Ново проучване, проведено във Франция, установява, че хората прекарват половината от времето си в най-големите интернет платформи. Приблизително осем от десет французи използват интернет ежедневно и прекарват средно около три часа и половина онлайн. Докладът на Френския регулаторен орган за аудиовизуална и цифрова комуникация (ARCOM) се основава на данни от проучване на 20 000 души на възраст 12 и повече години.
Проучването установява, че много големи платформи като Google, YouTube, Facebook и Snapchat съставляват почти половината от времето, прекарано от хората в интернет. Именно социалните мрежи са мястото, където хората прекарват най-много време, като Snapchat е приложението, посещавано най-дълго време, следвано от Facebook, TikTok, YouTube, Instagram и X (бивш Twitter).
Младите хора прекарват много време на своите смартфони
В Германия картината е сходна. Слушане на музика, играене на игри или гледане на видео в движение – цифровите медии са част от ежедневието на повечето деца и младежи в страната. 92% от 6 до 18-годишните използват редовно интернет, а 85% използват смартфона си поне от време на време, като средното време на използване е малко над два часа на ден. Тези констатации идват от представително проучване на дигиталната асоциация Bitkom, в което са анкетирани над 900 деца и младежи в Германия.
Притеснения за тийнейджърската аудитория
Snapchat и TikTok са предпочитани от по-млада аудитория, като съответно 16 и 14 процента от потребителите им са непълнолетни. Налице са нарастващи опасения относно времето, прекарано от тийнейджърите в тези платформи, както и съдържанието, на което са изложени. Децата на възраст от 12 до 17 години прекарват повече от половината от своите 116 месечни интернет часа в една от двете платформи, установява проучването на ARCOM. Някои организации смятат, че „заседналото, развлекателно време пред екрана“ трябва да бъде ограничено до половината от това време или около 60 часа на месец.
По-рано тази година френският президент Еманюел Макрон се застъпи за общоевропейско възрастово ограничение в социалните медии за тийнейджъри под 15 години, като родителите трябва да наблюдават онлайн активността на децата си преди тази възраст.
Европейската комисия определя като много големи платформи тези, достигащи най-малко 45 милиона активни потребители месечно. Съгласно Закона за цифровите услуги на ЕС (DSA) от много големите платформи се изисква да се справят с проблеми като незаконно съдържание, дезинформация и поверителност на потребителите. Това включва пълна забрана за насочване към непълнолетни с реклами, базирани на профилиране или лични данни.
Френски комитет, посветен на цифровата употреба, препоръчва да няма време пред екрана за деца под три години и да няма достъп до социални медии за тийнейджъри под 15 години.
Смартфоните се превръщат в ежедневен спътник
Децата и младите хора прекарват все повече и повече време на своите смартфони: докато децата на възраст между 6 и 9 години прекарват средно по 37 минути на ден на своите смартфони, употребата сред 10 до 12-годишните нараства до 107 минути. Младите хора на възраст между 13 и 15 години вече прекарват около два часа и половина (154 минути) на ден на устройството, а сред 16-18-годишните цифрата е дори над три часа (201 минути). Смартфонът се използва особено често за текстови съобщения (90%), музика и подкасти (89%), както и снимки и видео (82%). Мнозина го използват и за игри, гласови съобщения, телефонни разговори и социални медии.
Повече медийна грамотност у дома и в училище
Проучванията за пореден път доказват, че децата и младите хора днес живеят в дигитализиран свят, който се развива с бързи темпове. Открива много възможности, но крие и рискове и предизвикателства. Следователно педагозите и учителите са изправени пред ежедневната задача да подкрепят подрастващите в придобиването на медийни умения. Като тежки потребители, децата и младите хора трябва да бъдат информирани за авторското право, защитата на личните данни, кибертормоза и цифровото благополучие.