Интензивният туризъм поставя на изпитание европейските държави

Богати задгранични туристи, които са възпрепятствани да пазаруват в Обединеното кралство поради големия му туристически данък, посещават Франция, Италия и други европейски страни, за да се възползват от продължаващите туристически облекчения на Стария континент.

Данни от швейцарската компания за възстановяване на туристически данъци Global Blue показват, че международните разходи в континентална Европа са се увеличили рязко от 2019 г. насам. Анализаторите изчисляват увеличението на около 36%. Но докато перспективите изглеждат слънчеви за европейските дестинации, изгледите са определено мрачни за Обединеното кралство.


Европа привлича много харчещи туристи

Данни от New West End Company, бизнес лобистка група в Обединеното кралство, представляваща най-добрата дестинация за пазаруване в Лондон, установяват, че въпреки че лондонският Уест Енд отбелязва 3% увеличение на броя на международните посетители след удара на пандемията, разходите на туристите са намалели с близо 12% през първата половина на 2024 г., в сравнение със същия период на 2019 г.

Причината, поради която горещите туристически точки в Европа превъзхождат своите конкуренти в Обединеното кралство, според много британски фирми (включително британската компания за луксозна мода Mulberry's и луксозния универсален магазин Selfridges), е тяхното решение да запазят данъчните облекчения.

Тогавашният премиер на Обединеното кралство, Риши Сунак, отмени данъчното облекчение от 20% през 2020 г. (самото отменяне влезе в сила в началото на 2021 г.). Въпреки това, бизнесът в Обединеното кралство смята, че липсата на техни собствени данъчни стимули е мощен възпиращ стимул за богатите международни посетители да харчат големи суми в Обединеното кралство. Именно бизнес лидерите в Обединеното кралство настояват да отменят решението, като New West End Company води битката от името на търговците на дребно.

От печалби до протести

Франция и Италия са големите европейски бенефициенти от смяната, привличайки повече от две трети от пътуващите, които харчат свободно. Секторът на търговията на дребно в Испания също отбелязва тласък. Туристите са толкова много, че местни жители и активисти излязоха по улиците в различни градове в Испания, Италия, Португалия и Гърция. Някои бяха въоръжени с водни пистолети и стикери, казващи на „шумните посетители“ да се приберат.

Протестиращите смятат, че прекомерният туризъм повишава цените на жилищата, ускорява облагородяването и прави вече ограниченото водоснабдяване по-оскъдно. В засегнатите от суша градски центрове като Барселона туристите консумират значително повече вода от средния жител. В пресъхналата Сицилия редица градове започнаха да отказват туристи поради недостиг на вода.

Правителствата, от своя страна, са по-малко склонни да прилагат трайни мерки. За много страни от ЕС, особено тези в Южна Европа, туризмът е ключов стълб на тяхната икономика: 11,3% за Хърватия и между 6 и 8 процента за Португалия, Гърция, Испания и Италия, според анализ на Allianz.

След като пандемията почти спря туризма за две години, хората, нетърпеливи да пътуват, се впуснаха в т. нар. „отмъстителен туризъм“ – започвайки ударно пътуванията, които са пропуснали.

Отчасти поради туризма, Испания, Португалия и Гърция — отдавна изоставащи сред големите икономики в Европа — изпревариха останалата част от ЕС през 2023 г. Докато БВП в блока се повиши с 0,5%, икономиките на Португалия, Гърция и Испания отбелязаха ставки над 2%.

„Това, което виждаме в медиите, е това, което започнахме да виждаме още преди пандемията“, каза пред POLITICO Сандра Карвао, директор за пазарно разузнаване, политики и конкурентоспособност в туристическата агенция на ООН.

„Още тогава видяхме движение и протести срещу туризма в дестинациите и сега ги виждаме да се завръщат“, каза тя.

Към края на юли около 20 000 активисти против туризма се събраха в Палма де Майорка, настоявайки за промяна на туристическия модел, който според тях вреди на Балеарските острови, чиито основни три острова са Майорка, Менорка и Ибиса.

През 2023 г. общият брой на туристите там нарасна до 14,4 милиона — огромно количество за островите, които имат целогодишно общо население от около 1,2 милиона жители.

В Барселона активисти напръскаха чуждестранни посетители с водни пистолети на по-малък протест. Министърът на туризма на Испания осъди действията, като каза, че те не представляват културата на гостоприемство в страната. По улиците и обществените места в цяла Испания има стикери и графити, споменаващи „guiris“ – леко обиден разговорен термин за туристи, които имат проблеми със спазването на местните закони.

Подобни протести срещу туризма се проведоха това лято в градове в цяла Испания, включително в Мадрид, Малага, Гранада и Аликанте. Извън Испания горещи туристически точки като Португалия, Италия и Гърция преживяха протести от различна степен.

Градовете се борят с прекомерния туризъм с глоби, такси и забрани

Някои са въвели по-малки правила за възпиране на туристите: забранени селфита в районите на италианския град Портофино, забранено сядане на испанските стъпала в Рим, забранени големи круизни кораби в хърватския Дубровник или гръцкия Санторини и забранени джапанки в Чинкуе Тере.

Във Венеция властите въведоха символична входна такса от 5 евро, за да ограничат броя на туристите. Мярката обаче даде обратен ефект и вместо това предизвика допълнителен протест от местните жители, които твърдят, че градът е превърнат в тематичен парк.

Някои залагат на по-сериозни мерки. Кметът на Барселона обяви през юни, че градът ще спре краткосрочните наеми на апартаменти за туристи до 2028 г., в опит да избегне нарастващия недостиг на жилища. През последното десетилетие Канарските острови, заедно с градовете Берлин и Лисабон одобриха подобни мерки.

Според Карвао една успешна туристическа стратегия трябва да се съсредоточи върху баланса на икономическото, социалното и екологичното въздействие и трябва да вземе предвид нивото на търсене, както и товарния капацитет на дестинацията (по отношение на размера на града, инфраструктура или ресурси).

Карвао цитира Амстердам като пример за овладяване на туризма.

Градът, който си спечели репутацията на европейска парти столица, забрани пушенето на трева в квартала на червените фенери и стартира кампания за избягване, насочена към младите, буйни британски мъже, посещаващи го само за да купонясват. Съвсем наскоро влезе в сила и забрана за строителството на нови хотели.

За разлика от други дестинации, ограничаващи пътниците, някои са избрали по-отворен подход. Копенхаген предлага награди за насърчаване на щадящо климата поведение на туристите. Тези, които карат колело, ползват обществен транспорт или събират боклук в града, могат да спечелят безплатна чаша кафе или безплатен вход в музей.

Вижте още:

Събитието откри „Седмицата на еврото“ с фокус влизането на България в еврозоната.Асоциацията на банките в България (АББ) подкрепи Десетата юбилейна...