Пестенето на средства е най-силният мотив, който кара българина да пътува споделено – това смятат 87.1% от хората у нас. Но веднага след него се нареждат аргументите, че подобни практики спомагат за намаляване на общия брой на автомобилите (56.9%) и задръстванията (53.4%), както и вредните емисии и шума в града (53.1%). Това показват резултатите от изследването „НАГЛАСИ КЪМ ИНТЕЛИГЕНТНОТО И СПОДЕЛЕНО ПРИДВИЖВАНЕ“, представително за градовете с над 25 000 жители у нас. 51% от сънародниците ни поне веднъж са ползвали споделено превозно средство, а тези, които не са го правили, се аргументират основно с опасения за безопасността си (23%).
Проучването, което е първо по темата в България, бе оповестено преди старта на Европейската седмица на мобилността (16-22 септември) и е организирано в рамките на информационна кампания на Европейската комисия, която съпътства ЕСМ. Тази година градовете на Европа са призовани да участват с дейности на тема "Чиста, споделена и интелигентна мобилност“. От България засега са регистрирани 25 града, като се очаква в последните дни преди старта на инициативата да се включат и още.
За това призова и заместник-министърът на околната среда и водите Атанаска Николова, като даде официалния информационен старт на кампанията „Европейска седмица на мобилността“ за България. Тя припомни, че регистрацията на градовете, които са подготвили дейности в подкрепа на разумната и споделена мобилност, е отворена до петък.“Радваме се да видим в списъка не само големите градове, които традиционно са с по-богата програма, но и по-малките и тези, които се включват за първи път“, сподели Николова.
Ръководителят на Представителството на ЕК у нас, Огнян Златев добави, че кампанията се организира в България вече 16 години и отразява приоритетите на еврокомисията в посока поощряването на хората да слезнат от автомобилите си и да се ориентират към по-устойчивите начини на движение в града.
Изследването на нагласите на градския човек у нас показа, че понятието интелигентна мобилност (устойчива, екосъобразна и с физическа активност), което е в основната на Европейска седмица на мобилността, се приема положително и без предубеждения, но има нужда от разясняване. На въпроса „Какво си представяте като чуете „интелигентна“ мобилност?“ хората са отговорили разнопосочно, като най-масовият отговор е „споделено пътуване“ (14.9%), комбиниран или алтернативен транспорт (11.3%) и множество друго отговори, сред които „екологичен транспорт“, „велосипед“, и дори „умна навигация“. Понятието „споделена мобилност“ е доста по-познато, но също има поле за по-доброто му и пълно разбиране, предви, че около 30% казват, че не са наясно с термина.
Другите значими изводи от проучването сочат ключовата роля на работодателя за мотивиране на служителите да ползват устойчиви начини на придвижване (посочено от 89.8%) и желание на българите да ползват велосипеди от системи за споделяне за своите кратки придвижвания в града (68%). Портретът на респондентите сочи, че българинът ходи много повече пеша (34.4%) и ползва по-малко автомобила си (29,1%) в свободното си време, в сравнение с работните дни, когато съответно 17.9% ходят пеша до работното място, а 41.8% ползват автомобил .
Мениджърът на информационната кампания за България, Ася Моллова от агенция Интеримидж и Юлиян Добрев от социологическа агенция BluePoint споделиха, че „резултатите показват добра база за бъдещи кампании за популяризиране на устойчивите начини на придвижване. Те биха имали отклик сред българското общество, предвид липсата на силни предубеждения у сънародниците ни, и при условие, че се използва опита на хората, които вече практикуват тези методи на придвижване“.