Отвъд метавселената: интернет тенденции за следващото десетилетие

През двадесетте и повече години, в които доминира в живота ни, интернет се разви, за да стане по-завладяващ, достъпен, удобен за потребителя и социален. Въпреки че е трудно да се предвиди тренд до десет години в бъдещето, едно нещо, в което експертите са сигурни, е, че тази еволюция ще продължи.

Преди десет години, ако бяхте попитали някого какво е интернет, той щеше да е почти сигурен, че всичко се върти около уеб страници, гледани на компютърен екран. Днес онлайн изживяването е изградено около приложения, устройства, стрийминг услуги и виртуални светове. Благодарение на напредъка в добавената реалност (AR), ние дори я виждаме да навлиза в реалния свят.


Реалност? Какво е това?

През следващото десетилетие ще видим как интернет става все по-завладяващ и способен да задоволи повече от ежедневните ни нужди. Независимо дали това е работа, почивка, игра, пазаруване или общуване с приятели. До 2035 г. понятието „да си офлайн“ вероятно няма да означава много. Дори и да не се взираме в екран (интерфейс, който става все по-рядко срещан), ние взаимодействаме с виртуални и онлайн среди чрез данни, които текат към нас през безброй устройства, дори чипове, имплантирани в мозъците ни.

Не е чудно, че до този момент разликата между реалния, физически свят и цифровия, свързан свят практически не съществува. Интерфейсите с добавена реалност ще съживят цифровата информация пред очите ни, наслагвайки компютърно генерирани изображения, независимо къде се намираме или какво правим. И концепцията за влизане или „логване“ във виртуално пространство ще изглежда ужасно остаряла, тъй като машините автоматично ще ни удостоверяват, използвайки биометрични данни, без дори да забележим. Интернет и виртуалният свят ще бъдат навсякъде около нас, преплетени с реалния свят – което е може би е още по-страшна концепция!

Край на екосистемите?

Опитът на Meta (Facebook) да анексира нововъзникващия виртуален домейн, който някога наричахме „метавселената“ изглежда е в застой. През 2024 г. потребителите искат виртуални светове, но не и заградени виртуални градини. През 2035 г. това няма да е по-различно. Вместо да бъдат обвързани с някаква конкретна екосистема – било то iPhone или Android, Xbox или Playstation – потребителите ще очакват междуплатформена съвместимост и безпроблемна свързаност, без значение какъв хардуер или операционна система се движи зад кулисите.

Това означава, например, че потребителите ще могат да вземат своя аватар от Fortnite, заедно с трофеите и наградите, които са спечелили, и без усилие да ги манифестират в Roblox. Същото се отнася и за разговори и контакти в Slack или Zoom, безпроблемно интегрирани в MS Teams – или какъвто и да е еквивалент на тези инструменти, които всички ще използваме след 10 години.

Всичко това може да бъде улеснено от преминаването към отворени, децентрализирани екосистеми – може би изградени върху блокчейн технология – тъй като все повече от нас осъзнават опасностите от предоставянето на компании като Google, Microsoft и Apple на собственост върху нашия онлайн живот и самоличност.
Виртуално здравеопазване

Става все по-често срещано за нас да сме онлайн, за да получим медицинска помощ или лечение. Допринасящите фактори включват пандемията от коронавирус, застаряващото население и недостига на медицински специалисти в световен мащаб.

Всичко това ще означава, че онлайн здравеопазването ще бъде голяма част от живота ни до 2035 г. Пациентите и доставчиците на здравни услуги ще се срещат по-рядко, но ще бъдат по-тясно свързани от всякога, благодарение на богатството от данни, които ще се събират от устройствата, които носим и дори камери в домовете ни (наблюдаващи за намаляване на нивата на активност при възрастни хора или падания в дома, например.) Много повече от нас ще прекарат време като пациенти във виртуална болница, където ще бъдем наблюдавани отблизо и ще получаваме персонализирани грижи в уюта на домовете ни.

В същото време всички тези данни ще бъдат използвани за изграждане на все по-сложни цифрови близнаци на нашите тела, което означава, че лечението ще бъде персонализирано и насочено към нашите специфични състояния. Въпросите относно здравните данни и кой притежава информацията за нашето състояние и благополучие ще бъдат по-предвидени от всякога, но решенията, базирани на блокчейн и децентрализирано водене на записи, могат да ни помогнат да запазим контрола и ръководството.

Една голяма полза ще бъде, че вече не сме обвързани да получаваме грижи от експерти в нашето населено място или да правим дълги и скъпи пътувания, за да бъдем лекувани от експерти по целия свят. А VR или AR ще означава, че можем да се лекуваме онлайн за много от нашите нужди за управление на болката, психично здраве или физиотерапевтични нужди.

Виртуални икономики и цифрова собственост

До 2035 г. виртуалните продукти и стоки ще бъдат също толкова желани и търсени, колкото днес са маратонките с най-лимитирана серия или VIP билетите за Taylor Swift. А защо да не бъдат? За тийнейджърите на утрешния ден правото на самохвалство ще важи както за притежанията в дигиталната област, така и във физическата.

От виртуални недвижими имоти до цифрови сертификати и колекционерска стойност, тези активи ще притежават стойност в реалния свят, създавайки нови икономики и трансформирайки онлайн бизнеса, игрите и общуването. Това ще насърчи развитието на нови бизнес модели, предоставящи виртуални стоки и услуги, както и достъп до онлайн събития като виртуални концерти и преживявания. Икономиката на творците, която вече виждаме да се развива около платформи като Roblox, ще бъде по-голяма част от живота ни. Голяма част от това ще бъде благодарение на демократизацията на дигиталното творчество, активирана от генеративния AI и нововъзникващите инструменти с нисък код/без код. Това има потенциала да увеличи достъпа до възможности, позволявайки на хора от различен социален и икономически произход да участват в изграждането на бъдещето на онлайн изживяването.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...