Графикът Людмил Георгиев - със самостоятелна изложба във Виена за 24 май

В „Дом Витгенщайн“ ще бъдат показани и скулптурите на Габриела Фон Хабсбург

Българският културен институт във Виена „Дом Витгенщайн“ ще е домакин на първата самостоятелна изложба на графика Людмил Георгиев във Виена, посветена на 24 май, Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост. Изложбата „ЕДИН НАШ СОБСТВЕН СВЯТ“ ще се проведе от 23 май до 8 юли 2022 г. Куратор е международният арт дилър Стефан Стоянов. Графиките на Людмил Георгиев ще се допълват от монументалните творби на Габриела Фон Хабсбург, внучката на последния австрийски император, които ще бъдат разположени за публиката във външното пространство около сградата на културния институт.

„Никога не се влюбвай в идеята. Идеите са блудници. Ако някоя от тях не върши работа, то винаги, винаги, винаги има друга“– изповядва известният американски артист Чип Кид (Chip Kidd), който през последното десетилетие направи историческа революция в облика на книгата. Друг един художник, но на хиляди километри от САЩ, в ателието си в София (България), независимо от колегата си, прави своята си революция в изкуството на графиката. Оставащ чужд на следването на една единствена идея, на търсенето на собствен стил и творчески почерк, готов всякога да изневери – най-вече на собствените си идеи, изнамери своето място в краткия списък на вълнуващите експериментатори/търсачи в българската графична школа. Неговото име – Людмил Георгиев се превърна в синоним не просто за жизнената сила на графичното изкуство в ХХI век, а в своеобразно доказателство, че не верността към идеята, а дързостта да я изоставиш в момента, тъкмо когато тя ти носи най-голямо удоволствие, са сред най-плодотворните подходи в творческия процес.

Изложбата „ЕДИН НАШ СОБСТВЕН СВЯТ“, показва само фрагменти от пластическите търсения на Людмил през последните години, но и те са достатъчни за да ни убедят, че изкуството на графиката е не само живо, но и че в ХХI век то може да бъде дръзко, очарователно, съвременно. Разбира се – когато излиза изпод ръцете на познавач, какъвто е Людмил.

Днес Людмил Георгиев, от дистанцията на собствените си 60 години, работи в ателието си в София – ателие-крепост и не спира да се изумява от съприконовението си с магията на графиката – поезията на визуалните изкуства. Задушен от омесените взривоопасно аромат на пура и графични масла, той върти металното колело на пресата, за да може претърпялата тотална метаморфоза идея да се яви неръкотворно върху графичния лист. И макар техниките да са графични – образът надскача идеята за графика.

Людмил Георгиев обича да си играе с цветовете, превръщайки много често графичните си отпечатъци в зрелищен живописен спектакъл. Но дори и това е недостатъчно за художника. Често той престъпва и технологичните граници на графиката, работейки с неочаквани материали и основи. Дори върху натрошено автомобилно стъкло.

Зад всичко това обаче стои не намерението за оригиналност, за иновативност, а за удоволствието от играта с изкуството. Желанието да прекрачиш в нови, непознати, необследвани територии. Територии, в които винаги можеш да си позволяваш да бъдеш друг – невъзпитан, арогантен, непостоянен. Галантен към всяка идея, но никога неин верен любовник. Територии, в които можеш да бъдеш просто бедствие и демиург в едно. А Людмил Георгиев добре знае, какво означава срещата между съзиданието и разрухата, и творчеството му е най-яркото свидетелство за това.

Вернисажът е ще се състои на 23 май 2022 г., понеделник, от 18.30 часа.

По време на откриването гостите ще могат да се насладят и на изпълнението на младата и талантлива пианистка Анжела Тодорова, която е лауреат на над 20 награди от конкурси по пиано и камерна музика в България, Сърбия, Македония, Румъния, Чехия и Италия.

Изложбите са организирани от Българския културен институт във Виена „Дом Витгенщайн“, Public Art Foundation и с подкрепата на Посолството на Република България във Виена.

Вижте още:

15-годишните ученици в България са с по-ниски очаквания за завършване на висше образование или за заемане на ръководна позиция спрямо връстниците си по...