От първите дни на онлайн пазаруването до възхода на инфлуенсър маркетинга, няма съмнение, че интернет революционизира начина, по който пазаруваме и вземаме решения за покупка. Сега, когато навлизаме в следващата фаза на интернет – водена от метавселената, блокчейн и NFT – ще има нови възможности за брандовете и търговците на дребно да се свързват с аудиторията си и да продават стоките си.
Създаване на цифрови продукти
Тенденцията, която започна с NFT колекционерски предмети и закупуване на аксесоари в игрите, сега се разпространява в сектора на търговията на дребно. Специално за модните марки, metaverse и web3 ще предложат изцяло нов начин за изпълнение на желанията на клиентите – клиенти, които ще прекарват повече от времето си във виртуални светове. Като се има предвид, че много от нас използват дрехите като начин да покажат своята индивидуалност и личност във физическия свят, защо не бихме искали да направим същото с дигиталното си аз?
Няколко марки вече са създали такива продукти. Balenciaga създаде линия дрехи в изключително популярната игра Fortnite. Gucci създаде луксозна дестинация, наречена Gucci Garden, на платформата Roblox metaverse, където продаде една виртуална чанта за над 4000 долара. Burberry създаде линия от NFT творения за вселената на Blankos Block Party, която включва ленти за ръка, джет раници и обувки за басейн – колекция, която спечели почти 400 000 долара. А Dolce & Gabbana продадоха колекция от девет части на пазара за дигитален лукс UNXD за умопомрачителните 5,7 милиона долара.
Ясно е, че марките от висок клас са водещи в тази тенденция. Но както при повечето неща в модата, тенденциите, които започват с дизайнерски етикети, обикновено се филтрират до масовите марки. Следователно със сигурност можем да очакваме да видим все повече брандове, по целия ценови спектър, да пускат само дигитални продукти – независимо дали тези продукти са за продажба или чисто за създаване на маркетингов шум. Като пример за последното, Coca-Cola наскоро пусна виртуална напитка (наречена Coca-Cola Zero Sugar Byte) в рамките на играта Fortnite.
Като се замислим, има много реални предимства при създаването на цифрови продукти. Дизайнерите могат да творят без ограниченията на физическите стоки. Производствените разходи са минимални, маржовете на печалба са огромни и никога не трябва да се притеснявате, че имате непродадени количества. Междувременно, като клиенти, ние можем да накараме нашите дигитални аватари да носят каквото пожелаем, без да се притесняваме кое е практично или удобно.
В метавселената ще можем да купуваме дигитални версии на практически всичко – дрехи, разбира се, но също и виртуални мебели (за нашите виртуални къщи), виртуална кола, с
която да обикаляме из метавселената, виртуални домашни любимци...и дори виртуални бижута.
Създаване на магазин в Metaverse
Марките вече започват да излизат отвъд статичните уебсайтове за търговия на дребно и да създават завладяващи виртуални дестинации за пазаруване в рамките на метавселената. Nike е истински лидер, когато става въпрос за изграждане на виртуално присъствие в метавселената. Компанията създаде свой собствен виртуален свят, наречен Nikeland, в платформата Roblox. Вдъхновен от реалния щаб на Nike в Орегон, Nikeland включва сгради и арени, където любителите на бранда могат да участват в игри като таг и доджбол. Има и виртуален шоурум на продукти на Nike, обхващащ най-новите дигитални версии на продукти, като маратонките Air Force 1. С други думи, Nikeland е отчасти игра, отчасти бранд опит и отчасти шоурум.
Други марки, които се присъединиха към тенденцията за виртуално изживяване, включват Forever 21, Selfridges и марката за красота Charlotte Tilbury. Walmart също създаде изживявания в метавселената, като Walmart Land в Roblox, който включва писта с препятствия от извънгабаритни продукти на Walmart, както и виртуална съблекалня, включваща ексклузивни линии облекло. Walmart Land беше и домакин на виртуален концерт с участието на известни поп изпълнители.
Внедряване на блокчейн технологията
Блокчейн има огромен потенциал да промени търговията на дребно, особено когато става дума за веригите за доставки. Технологията може да донесе така необходимата прозрачност на движението и обмена на стоки, осигурявайки сигурен, пълен запис на това откъде идват продуктите и материалите.
Френският търговец на дребно Carrefour вече използва блокчейн за проследяване на месо, млечни продукти и плодове от фермата до магазините. Клиентите могат просто да сканират QR код в магазина и да получат информация къде е произведен продуктът (и кога) и дали при производството му са използвани пестициди. Тъй като все повече хора обмислят внимателно решенията си за покупка, става ясно, че способността на блокчейн да осигури проследим запис на жизнения цикъл на продукта може да помогне за насърчаване на доверието на потребителите.
От друга страна за по-малките компании децентрализираната природа на блокчейн означава, че марките ще могат по-добре да се свързват директно с клиентите, без да се налага да минават през посредници. В края на краищата блокчейн се отличава с улесняването на сигурни финансови транзакции между две страни, без да е необходимо трета страна да управлява процеса. Дори само това може да промени играта за много търговски марки.