Meta, компанията зад социалните медийни платформи Facebook и Instagram, обяви в понеделник стартирането на първите дигитални близнаци „metaversities“ в Европа, където студентите ще могат да „изследват, социализират и участват в класове на живо от разстояние“ в обстановка, която изглежда точно като техния физически кампус.
Образователните институции изглежда възприемат идеята, като вече има няколко задвижени процедури:
Университетът в Лийдс, Обединеното кралство започна да провежда класове по представление и театър в метавселена този септември.
До февруари 2025 г. испанският Университет на Страната на баските ще бъде домакин на курсове по физиотерапия и анатомия в метавселената.
В Хановер, Германия, няколко училища ще започнат задълбочени класове до началото на учебната 2025 г.
VictoryXR, партньорът на Meta за виртуална реалност, описва дигиталните метаверситети близнаци като „дигитални копия на кампуси, колежи и университети“. Досега VictoryXR са работили с над 130 кампуса, за да създадат техни цифрови версии. Обикновено VR моделите включват територия на кампус, екстериор на сграда, мега структури, общежития и спортни зали.
По време на час студентите могат да работят върху проекти практически чрез своите слушалки или компютър – нещо, което компанията казва, че „като цяло е невъзможно“ чрез обикновени видео разговори. Освен това екскурзии, симулации и химически експерименти могат да се извършват от професорите директно с тяхната група студенти или чрез „асинхронни задачи“.
Целта на програмата е да „улесни преподавателите да откриват интерактивно и ангажиращо съдържание“ в областта на науката, медицината, историята и езиковите изкуства.
Адаптиране на образованието към виртуалния свят
По принцип цял набор от мултивселени, включително една за образование, могат да съществуват едновременно в метавселената. Възможностите са безкрайни. Например, за да се преподава балистична траектория във физиката, може да се проектира симулация на стрелба с лък, така че самите ученици да могат да проверят силата на ъгъла. На свой ред, това създава мултидисциплинарна вселена, която може да позволи на учителя да стане и дизайнер на 3D съдържание за образование или компютърни програми, създавайки нови възможности за работа в компании, които правят образователни метавселени.
Технологиите, които създават усещане за присъствие и споделено пространство, предлагат нови начини за обучаващите да се ангажират и да взаимодействат със своите ученици. Има университетски и неуниверситетски центрове, които дори създават своя собствена дигитална валута, за да възнаградят своите студенти, които могат да я използват за безплатно обучение или кредити за курсове.
Академичните проучвания са установили, че VR може положително да подобри различни резултати от обучението - като разбиране, запазване на знания, ангажираност на учениците, обхват на вниманието и мотивация. Според проучване на PwC от 2021 г. 40% от обучаемите във VR са по-уверени в прилагането на това, което са им преподавали, и 150% по-ангажирани по време на часовете. По същия начин, скорошно проучване на XR Association (XRA) и Международното общество за технологии в образованието (ISTE) установява, че 77% от преподавателите вярват, че тези технологии разпалват любопитството и подобряват ангажираността в клас.
Цели научни лаборатории могат да бъдат построени и напълнени с комплекти, които повечето училища никога не биха могли да си позволят. Студенти от градове в неравностойно положение могат да ходят на екскурзии до най-добрите музеи в света.
Един пример, който се появява на кръгла маса в Лондон миналия месец, е училище, което е изградило дигитална версия на театър „Глоуб“ – кръговият елизабетински театър, където са играни пиесите на Шекспир – и поставя своите представления в края на срока на известната му сцена, напълно виртуално. Младите хора няма да бъдат в същото физическо пространство като техните съученици и няма да пътуват до Лондон, но все пак ще могат да си сътрудничат и да научат как са създадени пиесите на Шекспир за това уникално пространство.
Комбинацията от завладяващи технологии с мощен напредък в областта на изкуствения интелект (AI) създава възможности за образователни преживявания, които са много по-подходящи за нуждите на отделните ученици. Използвайки AI, учител с малък опит в кодирането може да проектира виртуална среда, за да изнесе конкретен урок. Ще стане възможно бързо и лесно персонализиране на учебните материали към учебните нужди на отделните ученици. И тъй като AI може да обработва и превежда няколко езика едновременно, той може да бъде мощен инструмент за изучаване на езици, особено когато се комбинира с „потапящи“ технологии. Студент по чужди езици може например да седи във виртуално парижко кафене, да разговаря със сервитьора и да получава обратна връзка в реално време за своето произношение.
Интеграцията на метавселената в образованието отваря врати към безкрайни възможности за иновации. Чрез създаването на реалистични виртуални среди, тази технология не само улеснява достъпа до висококачествено образование, но и стимулира креативността, насърчава сътрудничеството и подобрява разбирането на сложни концепции. Според експерти в областта има потенциал обучението да стане едно по-привлекателно и ефективно преживяване, отговарящо на нуждите на съвременните студенти.