Как търговци и логистични доставчици се справят с предизвикателствата на Черния петък?

Експертите по управлението на веригата за доставки споделят повече за транспорта и управлението на складовите наличности в този специален период в края на месеца.

С настъпването на ноември все по-често се сблъскваме с постоянните реклами на търговците на техника, дрехи, мебели и др. стоки, свързани с Черния петък, който тази година се пада на 24 ноември. Денят започва да се отбелязва в началото на 60-те години на миналия век в САЩ и фиксира периода между Деня на благодарността и старта на голямата подготовка за коледните празници. В последните години Черният петък набира изключителна популярност по целия свят и все повече потребители избират да направят планираните си покупки в магазина или онлайн в периода на намаленията.


След пандемията се забелязва ръст на онлайн поръчките с близо 69%, докато растежът на покупките във физическите магазини на търговците не е толкова значителен. Друга тенденция, която се забелязва, са промоционални кампании, които са с период не само един ден, а цяла седмица. Как в този период търговците успяват да се справят с доставката, обработката и обратната логистика на върнатите от клиентите стоки споделят експертите от карго-партнер.

Какви са предизвикателствата, които се преодоляват между клика от телефона или компютър и доставката до вратата на клиента?

Първо и най-важно за веригата на доставки е доброто планиране. Чрез данните за наличности и потребление от предходни години, анализ пазара в момента и на покупателната способност на потребителите повечето търговци организират транспорта на стоките си още през летните месеци юли и август.

От основния източник на потребителски стоки – Китай, най-предпочитан е морският транспорт, който въпреки сътресенията като недостиг на капацитет, забавена обработка и задръствания при претоварните пристанища от предходните години остава най-рентабилна алтернатива. При оптимално стечение на обстоятелствата поръчаните през лятото стоки към началото на ноември са вече налични и заприходени в складовете на търговците с уточнени промоционални условия за Черния петък. На практика обаче се стига до забавяния на пратки, дефектни партиди или грешно изпратени от доставчика артикули.

При такива ситуации често е необходимо да се ускори транспортът и да се навакса изгубеното време чрез експресна доставка. Тогава превозът с въздушен транспорт може да реши проблема. Услугата се диференцира на три нива в съответствие с необходимостта на търговеца от кратко транзитно време. За изключително спешни пратки логистичният доставчик карго-партнер е разработил emergency услуга с доставка от 24 до 72 часа след заявка, която може да се направи към фирмата по всяко време на годината и на денонощието. Спешните доставки се използват за ценни пратки и за високотехнологични и електронни устройства.

Освен транспортирането предизвикателство са и наличностите и обработката на поръчките в складовете, доставката и обработката на върнатите от клиентите стоки. карго-партнер България е една от водещите логистични компании в България и сред основните ѝ дейности е поддържането на онлайн канала за водещи марки от сектора на бързооборотни стоки. Близо 20% от целия капацитет на склада от 22 000 палетни места и 16 500 кв. м е обособен като зона за e-commerce.

Как търговци и логистични доставчици се справят с предизвикателствата на Черния петък?

Управителят на компанията Димчо Димчев споделя повече за явлението „Черен петък“ от позицията на своя опит в логистиката и анализира как той се отразява върху процесите в склада и работата на складовия работник. Димчо Димчев: „За ефективните процеси в склада и навременната обработка на подадените поръчки е важна много добрата комуникация между търговеца и логистика. Това задължително включва и интеграция между системите ни, за да се следят наличностите и да се повишава ефективността на работата при минимални грешки. Процесите в логистиката вече се дигитализират успешно и складовите пространства също следват тази тенденция, като все повече се обръща внимание на автоматизация на вътрешно-складови процеси по събиране и експедиране на заявките.

Дори и с наличието на тези съвременни системи за Черния петък имаме нужда от допълнителен човешки ресурс, който да се справя с многократно увеличения брой заявки. Опитът ни от през последните две години показва, че заявките в седмицата на намаленията нарастват до 448% от стандартния обем. Тази година планираме увеличение до 500% в „черната седмица“. През този период в складовете наемаме допълнителни служители , които първо преминават обучения за системите и за стоките на клиентите. Именно опитът на карго-партнер в разпределението на процесите и ефективното обучение на временните служители ни дава възможност да отговаряме гъвкаво на увеличените потребности на клиентите и да гарантираме качеството на услугата.“

След обработката в склада процесът преминава през доставка до краен клиент или до магазина на търговеца. Тя е още един напрегнат етап от пътя на всяка стока, която ще се продаде на Черен петък. За крайната доставка се съобразяват фактори като повишен трафик в градовете и по-специално около търговските обекти, наличието на транспортни средства и капацитета им при увеличения обем на стоките в тях. В този решаващ момент логистичните компании отново са принудени да се обърнат към технологиите, за да са сигурни в навременната доставка.

Дори и след получаването на стоката от клиента предизвикателствата за логистиката не са свършили. Немалка част от потребителите се отказват от понякога спонтанно взетото решение за покупка и решават да върнат стоката в допустимия срок. За да улеснят този процес и за купувача, и за търговеца, логистичните компании предлагат услуга за така наречената „обратна логистика“ – това е превозът, проверката и повторното заприходяване на върнати от клиенти артикули.

Изброихме различни фактори, влияещи върху веригата на доставки по време на Черния петък. Все повече компании адаптират процесите и оползотворяват ресурсите си по-добре чрез използване на дигиталните технологии. Така те успяват да предложат богата наличност и бързи доставки дори и през крайно натоварения Черен петък и това им печели конкурентно предимство.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...