Настъпва времето на летящите коли

В един слънчев понеделник този юли в офис парка на Помпано Бийч, Флорида малкият екип на Doroni Aerospace отива до хангар за самолети, достатъчно голям, за да побере два самолета Boeing 747. Но всичко, което те разполагат там, е странна пластмасова сглобка с четири комплекта витла и един мъж, седнал в нея. Звук като от голяма косачка за трева изпълва хангара, когато двигателят на превозното средство се включва. Пилотът е главният изпълнителен директор на Doroni Aerospace Дорон Мердингер. Той успешно левитира на няколко метра над пода на хангара. Леко се залюлява настрани като дрон, преди да успее да постигне равновесие и да се центрира.

Това не е филмов трик. Това е новата реалност.

Това е навлизането на новосъздадената компания от Южна Флорида в една нова и все по-конкурентна надпревара, а именно да бъде една от първите, спечелили федерално одобрение да започне да продава продукт, който десетилетия наред е част от научната фантастика.

Doroni Aerospace ги нарича „летящи коли“. За Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA), която скоро стартира план за регулиране на тази нова област на полети, те са „въздушни таксита“ или самолети с „електрическо вертикално излитане и кацане“.

За обикновения наблюдател те може да изглеждат подобни на това, което всъщност са – големи дронове, които превозват човешки пътници. Тези иновативни превозни средства са на път да станат ежедневна реалност.

Настъпва времето на летящите коли

„Всички тези научно-фантастични книги, които по-късно станаха филми, вече предсказаха бъдещето“, казва Мердингер. „От летенето до Луната до възможността да видите някого чрез смартфон, всичко това вече се е случвало. Знаехме, че летящите коли идват от „Семейство Джетсън“ и „Петият елемент“. Въпросът беше каква технология ще го направи възможно?“.
Скоро всеки, който може да си позволи Ferrari, ще може да притежава и летяща кола Doroni с цена около 300 000 долара или други конкурентни модели, които производителите се надпреварват да пуснат на пазара в САЩ и по света.

Doroni ще има много конкуренция

Миналия месец калифорнийската компания Alef привлече голямо медийно внимание, когато обяви, че е преминала стандартите на FAA за своя Model A – друга летяща кола за двама пътници на стойност 300 000 долара, която, за разлика от модела Doroni и повечето конкуренти, може да се управлява и на улица (макар и с ниската максимална скорост от 15 мили в час).
FAA наскоро публикува „план за прилагане“ за разработване на правила и стандарти за квалификация на пилоти и системи за контрол на въздушното движение, целящи да позволят широка експлоатация на такъв тип машини, които по същество са самолети, излитащи и кацащи като хеликоптер. Целта е до 2028 г. да има добре регулирана система пътници-дронове. В крайна сметка, ако трафикът на дронове е достатъчно гъст, FAA може да създаде определени въздушни коридори за тях. Агенцията ще изиска публичен дебат относно потенциалните смущения и вреди от тези превозни средства за хората, инфраструктурата и природата.

Голям интерес от страна на инвеститори и потенциални купувачи

През първите 14 месеца от съществуването си компанията на Дорон е набрала 3,6 милиона долара от инвеститори. Но нейната летяща кола се разработва още от 2016 г. и компанията се стреми да пусне своите първите превозни средства през 2025 г. Засега е ясно, че има дълъг списък от предварителни поръчки с депозити.

Настоящият прототип е извършил 60 тестови полета, пет от които с Мердингер на двата контролни лоста. След като Doroni Aerospace получи предварително одобрение от FAA, летящата кола ще се счита за безопасна и готова за продажба.

Как работи технологията?

Летящите коли имат електрически двигатели и корпус от въглеродни влакна, който ги прави много по-леки, по-рационализирани и по-ефективни. По думите на Мердингер тези превозни средства ще бъдат по-пъргави и ще маневрират много по-прецизно от по-тежките и по-тромави алтернативи като хеликоптерите например.

Прототипът на Doroni се нуждае от пространство едва 1,5 пъти дължината и ширината на превозното средство, за да кацне и да се паркира. Максималната дължина на полета засега е 100 мили (около 160 км). Компанията е категорична, че летящите коли ще бъдат безопасни и надеждни. Въпреки това, ако има авария или неизправност, превозното средство разполага с ракетно задвижван парашут.

Целевото въздушно пространство за летящата кола е 150-300 метра височина. Дроновете обикновено работят на 120 м. и по-ниско, докато минималното ниво на надморска височина за самолетите е 450 м. Това ще постави летящите коли на средно разстояние между дроновете (които не превозват хора) и големите самолети.

Вижте още:

Събитието откри „Седмицата на еврото“ с фокус влизането на България в еврозоната.Асоциацията на банките в България (АББ) подкрепи Десетата юбилейна...