Авиационната индустрия е на прага на нова ера, белязана от иновации, които обещават да преобразят начина, по който пътуваме. Две амбициозни компании, Boom Supersonic и JetZero, са в челните редици на тази революция, като разработват самолети от ново поколение, които обещават по-бързи, по-ефективни и по-устойчиви въздушни пътувания.
Завръщането на свръхзвуковите полети
Демонстрационният самолет XB-1 на Boom Supersonic се оказа ключов за постигането на амбицията на компанията да предефинира трансатлантическите пътувания. С 11 успешни тестови полета, XB-1 вече е достигнал скорост от 0.95 Mach на ниска височина, демонстрирайки изключителната здравина на конструкцията си. Компанията планира да преодолее звуковата бариера в началото на 2025 г., поставяйки основите за бъдещия свръхзвуков пътнически самолет Overture.
Неофициалният наследник на Concorde е една стъпка по-близо до реалността, след като на 10 януари XB-1 завърши продължителен полет при 728 mph (1172 km/h) — еквивалентно на Mach 0,95, което е малко по-малко от скоростта на звука. Тестът бе проведен на височина от 29 481 фута (8 986 метра).
Летейки бързо, но и значително ниско в последния тест, XB-1 постига рекордните 383 възела еквивалентна въздушна скорост — показател за невероятно високо динамично въздушно налягане. Самолетът никога няма да изпита толкова интензивни условия, дори когато най-накрая преодолее звуковата бариера, тъй като неговите полети в експлоатация ще се извършват на много по-големи височини, където въздухът е по-разреден.
Поставянето на самолета под това напрежение при трансзвукова скорост, точно под скоростта на звука, демонстрира здравото качество на корпуса му и доказва, че той ще остане управляем и при по-високи скорости.
По-рано компанията беше заявила, че ще се стреми да достигне и надхвърли скорости от Mach 1 в началото на 2025 г. В зависимост от необходимостта от 12-ти тестов полет, фирмата е на път да постигне тази цел.
Boom Supersonic започна тестови полети с XB-1 през март 2024 г. Те са изследвали стабилността му с и без цифровата му система за управление и са тествали рамката на самолета с помощта на устройство, което симулира потенциално разрушителната енергия, причинена от въздушния поток при висока скорост, като същевременно го тласка към все по-високи максимални скорости.
Подобно на начина, по който ранните изстрелвания на ракети на SpaceX положиха основата за по-големия проект Starship, XB-1 е предназначен като тестова платформа, която Boom Supersonic може да използва, за да подпомогне разработването на Boom Overture – свръхзвуков пътнически самолет, който компанията се надява да завърши през 2030 г. Ако бъде пуснат успешно, Boom Overture ще може да превозва 64 до 80 пътници на трансатлантически пътувания, които ще отнемат само 3 часа и 30 минути между Лондон и Ню Йорк.
Устойчивост и иновации в дизайна
Компанията JetZero представи радикално нов подход към дизайна на пътнически самолети с концепцията си за „смесено крило“. Тази иновативна конфигурация, при която крилата се сливат безпроблемно с тялото, обещава да намали разхода на гориво с цели 50% и да намали шума, благодарение на по-високите съотношения на повдигане и съпротивление.
Концепцията за самолети със смесени крила, при които крилата се сливат безпроблемно с тялото, е на повече от 100 години, като е описана за първи път от руския пилот Николас
Воеводски, но най-често се свързва с военни самолети.
Пътническите самолети са възприели конвенционално тръбно тяло с крила, които не се сливат в една плоска равнина. Това е така, защото преминаването към нов дизайн на самолет се счита за рисковано от търговска гледна точка. Самолетите със смесено крило, напротив, могат да намалят разхода на гориво и да бъдат по-тихи, благодарение на по-високите съотношения на повдигане и съпротивление и по-добрата интеграция на шумните системи за задвижване.
Представители на JetZero казват, че техният дизайн със смесено крило изисква по-къс и по-широк фюзелаж, който е смесен заедно като крилото, за да осигури повдигане, като на свой ред намалява необходимата повърхност и създава по-лек самолет с по-малко съпротивление. Размерът на двигателите също е намален, благодарение на намаленото тегло и съпротивление, което означава, че повече пътници могат да се поберат в сравнително по-малък самолет.
Новият самолет на JetZero ще бъде 100% съвместим с устойчиво авиационно гориво и ще има възможност да използва водородно гориво в бъдеще, което го прави един от първите пътнически самолети с потенциал за нулеви емисии. С капацитет от 250 пътници и обхват от 5750 мили, самолетът може да революционизира дългите международни полети.
За да ускори разработването и производството на новия самолет, JetZero си партнира със Siemens. Компаниите ще използват цифрови технологии като дигитални близнаци и изкуствен интелект, за да оптимизират дизайна и да намалят времето за разработка.