Съкращения на работни места в Германия, докато икономиката се бори да се възстанови

Докато автомобилните компании в ЕС се борят с постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене и прехода към електрически превозни средства преди 2035 г., експертите прогнозират, че още хиляди работни места може да бъдат съкратени в различни сектори през следващите няколко години.

След новината, че най-големият производител на автомобили в Европа VW може да затвори два завода, експертите бият тревога, че намаляването на производството не се ограничава само до автомобилната индустрия. Германският институт за икономически изследвания (DIW) казва, че компаниите трябва да се развиват, а икономическата обстановка очевидно е в застой.

Президентът на DIW, Марсел Фрацшер, посочва, че германската икономика е зависима както от износа, така и от индустрията в лицето на енергийния преход, както и че „компаниите са пропуснали трансформацията“ и че много, като VW, са изостанали.

„Това не е само автомобилният сектор, това са машините, това е фармацевтичният, химическият сектор, това са доста проблеми, които мнозина имат“, казва той.

Най-големият химически производител в света BASF, чието седалище е в Германия, също обмисля преместване на част от работната си сила в Азия и съкращаване на работници в Германия на фона на експлозивните цени на енергията поради военната обстановка в Украйна и тежката бюрокрация в Германия.

Загуби ли Германия конкурентоспособността си?

Азия е в икономическа възходяща спирала, която има глобално въздействие. Германските компании вече са разположили много производства в Китай, Индия, другаде и това явно ще продължи. Тъй като Китай започва да намалява конкуренцията и субсидира собствените си компании, това затруднява конкурентоспособността на германските компании, особено с високите разходи за енергия и труд в Европа.

И така, какво следва за германската икономика?

DIW заяви, че вижда „стагнация на германската икономика тази година, но и постепенно възстановяване през следващите няколко години“. Германската икономика отново се сви през второто тримесечие на 2024 г. и технически е в рецесия, като индустриалното производство продължава да спада.

Автомобилната индустрия е особено засегната от ниското търсене на електрически превозни средства поради бавните инвестиции в инфраструктура. Фрацшер обаче е оптимист и вярва, че големите германски компании „винаги са били много иновативни“, след като са се преоткривали няколко пъти.

„Те трябва да се пренастроят, както и да се реформират. И това е случаят с Volkswagen и много германски компании“, добавя той.

Може ли германското правителство да помогне?

Според различни експерти правителството трябва да се намесва, за да задържи работниците.

„Трансформацията означава промяна. Промяната често означава консолидация. Компаниите трябва да се свият, за да могат да инвестират и да разработват нови технологии“, посочва Фрацшер.

Той също така отбелязва, че правителството се опитва да запази старите структури в големите компании, като това не е ограничено само до Германия, но е и европейски феномен.

„Често старите части, излишните части от икономиката трябва да изчезнат, за да могат да се появят нови части и да се появят отново или да бъдат развити“, добавя специалистът, предполагайки, че тези кризи нямат краткосрочни решения.

Всичко това ще изисква известна устойчивост и продължителни инвестиции през следващите пет години и надеждите са след това германската икономика да се справи с прехода. Тъй като тя зависи до голяма степен от автомобилната индустрия, тези масови съкращения могат да доведат до увеличаване на разочарованието сред германското население и да играят в ръцете на крайната десница. Това може да окаже голямо влияние върху федералните избори догодина.

Вижте още:

Събитието откри „Седмицата на еврото“ с фокус влизането на България в еврозоната.Асоциацията на банките в България (АББ) подкрепи Десетата юбилейна...