Антимонополният орган даде зелена светлина за придобиване на „Магазин 345“

Една от най-значимите сделки на софийския ритейл пазар получи одобрение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Това означава, че веригата „Магазин 345“ ще бъде придобита от компанията зад конкурентния ритейлър „ДАР“, като името „345“ ще изчезне от пазара.

Сделката, обявена през лятото, зависеше от финалното решение на антимонополния регулатор. Двете вериги имат известни допирни точки, но развитието и представянето им през последните години са коренно различни.

„345“, оперираща изцяло в София, разполага с 16 обекта, но периодът на експанзия за нея е отминал. Финансовите ѝ резултати отразяват тази тенденция – приходите за 2023 г. са близо 21 млн. лева, без почти никаква печалба, което е наполовина спрямо стойностите от 2009 г. Въпреки това, много от магазините на „345“ работят денонощно, което им помага да запазят позиции дори в близост до големи конкуренти .

„ДАР“, която е част от дружеството „Никон-НК“, основано през 1996 г., притежава 12 магазина в столицата, както и складова база и звено за производство, дистрибуция и продажба на замразени храни. Тази верига демонстрира непрекъснат ръст на приходите – през 2023 г. те са достигнали близо 53 млн. лева, с реализирана печалба от 1,8 млн. лева.

Съгласно предварителния договор, след финализиране на сделката, два от магазините на „345“ ще временно ще бъдат затворени за ремонт и ребрандиране като „ДАР“. Предвижда се в рамките на следващите три години останалите обекти на придобитата верига също да сменят своята идентичност.

Във връзка със сделката, три от локациите, които са собственост на „345“ ООД, ще бъдат отделени от основното предприятие. Те ще преминат към собственост на трето лице, но ще бъдат отдавани под наем на „ДАР“.

Решението на КЗК за одобрение на сделката се основава на пазарно проучване. Според анализа на комисията, дори обединената група от 28 търговски обекта ще държи не повече от 20% пазарен дял по брой магазини и едва 5% по нетни приходи от продажби. Този дял е значително по-нисък от този на водещи конкуренти като Billa, „Фантастико“, Lidl, Kaufland и T-Market.

В рамките на ускореното проучване, КЗК е анкетирала основни конкуренти и доставчици на участниците в сделката. Никой от тях не е изразил опасения относно потенциалното въздействие на концентрацията върху конкурентната среда на пазара, нито се очакват промени в търговските взаимоотношения.

Вижте още: