Какво причинява вдигането на цените в Хърватия?

1. Недоволството идва от резкия скок на редица хранителни стоки и някои услуги на дребно.

2. Според медийните публикации има голямо увеличение в цената на плодове, зеленчуци, кафе, фризьорски услуги и др. Като говорим за двуцифрени разлики, веднага след въвеждане на еврото.

3. Скокът се е случил въпреки множеството механизми за проследяване на цените и "уж" защити, които са част от всички планове за въвеждане на еврото. Както и на много други места, те не са проработили. Ще ни ги хвалят и тук в следващите месеци.

4. Трябва да се има предвид, че след месец официалната статистика няма да отчете 37,5% (колкото са скочили печивата) или 25% (колкото е скочил лукът). Ще видим много по-ниска годишна инфлация за месец януари 2023 г от тези числа.

5. Същите комсомолци, които твърдят, че няма да има инфлация от еврото, тогава ще квичат - видяхте ли "фейк нюз". Отчетената инфлация няма да е висока заради - начинът по който се изчислява ИПЦ, както и заради масажиране на данните.

6. Имам подозрение, че част от този наистина голям скок се дължи на мерките на хърватската държава за изкуствено намаляване на инфлацията преди влизането в еврозоната. Става дума за срещи с големи хипермаркети например и "молби" да не вдигат цените. Т.нар "меки" ценови тавани.

Същото се прави и в България, според някои слухове.

7. В Хърватия сега наблюдаваме инфлация от еврото в следствие на закръглянето на цените. Тя е наистина по-малкият скок в цените, големият ще дойде по-бавно и ще е в следствие на смяната на паричния режим, който води до увеличение в паричното предлагане. 

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...