Административен съд София област (АССО) потвърди решението на Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) от ноември 2020 г. да глоби веригата детски стоки „Хиполенд“ с близо 125 хил. лв. за реклама под мотото "40% отстъпка на избрани модели LEGO". Решението на съда е взето в същия ден, в който управляващите внасят законопроект за смяната на членовете на КЗК и съкращаването на мандата им.
На 12 ноември 2020 г. КЗК налага глоба от 124.5 хил. лв. на "Хиполенд" за нелоялна конкуренция, изразяваща се в „заблуждаваща реклама“. Регулаторът извършва проверка по сигнал на „случаен“ човек, който отива да си купи в магазин на ХИПОЛЕНД шест конструктора LEGO в промоция, но в конкретния обект е имало налични „само“ пет. В други магазини от веригата го е имало и шестият, но клиентът не е длъжен да ги обикаля. Почувствал се е ощетен и е сезирал Комисията за защита на конкуренцията.
През май 2021 г. Административен Съд София Област (АССО) отменя глобата, наложена от КЗК. „Веригата за детски играчки ХИПОЛЕНД не е нарушила закона и не е въвела в заблуждение потребителите. КЗК е тълкувала превратно фактите“, се казва в решението на Съда.
КЗК обжалва това решение пред ВАС, който приема, че „разгледана по същество жалбата на КЗК е неоснователна“. Въпреки това ВАС връща делото в АССО за назначаването на независима експертиза и събиране на нови доказателства, които КЗК е „пропуснала“ да представи пред съда.
С последващото си решение от 14 април 2022 г. вече ДРУГ СЪСТАВ на АССО не просто потвърждава, но и доразвива тезата на КЗК, че посланието „Можете да закупите този артикул в НЯКОИ от магазините в цяла България“ означава наличие на ВСЕКИ продукт ВЪВ ВСЕКИ физически магазин на веригата.
“Излизайки от конкретния случай, делото би могло да има огромно значение за бизнес средата в България. На бизнеса се вменяват невъзможни за изпълнение изисквания. Никой търговец в България и по света не е в състояние да осигури наличие на всички възможни продукти във всички възможни магазини през целия период на промоция. Изчерпване на един или повече продукти е не само възможно, но и желано от търговците и не представлява нарушение, ако потребителите са коректно информирани за това, какъвто е случаят с LEGO активността в ХИПОЛЕНД. Превратната интерпретация на рекламата позволява на институциите търговецът да бъде санкциониран за обещания, които никога не е поемал в своите послания. Ако тази практика се утвърди, контролните органи може да санкционират когото и както преценят, което ги превръща буквално в орган за защита на интересите на „правилните“ конкуренти” смятат от Хиполенд.
О там твърдят, че веригата е попаднала под прицела на властта след като по време на летните митинги през лятото на 2020 г. против държавното управление основателят на веригата Мариан Колев застава открито на страната на протестиращите. Колев се възмути публично от полицейското насилие, когато той и синът му са напръскани със спрей от полицаите. Ден и половина по-късно 4 държавни институции едновременно влизат в офисите и магазините на компанията в търсене на нередности.
На 14 април 2022 г. управляващите внесоха в Народното събрание законопроект, който прекратява мандатите на сегашните членове на КЗК и ги намалява от 7 на 5 години. Изборът на нови членове трябва да стане до месец след приемането на поправките в Закона за защита на конкуренцията. Мандатът на сегашните членове на КЗК беше увеличен в края на правителството на Бойко Борисов, преди парламентарните избори през април 2021 г.
От веригата за детски стоки ще обжалват спорното решение на АССО пред Върховния административен съд.