Тежки времена за „вселената“ на Зукърбърг

Откакто миналата есен Марк Зукърбърг обяви плановете за преустройство на бизнеса си и ребрандиране на Facebook, Inc. в Meta Platforms, Inc. компанията се сблъсква с все повече трудности и отчита рекордно ниски финансови резултати. Въпреки че все още е един от най-влиятелните технологични гиганти, Meta изпитва сериозни затруднения с това да задържи потребителите в платформите си, да предпази сигурността на данните им, както и да разработва необятната и все още доста неясна метавселена.

На практика компанията има проблеми с всяка една от тези задачи. Младите потребители не обръщат внимание на Facebook, Instagram изостава все повече от Tik Tok, а приложения като Telegram излизат на преден план пред WhatsApp заради по-голямата сигурност и анонимност, които предлагат. В същото време все по-често ставаме свидетели на сривове в работата на приложенията на компанията, а служители споделят, че виртуалната вселена е пълна с бъгове и не е интересна за ползване.

Инвеститорите напоследък са безпощадни към Meta – акциите на компанията са с над 20% надолу за последната седмица и с над 70% надолу от началото на годината. Скорошният срив е пряк резултат от публикуваните данни за неочаквано лошите финансови резултати на компанията през третото тримесечие на 2022г. Приходите са с 4% по-малко спрямо същото тримесечие на 2021г., а печалбата на акция е 1,64 долара – доста по-ниска от прогнозираните 1,89 долара. Оперативният марж на Meta или печалбите, останали след отчитане на разходите за управление на бизнеса, е спаднал до 20% спрямо 36% година по-рано. Общата нетна печалба е намаляла с 52% до 4,4 млрд. долара за тримесечието.

Самият Зукърбърг обаче описва настоящата картина със скромния коментар, че организацията е изправена пред „краткосрочни предизвикателства“. Той заяви неотдавна, че компанията е фокусирана върху това да стане по-ефективна и намекна за съкращения на работни места. За момента подразделението Reality Labs, което работи с виртуална реалност, е отбелязало значителен спад на приходите, като според повечето анализатори той ще се задълбочава.

Horizon Worlds, платформата за виртуална реалност на компанията, която служи като основа за преживяването в метавселената, има едва 200 000 активни потребители, сочат вътрешни документи, разкрити от Wall Street Journal. Досегашните демонстрации на развитието на метавселената донесоха на основателя на Facebook и основен акционер в Meta предимно подигравки. Зукърбърг обаче твърди, че проектът ще даде реални плодове след десетилетие разработка. „Има много неща, които се случват в момента в бизнеса и в света“, казва той и допълва - „Ще разрешим всяко едно от тези неща... Мисля, че тези, които са търпеливи и инвестират в нас, в крайна сметка ще бъдат възнаградени.“

Това за съжаление не са всички премеждия пред империята на Зукърбърг. Четирите ѝ най-известни продукта – Facebook, Messenger, Instagram и WhatsApp напоследък са жертви на сериозни хакерски атаки, а освен това от време на време неочаквано се сриват и спират да работят. Разбира се, те бързо биват възстановявани, но изникват много въпроси за причините за тези смущения. Определено предстои да видим дали и как една от най-известните технологични организации ще се „върне в играта“ и ще изненада пазара – ход, от който определено има нужда.

Вижте още: