След фрустрираща година, белязана от тревожно растящи цени и икономическа несигурност, западните икономики започват 2023 г. с някои признаци на надежда, че инфлацията се забавя и пазарът на труда остава силен. Но влиятелни икономисти и изпълнителни директори предупреждават, че икономиката ще остане много нестабилна през тази година, което може да означава още предизвикателства за потребителите и бизнеса.
2022 г. приключи със смесена картина от финансови показатели. Предпочитаната от Федералния резерв мярка за увеличаване на лихвите показва, че повишенията на цените са се забавили през ноември, въпреки че все още са по-високи от обикновено. От една страна, потребителите в Съединените щати са похарчили повече пари през този празничен сезон в сравнение с предната година. Междувременно въпреки шумните съкращения в технологични и медийни компании, безработицата в САЩ остана сравнително ниска през ноември - 3,7%. И все пак икономистите прогнозират 70% шанс за рецесия през 2023 г., над два пъти повече от шансовете, които даваха преди шест месеца, според проучване на Bloomberg.
От друга страна, министърът на финансите на Германия заяви преди дни, че очаква инфлацията в най-голямата икономика в Европа да спадне до 7% тази година и да продължи да спада през 2024 г. и след това, но според него високите цени на енергията ще станат „новото нормално“. Колко болезнено би било всичко това обаче зависи от различни фактори, включително как ще се развива поредната епидемия от Covid в Китай, какви стъпки ще предприема Федералният резерв по пътя си към охлаждане на инфлацията и доколко компаниите ще продължат да съкращават работна ръка (която същевременно твърдят, че не им достига).
Въпреки че разпространението на коронавирус в Китай може да изглежда като далечен проблем, има сериозни очаквания за големи последици предвид жизненоважната роля на страната, която е голям търговски партньор на САЩ и Европа, както и основен глобален потребител на петрол и газ. След месеци на блокади, които причиниха постоянни прекъсвания на веригите за доставки и силно задушиха търсенето от страна на китайските потребители, Китай започна да премахва своите Covid ограничения през последните седмици. Страната спря да публикува официално актуалния брой на случаите, но една от болниците в Шанхай заяви пред Ройтерс миналата седмица, че очаква половината от 25-те милиона души в града да се заразят през следващите дни. Фабрики биват затваряни заради болни работници и не е ясно колко време ще отнеме бизнесът да се върне към някакво подобие на нормалното.
След като Китай премине през най-лошата част от пандемията, се очаква да има скок на цените на петрола заради китайските потребители, които в момента са си у дома и не могат да пътуват в продължение на месеци. „Най-важното нещо за 2023 г. определено е политиката на Китай относно Covid“, заявява Дан Клайн, ръководител на енергийните проекти в S&P Global Commodity Insights. Той споделя още, че „Китай практически няма ръст в търсенето на енергия през 2022 г., което е меко казано доста зашеметяващо.“
Задържането на цените на редица стоки и услуги упорито високи се дължи на недостига на продукти и материали, който продължава повече от две години след началото на пандемията. Нахлуването на Русия в Украйна ограничи доставките на важни материали, използвани в производството, а войната продължава да създава несигурност относно доставките на енергия, особено за европейските производители. Проблемите са особено остри в автомобилната индустрия, която изпитва постоянен недостиг на микрочипове, заедно с множество други трудности с различни части и материали. Конгресът на САЩ прие законодателство миналата година, за да подпомогне увеличаването на местното производство на чипове, но ще отнеме няколко години, докато процесите бъдат задвижени и започнат да дават резултати.
Тъй като търсенето изпревари много предлагането, цените на автомобилите нараснаха с близо 24% през последните две години. Индустриалните анализатори очакват ограничените запаси да продължат през 2023 г., поддържайки цените относително високи. Търговците на дребно изпитват затруднения да намерят точния баланс между търсене и предлагане и в края на годината се опитваха да разчистят складове, пълни с неподходящи стоки.
Големите въпроси за 2023 г. ще бъдат доколко тези прекъсвания на веригите за доставки ще бъдат решени и какво въздействие ще има това върху усилията за облекчаване на общата инфлация.