Павел Димов: Трето поколение в мебелната индустрия съм, още дядо ми ме учеше да разработвам бизнес планове

Стартираме рубриката „Втора генерация в бизнеса“, за да представим развитието на секторите дървообработване и мебелна промишленост у нас. Голяма част от фирмите са семейни и в началото са били управлявали от първото поколение, което е създало основите на бизнеса още в годините на прехода. Сега обаче е времето на втората генерация, която крачи уверено и внедрява нови технологии,е съобразява с актуалните тенденции в производството и се опитва да привлича млади хора, които да започнат работа в сектора.

Павел Димов е член на УС на БКДМП и управляващ партньор на МОС Роботикс. Той споделя за началото на своя професионален път в сектора и разказа как неговото семейство го мотивира да работи и поеме фирмата.

Как започна вашият път в професията и в бизнеса?

Като семеен бизнес, помня многобройни лета, през които и аз и по-малкият ми брат сме се обучавали на всички процеси и дейности в производството на мебели.

Браншовете дървообработване и мебелна промишленост са традиционни за България, но напоследък не са популярни сред младите хора. Вие защо избрахте да се развивате точно в тази индустрия?

Всяко едно производство в световен мащаб е неатрактивно за младите хора поради комплексността, непрекъсната ангажираност и проблеми от всякакво естество. Но именно по тази причина производствата са значително по-интересни от консултантски или търговски дейности.

Мебелната, както и всички други индустрии, се развива с изключителни темпове в насока дигитализация, автоматизация, изкуствен интелект и роботика. Като предприемачи няма как да не желаем да сме част от технологичното развитие и да продължим семейния бизнес.

Имаха ли влияние върху избора Ви вашите родители?

Разбира се. Като всички родители, те косвено ни „насочиха“ в правилната посока. Най-важно за всеки родител е да успее да запали интереса в децата си за дадена идея, след това вече лесно се взема решение.

Какви са първите спомени от досега с бизнеса и производството, на колко години бяхте когато стъпихте за първи път във фабрика?

Не мога да кажа с точност, но предполагам преди първи клас. Сега във фирмата също организираме множество посещения на деца от всякакви възрасти, за да им покажем колко е чисто, подредено, иновативно и интересно всяко производство.

Трудно ли е да си втора генерация в бизнеса и какви са предизвикателствата?

Израснали сме във фамилия от множество поколения предприемачи и сме свикнали с различни мнения на членовете на семейството, както и идеи, които биват анализирани, дискутирани и приемани във времето. Не бих казал предизвикателства, а страхотна школа за обмислено и информирано вземане на решения. Дори и като деца сме разработвали бизнес планове на дядо си с цел идеи, за които ни е трябвала неговата помощ.

Какви уроци научихте от родителите си, които няма да забравите и спазвате?

Бих казал основно търпение, което липсва в голяма част от нашите сънародници. Искаме да се сравняваме с други държави и икономики, които се развиват десетилетия, но с идеята да настигнем за месеци или години. Това просто не е възможно и без структуриран и дългосрочен подход няма никакъв шанс за устойчиво развитие.

Имаше ли неща в управлението на бизнеса, които се опитахте да промените?

Непрекъснато. Ние сме двама братя и като прибавим баща ни, винаги някой имаше различно мнение. Като екип оабаче сме се научили да анализираме и да се съобразяваме с всеки един от нас с цел достигане на най-доброто решение.

Защо младите хора избягват да работят в сектора и им се струва непривлекателен за развитие? Как трябва да се промени това според вас?

От наша страна с непрекъсната работа с гимназии, училища и школи, като организираме множество практически обучения и срещи с бизнеса.

Павел Димов: Трето поколение в мебелната индустрия съм, още дядо ми ме учеше да разработвам бизнес планове

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...