Наистина ли AI ще революционизира всяка индустрия?

Изглежда, че чуваме все по-смели и по-грандиозни твърдения за това как изкуственият интелект е готов да промени света. По-конкретно се говори, че това ще засегне всяка индустрия и ще промени начина, по който работим и живеем.

Известно е, че изпълнителният директор на Alphabet (Google) Сундар Пичай счита, че AI ще бъде „по-трансформиращ от огъня или електричеството“. Много е лесно да бъдем увлечени от вълнението. Но ето го проблемът: по-голямата част от този шум и реклама идват от компании за милиарди или трилиони долари (като Alphabet), които имат личен интерес да ни продадат бъдеще, задвижвано от AI.

До каква степен тези хиперболични прогнози са реалистични и доколко са просто маркетингов шум?

Дали наистина всеки бизнес и индустрия ще бъдат променени или това е просто поредното въртене на пари за някои от най-богатите и мощни корпорации в света?
Свикнали сме да чуваме диви и сензационни прогнози за въздействието, което AI ще има върху бизнеса и икономиката. Например PwC прогнозира, че AI ще добави над 15 трилиона долара стойност към световната икономика до 2030 г. За да го поставим в перспектива, това е равно на въздействието на четири нови нации, всяка с размерите на

Германия, възникващи през следващите пет години.

Само в здравеопазването се прогнозира пазарът на AI продукти и услуги да достигне 208 милиарда долара до 2030 г. Защитниците на AI твърдят, че той може да надмине лекарите при диагностицирането на заболявания и ще революционизира процеса на откриване на лекарства.

Във финансовите услуги се твърди, че ползите могат да бъдат около 1 трилион долара, тъй като професионалистите в индустрията използват AI за автоматизиране на откриване на измами, алгоритми за инвестиране и търговия, множество бек офис функции, както и обслужване на клиенти.
Твърди се още, че в производството захранваните с изкуствен интелект „изгасени“ или „тъмни“ фабрики ще работят без човешко участие, тъй като роботи и автоматизирани системи управляват производствени линии денонощно.

Казват ни, че в търговията на дребно ще видим нарастване на магазините без касиер, както и продължаващ растеж на онлайн пазаруването, до голяма степен воден от приемането на AI технология. Това ще позволи на предприятията да ни осигурят по-персонализирани търговски изживявания, както и интерактивни, технологични иновации като виртуални пробни и интелигентни огледала.

Но какво да кажем за отраслите, в които изглежда трудно да си представим, че ръчните човешки умения ще бъдат заменени? Въпреки че рисуваната картина сочи предстояща революция във всички индустрии, в действителност въздействието вероятно ще бъде по-итеративно и нюансирано. Много от прогнозите се основават повече на потенциала на AI, отколкото на действителните му възможности. Междувременно в реалния свят има огромен брой препятствия, които ще трябва да бъдат преодолени, преди този потенциал да бъде достигнат.

Като начало стои въпросът за доверието, което е от съществено значение за по-широкото приемане на AI. Например технологията за създаване на самоуправляващи се автомобили вече съществува, но въпреки ефективността и удобството, които обещават, те все още не са обичайна гледка по пътищата.

Това е така, защото регулаторите и широката общественост все още нямат доверие в технологията. Всъщност доверието изглежда намалява – едно проучване установи, че 53% от американците са готови да се доверят на ИИ днес, в сравнение с 61% преди пет години.

Прогнозите за астрономически скокове в стойността, които AI ще добави към индустриите, може да са постижими на теория. Но предизвикателствата около регулирането и поверителността на данните, както и технически предизвикателства като преодоляване на халюцинациите и пристрастията на ИИ, може да не са лесни за разрешаване.

В търговията на дребно, например, всички споменати технологии – безкасови магазини, интелигентни огледала, виртуални пробни – бяха изпробвани и прототипирани през последните години, но нито една от тях все още не е възприета от масовия поток.

Във финансовите услуги обаче можем да видим доказателства, че ИИ вече генерира промяна. Техническият директор на Mastercard Ед Маклафлин споделя, че е спрял измами на стойност 20 милиарда долара благодарение на AI през последните 12 месеца, като същевременно масово е намалил броя на фалшивите положителни резултати, които водят до отказ на истински клиентски транзакции.

Като цяло, това означава, че макар да вярваме, че AI ще има наистина дълбоки последици за бизнеса, работните места и индустрията, темпото на тази трансформация може да е по-бавно, отколкото някои от рекламите и хиперболите предполагат – поне в краткосрочен план.

Гледайки по-напред

Ако погледнем към по-дълъг период от време, тогава е много трудно да си представим бъдеще, в което AI не е изключително трансформиращ. За доказателство се сочат резултатите от предишни технологични скокове. Както при огъня, електричеството или ядрената енергия, ИИ няма да изчезне, независимо дали ни харесва или не. Само ще става по-добър, по-бърз и по-мощен. Много малко вероятно е техническите предизвикателства да не бъдат решени, заедно със законовите, обществените и етичните пречки. Крайният резултат вероятно ще бъде значителен напредък и ефективност, които коренно ще променят начина, по който работим и правим бизнес.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...