В стратегическа криза ли е компанията зад TikTok?

В началото на 2023 г. TikTok беше едно от най-интересните и развиващи се приложения в интернет. Платформата за забавни и информативни видеоклипове и 30-секундни танци се превърна във водеща социална мрежа и изглеждаше, че тя ще става все по-добра и популярна с времето.

Година по-късно изглежда, че растежът на TikTok най-после се забавя и въпреки че приложението все още е социален гигант, има редица признаци, че компанията зад него е в трудна ситуация. В опит да се разпространи в нови области и да отблъсне конкурентите, TikTok се препълва с досадни функции, прокарва съдържание, което отвлича вниманието от основното изживяване и все повече отчуждава своята база от някога лоялни потребители. През годините се е доказвало правилото, че успехът на социалните медии винаги е в деликатен баланс, а това означава, че дори за TikTok не е изключено да се самоунищожи отвътре навън.


Най-очевидният пример за това е TikTok Shop. Компанията прокарва своята електронна търговия толкова силно, че тя е по-видима от всяка друга тема в приложението – както в рекламите, така и във видеоклиповете от създатели, които се надяват на дял от печалбите. Приложението дори тества нова функция, която използва изкуствен интелект за идентифициране на продукти на фона на обикновеното съдържание и превръща всеки един видеоклип във вид реклама.

Компанията се опитва да прави промени и в самите видеоклипове. В опит да се конкурира с YouTube, TikTok се готви да позволи на потребителите да публикуват 30-минутни видеа и да подкани създателите да качват хоризонтално съдържание вместо стандартния досега вертикален формат. TikTok дори насърчава хората да качват слайдшоута със снимки вместо видеоклипове. Освен всичко това, компанията тъкмо провали партньорството си с Universal Music Group, която изтегли своя музикален каталог от платформата и заглуши всяко видео с участието на звезди като Тейлър Суифт, The Weeknd и всеки друг изпълнител, работещ с Universal.

С други думи, изглежда, че TikTok напълно е изгубил от поглед това, което накара хората да се влюбят в приложението първоначално – видеоклипове с кратка продължителност във формат, който тласка хората да бъдат креативни и странни. Все по-голямо възмущение назрява сред нарастващ кръг от потребители, които публикуват видеоклипове, твърдящи, че TikTok вече е съсипан, а междувременно анализаторите казват, че компанията застрашава успеха си.

„TikTok остава най-бързо развиващият се бизнес за социални реклами, но растежът на приходите се забавя“, казва Жасмин Енберг, главен анализатор на социалните медии в Insider Intelligence. „Има таван за осигуряване на приходи от кратки видео реклами и обръщането към по-дълги видеоклипове може да помогне за увеличаване на приходите. Но TikTok оглави революцията на късото видео и рискува да се отклони от основната си линия на използване на забавни клипове и да загуби предимството си.“, допълва тя.

В същото време Instagram едва започва да се възстановява от допускането на същите грешки. Вместо да се съсредоточи върху споделянето на изображения, което направи приложението известно, Instagram направи пълно завъртане към видеоклиповете чрез своята функция Reels през 2022 г. и промени алгоритъма си, за да показва повече съдържание от акаунти, които потребителите не следват.

След един труден за платформата период, данните най-накрая показват завръщане на интереса от страна на потребителите. Според изпълнителния директор на Instagram Адам Мосери, видеото е това, което потребителите искат да видят. В началото обаче Instagram натисна Reels толкова силно и толкова бързо, че предизвика международна реакция, оглавена от звездата Ким Кардашиян, която призова компанията „да направи Instagram отново Instagram“.

Ироничното е, че от екипа на TikTok изглежда не са научили уроците, които Instagram научи в надпреварата си с техния продукт. От друга страна, залозите на TikTok може да се изплатят. Потребителите на Instagram в крайна сметка се адаптираха към Reels след някои корекции. ТикТок-ърите също може да свикнат с по-дългите видеоклипове, ако създателите успеят с формата, въпреки че това би означавало сериозна промяна в съдържанието, което определя платформата.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...