След впечатляващото си първо гостуване у нас, виенчанинът Саша Гьотцел отново застава на пулта пред Националния ни оркестър, за да представи Симфония №4 на Брукнер и Концерт за пиано и оркестър №1 на Бетовен със солист емблематичната българска пианистка Милена Моллова.
Ученик на Зубин Мета, Рикардо Мути и Сейджи Озава, Саша Гьотцелнабира все по-голяма популярност на световните сцени. Неговите участия на Би Би Си Промс и на Залцбургския фестивал са приети с възторг от публиката. Работи със звезди като Анна Нетребко, Пласидо Доминго, Хосе Карерас, Рене Флеминг и др. Той е главен диригент на оркестъра в Куопио (Финландия) и артистичен директор на Симфоничния оркестър Borusan в Истанбул, като същевременно е чест гост-диригент на фестивала Pasific Music, основан от Ленард Бърнстейн. Има многобройни телевизионни прояви, сред които се открояват записите на творби на Макс Брух и Нино Рота. Саша Гьотцел е високо ценен като автор на аранжименти за различни състави, към него са се обръщали и Хосе Карерас, и Рамон Варгас, и Ensemble Wien.
Милена Моллова e сред малцината български музиканти, имали късмета да се изградят като изпълнители в школата на такива колоси на музикалната интерпретация като проф. Емил Гилелс, проф. Димитър Ненов, проф. Панка Пелишек. Нейният път на концертния подиум е осеян с успехи, награди, гастроли и превземане на върхове, с отличия и лауреатски звания в авторитетни международни конкурси като Първия клавирен конкурс „Чайковски“ Москва, „Маргарита Лонг-Жак Тибо“ в Париж, Международния конкурс на ARD в Мюнхен, Международния клавирен конкурс „Бетовен“ във Виена, с гостувания на концертни подиуми по целия свят, както и с многократни концерти във всички страни в Европа, в Япония, САЩ, Канада.
В своята блестяща солистична кариера Милена Моллова е била солист на най-значими български и европейски симфонични оркестри и е свирила под палката на диригенти като Добрин Петков, Кирил Кондрашин, Казуйоши Акияма, Рудолф Баумгартнер, Жорж Ципин и много други. Емблематичен акцент в репертоара на Милена Моллова е изпълнението на цикъла от 32 сонати на Бетовен, представен в 9 концерта – значима творческа задача, реализирана досега от толкова малко пианисти.
Концерт за пиано и оркестър №1е третият опит на Лудвиг ван Бетовенза представяне на клавирен концерт. Предишните творби са непубликуван концерт от 1784 и известният Концерт №2. Произведенията са писани почти по едно и също време, но, поради редица редакции на композитора, са издадени в различен ред.
Първият концерт е посветен на принцеса Анна Луиза Барбара Одескалки, родена графиня фон Кеглевиц. Бетовен сам изпълнява клавирната партия на премиерата на 18 декември 1795 във Виена.
Композиторският живот на Брукнерзапочва късно - той е на около 40 години, когато се появява първото му значително произведение. В творческия си път постоянно се сблъсквал с неразбирането на съвременниците си: бил всепризнат като органист и педагог, но като композитор остава недооценен. Много от големите му творби не са изпълнявани приживе, а други са изпълнени с огромно закъснение. Четвърта симфония, която ще звучи в концерта, е изпълнена 16 години след написването й.
Един от големите поклонници и последователи на Брукнер е неговият ученик Густав Малер.
Билети за концерта можете да закупите на касата на зала „България“ и онлайн на epay.bg и ticketsbg.com.