Поколението Z днес изкарва по-малко пари от милениалите, когато са били на същата възраст преди десетилетие. Това става ясно от ново проучване на TransUnion, в което 14% от респондентите от Gen Z казват, че са „изключително стресирани“ от финансовото си състояние.
Към четвъртото тримесечие на 2023 г. хората на възраст от 22 до 24 години в САЩ са изкарвали средно 45 493 долара годишно. За сравнение младежите, които са били на 22-24г. преди 10 години, са изкарвали средно 51 825 долара, коригирано с инфлацията. В допълнение, съотношението дълг към доход е с 4 процентни пункта по-високо за поколението Z в сравнение с милениалите, достигайки 16,05% в сравнение с 11,76%, установява кредитното бюро.
TransUnion приписва това на факта, че Gen Z, което се определя като поколението, родено между 1996 и 2010 г., е достигнало зрялост по време на икономика с висока инфлация, която е отбелязала 32% увеличение на кумулативната инфлация от 2013 г. насам.
Инфлацията достигна своя връх през юни 2022 г., когато индексът на потребителските цени скочи с 9,1% на годишна база, най-бързият му темп на нарастване от 41 години – точно когато значителна част от поколението Z започна да навлиза на пазара на труда. Тя остава упорито висока въпреки кампанията за количествено затягане на Федералния резерв, като потребителските цени, без храните и енергията, се повишават с 4,5% годишно темпо през първото тримесечие на 2024 г. – спрямо 3,3% през предходното тримесечие.
Този натиск се вижда в интервютата на участниците: 14% от респондентите от Gen Z заявяват, че са „изключително стресирани“ от финансовото си състояние, в сравнение с 8% от милениалите преди десетилетие. Това е почти точно обратното на тези, които се чувстват „изключително уверени“ във финансите си, като 8% от Gen Z казват това сега и 13% от милениалите през 2013 г.
Американците остават недоволни по отношение на икономиката. Проучването на потребителите на университета в Мичиган (много гледан индекс на потребителските настроения) се срина с 13% през май - най-ниското му отчитане от шест месеца и знак, че инфлацията отново тежи на потребителите.
Кредитните карти са любими на Gen Z
За да запълни някои от тези финансови пропуски, най-младото работоспособно поколение разчита повече на кредитни карти, отколкото своите предшественици, констатира още докладът.
Според TransUnion 84% от 22-24-годишните са имали поне една кредитна карта с общо предназначение през четвъртото тримесечие на 2023 г., в сравнение със само 61% от 22-24-годишните през същото тримесечие десетилетие по-рано.
Повече от една трета от респондентите от Gen Z класират кредитните карти като най-полезния кредитен продукт, спрямо 29% от милениалите през 2013 г.
„Не е изненада, че в този икономически климат, в който разходите за живот са значително по-високи в сравнение с преди десетилетие, по-младите потребители все повече се обръщат към кредитни продукти, за да задоволят финансовите си нужди“, казва Джейсън Лаки, изпълнителен вицепрезидент и ръководител на финансови услуги в TransUnion.
„Докато инфлацията остава висока и цените на стоките остават такива, балансите по продукти като кредитни карти, лични заеми и лизинги за автомобили вероятно ще продължат да растат.“, допълва той.
Младежите днес се чувстват по-затруднени и обезпокоени
Приблизително 38% от възрастните представители на поколението Z смятат, че са изправени пред по-големи трудности да се чувстват финансово сигурни, отколкото родителите им на същата възраст, до голяма степен поради икономиката, според доклад на Bankrate. Освен това 53% от поколението Z казват, че по-високите разходи са пречка за финансовия им успех, установяват в свое изследване от Bank of America.
Младежите казват, че днешната икономика ги кара да се колебаят да си поставят дългосрочни финансови цели. Неотдавнашното покачване на инфлацията доведе до скок на цените на наемите и жилищата. Като цяло броят на домакинствата с две или повече възрастни поколения нараства от години, според доклад на Pew Research Center. Сега 25% от младите възрастни живеят в домакинство от няколко поколения, спрямо едва 9% преди пет десетилетия.
Вземайки предвид цените на жилищата и лихвите по ипотечните кредити, 2023 г. е била най-малко достъпната година за закупуване на жилища от поне 11 години, според отделен доклад на компанията за недвижими имоти Redfin.
„Когато растях, 80 или 90% от хората в моето поколение се справяха по-добре от родителите си. И тези цифри сега са намалели значително.“ заяви наскоро министърът на финансите на Съединените щати Джанет Йелън.
Сега 31% от поколението Z в САЩ живее с родителите си, защото не могат да си позволят да купят или наемат собствено пространство, установи наскоро Intuit Credit Karma. Дори тези, които живеят сами, все още разчитат на семейството си за финансова подкрепа. Само 45% от младите хора на възраст от 18 до 34 години казват, че са напълно финансово независими от родителите си, според Pew.