическа криза. Ценовият ръст през 2018 г. обаче бе по-скоро еднократен ефект от ключово за пазара събитие, без аналог до момента. Подобно развитие наблюдаваме и в съседна Румъния, която пое европейското председателство в началото на 2019 г.“, коментира Пламен Бачев, партньор и мениджър „Консултиране и оценки“ в Cushman& WakefieldForton.
Проучването на Cushman& WakefieldFortonпоказва, че средните ценови нива при 5-звездните хотели в София са достигнали 114 евро през миналата година при средно 63 евро при 4-звездните. При по-ниската категория хотели обаче ръстът на цените е бил осезаемо по-висок в сравнение с петте звезди. Според Пламен Бачев обаче пазарът в момента не успява да задържи достигнатите през 2018 г. ценови нива във високия клас хотели, тъй като София не може да предложи богат на събития и конференции календар.
За разлика от цените на нощувките, нивата на заетост в 4- и 5-звездните хотели в столицата са се покачили със значително по-слаби темпове през 2018 г. В сравнение с година назад са регистрирани средно 3.1% повече нощувки, което е съпоставимо с ръстовете от предходните години. Според проучването на Cushman& WakefieldFortonпричината за по-слабото покачване е увеличеният брой индивидуални пътувания по време на председателството за сметка на груповите посещения. По данни на компанията средната заетост в двете категории хотели през миналата година е достигнала 65%.
Добрите резултати на хотелския пазар в София през последните години насърчиха инвестициите в сектора, особено в сегмента на брандираните висококатегорийни хотели. С очакваното отваряне на HyattRegency, Marriottи GrandHotelMillenniumSofiaдо 2021 г. предлагането в най-високата категория в столицата ще нарасне с близо 50%. Прогнозите са новото предлагане да отговори на нуждата от инвестиции в петзвездния сегмент и интересът за отваряне на нови площи да се насочи към средния ценови клас хотели.