Ритейл парковете изпреварват моловете по площ в България

Пазарът на търговски площи в България продължава да демонстрира стабилен растеж, като основен двигател на този процес са ритейл парковете. Според данни на Cushman & Wakefield | Forton, през второто тримесечие на 2025 г. са въведени в експлоатация нови 25 152 кв. м търговски площи, което представлява увеличение от 30% спрямо началото на годината.


Всички новоизградени площи са част от проекти за ритейл паркове, включително частичното откриване на Parkmaxx Plovdiv, Retail Park Раковски и разширението на XOPark Sofia. Тези проекти са ключови за нарастващата популярност на този формат сред потребителите и инвеститорите.

Общият обем на отдаваемите площи в ритейл парковете вече достига 621 000 кв. м, разположени в 61 локации в цялата страна. Анализаторите прогнозират, че до края на 2025 г. тази цифра ще надхвърли 700 000 кв. м, а до края на 2026 г. ще достигне 800 000 кв. м. Това развитие ще позволи на сегмента на ритейл парковете да изпревари моловете по обща търговска площ.

Явор Костов, управляващ партньор в Cushman & Wakefield | Forton, коментира: „Инвестициите в ритейл паркове остават активни. Гъвкавият формат, по-ниските оперативни разходи и възможността за развитие в по-малки градове ги правят по-устойчив модел в сравнение с моловете.“ Тази тенденция отразява променящите се предпочитания на потребителите и търговците.

Търсенето на търговски площи също отбелязва ръст от 12% спрямо предходното тримесечие. Общият обем на новонаетите площи достига почти 34 000 кв. м, реализирани чрез 75 нови наемни сделки. Най-голям интерес проявяват търговците на мода (8 000 кв. м), електроника (6 000 кв. м) и веригите с широк асортимент като KiK, Pepco и TEDi (над 4 000 кв. м).

Активността в моловете също остава висока, като Paradise Center и Serdika Center отчитат откриването на общо 15 нови магазина. Сред ритейл парковете се открояват Parkmaxx Plovdiv и XOPark Sofia с общо 20 нови обекта. През тримесечието на българския пазар стъпиха и четири международни бранда – Salsa Jeans, Office Shoes, Tous и Anna Cori, всички с магазини в молове.

Нивата на свободни площи остават изключително ниски в цялата страна, което е индикатор за стабилността на пазара. Средните наеми за първокласни търговски площи в моловете в София са се повишили до 46 евро/кв. м, докато в ритейл парковете се задържат стабилни на 13 евро/кв. м.

Доходността при моловете остава на 7,5%, а при ритейл парковете бележи леко понижение до 7,25%, което отразява засилената инвестиционна активност в този сегмент. Това понижение е сигнал за нарастващия интерес към ритейл парковете като перспективна инвестиция.

Развитието на ритейл парковете в България продължава да бъде ключов фактор за растежа на пазара на търговски площи, предлагайки гъвкави и достъпни решения за търговците и потребителите. Очаква се тази тенденция да се запази и в бъдеще, като ритейл парковете ще продължат да изпреварват моловете по обща търговска площ.

Вижте още: