137467917% от българите са в Интернет, а тези, които поръчват продукти и услуги онлайн, са 22 на сто. Общият брой на хората в България, които поръчват храна онлайн, е 6.5%. Този резултат обаче непрекъснато нараства положително, казва Владимир Давчев, основател на Bgmenu в специално интервю за b2b Media.

Владимир Давчев е основател на BGmenu. Българският онлайн портал за поръчка и доставки на храна предоставя на потребителите възможност да си поръчат храна от над 550 ресторанта и 30 вида кухня в цялата страна, като броят им се увеличава непрекъснато.

Разкажете ни повече за сектора доставки на храна в България? Какви са наблюденията ви и как се е променил пазарът за последните 5 години?

Това е един от най-бързоразвиващите се и динамични сектори не само по света, но и в България. Причините за това са както по-генерални, така и доста конкретни. От една страна скоростното развитие на новите технологии оказва огромно влияние върху пазара на доставки на храна. Основен макро фактор е и промяната в потребителските навици и нужди. В съвременното общество хората работят все повече и разполагат с по-малко време. Така все по-рядко имат възможността да се отдадат на истински важните за тях неща - като моментите, прекарани пълноценно с близките им, например. Липсата на време е една от основните причини все повече хора да поръчват храна за вкъщи или за офиса. От друга страна, броят на компаниите в индустрията непрекъснато се увеличава, независимо че пазарът се консолидира. Инвеститорският интерес се раздвижва, надпреварата за пазарни дялове нараства, а секторът и потребителите се образоват. В резултат, се подобрява нивото на услугата и клиентите се връщат по-често.

Бизнес моделът ви предполага да работите в тясно сътрудничество с ресторанти, заведения за бързо хранене и т.н. Кои са най-големите ви партньори в България?

Работим с над 550 ресторанта в цялата страна, като броят им непрекъснато нараства. Гордеем се с партньорите си и за нас всяко сътрудничество е от изключително значение, независимо от това дали става въпрос за световноизвестна компания (като McDonald’s, KFC, Coca-Cola и др.) или за малко квартално заведение.

Какви са основните предизвикателства за вас що се отнася до развитие на бизнеса?

Колкото и необичайно да звучи, дори през 2017 телефонът си остава един от основните ни конкуренти. Именно така се правят 97% от всички поръчки на храна. Това отново се дължи на навиците на потребителите, които трудно експериментират и рядко проучват нови предложения в сектора. Онлайн средата обаче предлага много по-разнообразни и изгодни възможности.

Най-същественото предизвикателство за нас е да предоставим максимално добро обслужване. Инвестираме в платформата, в технологии, в подобряване на партньорската мрежа и потребителите. Опитваме се да направим целия процес напълно прозрачен за клиентите ни, за да могат те да знаят какво се случва с поръчката им във всеки един момент. Целта е да предоставим най-добрата услуга в сектора.

Какво е предимството ви пред конкурентите на пазара? Има ли нещо, което ви прави уникални?

BGmenu е най-голямата българска онлайн платформа за поръчка на храна за вкъщи или офиса, с огромно разнообразие от кухни – над 30 вида. Създадохме компанията преди повече от 10 години и бяхме първите, положили основите на сектора в България. И досега не спираме да развиваме нашата услуга и разрастването на бизнеса ни, не само на локално ниво, но и извън България. Оперираме и на румънския пазар, където онлайн поръчките и доставката на храна растат доста бързо.

Залагате изключително на иновациите в обслужването. Можете ли да споделите кои са те и как помагат за по-добрата услуга?

Все по-голяма част от потребителите са онлайн и те са доста взискателни към услугите, които избират да използват. В тази връзка се стремим да им предлагаме максимално точни и подробни данни, за да може да вземат информирано решение. Пример за това е т.н. machine learning – времето за доставка, което показваме на клиентите, се променя динамично, на база заетост на ресторантите, прогноза за времето, трафик и други фактори. Основната ни цел е храната да пристигне при клиента на време и топла.

Как се променя потребителското поведение на фона на този технологичен прогрес?

Пазарният потенциал в България непрекъснато се увеличава, като влияние върху това естествено оказва и потребителското поведение. Според последните проучвания, над 75% от българите живеят в градовете, което предполага и все по-голям брой онлайн потребители. През 2016 г. 17% от българите са в Интернет. Тези, които поръчват продукти и услуги онлайн, са 22%. Общият брой на хората в България, които поръчват храна онлайн, е 6,5%. Този резултат обаче непрекъснато нараства положително.

Последната кампания, която стартирахте през април и продължава в момента, е “Да хапнем заедно”, посветена на споделеното хранене в компания. Какво ви вдъхнови да се посветите на тази концепция?

Водим се от разбирането, че храненето в компания винаги е по-вкусно и по-забавно, а ползите от споделянето му влияят както върху психологическото, така и върху физическото здраве. Щастливи сме, че допринасяме за това хората да забавят оборотите, да се отърсят поне за момент от ежедневните си изтощителни ангажименти и да прекарат качествено време с близките си.

Какво да очакваме от вас в близко бъдеще?

Фокусирали сме се върху развитието на нашите услуги както на българския, така и на румънския пазар. Ръстът на компанията на годишна база е 118%. През 2016 инвестирахме 1.9 млн. евро в разрастването ни на пазара в България и Румъния. Основният ни акцент обаче е поставен върху подобряването на услугите ни. Стремежът ни е 50% от поръчките да се доставят в рамките на 45 минути и 90% от храната да достига до крайния клиент за максимум 60 минути. Работим в тази посока непрестанно и сме сигурни, че резултатите ще са факт в най-близко бъдеще.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...