Тенденциите в пазаруването следват технологичните такива. Веднага след всеки технологичен етап от дигиталната ера – интернет, социални медии, мобилни устройства – се появяват маркетолозите. Титани като Amazon, eBay и Temu бяха създадени именно чрез използване на нови възможности за достигане до клиентите.
Дори по-голяма от това би могла да бъде вълната от трансформация, която ще бъде предизвикана от широкото приемане на т.нар. агенти с изкуствен интелект.
Агентите най-точно се описват като следващата крачка напред в генеративния изкуствен интелект. Вместо просто да мислят и говорят като ChatGPT, те са способни да предприемат действия и да изпълняват сложни задачи.
Според скорошно изследване става ясно, че те вече разглеждат рекламите, за да решат дали биха могли да им помогнат да отговорят на въпроси. В доклада се съобщава също, че броят на търсенията, базирани на браузър, може да намалее с 25% до края на тази година в полза на търсения, извършвани вместо нас от агентни или генеративни приложения.
И така, какви стъпки предприемат фирмите, за да се подготвят за тази възможност? И какво трябва да направи всеки, който отговаря за маркетинга на бизнеса – от корпоративни маркетолози до собственици на малък бизнес, за да се увери, че е готов?
Когато се обяснява какво могат да правят агентите, един от най-често цитираните примери е способността им да вземат решения за покупка. Чрез използване на браузър или интерфейсни API, те могат (на теория) значително да ускорят процеса на извършване на покупка. Докато някои от нас може да се наслаждават на пазаруването, преглеждането на множество сайтове за сравняване на цени, време за доставка или политики за връщане все още е отнемаща време дейност.
Вече съществуват подобни агенти, които могат да помагат на потребителите, като създават рецепти за готвене и пазаруват съставки, както и сканират множество сайтове, търсейки и резервирайки най-добрите оферти за пътуване.
Изследването показва поведението на популярни инструменти за изкуствен интелект с агентни възможности, включително OpenAI Operator и модели с отворен код. Сред откритията е склонността им да се фокусират върху структурирани данни (като например списъци със статистически данни) за съдържанието, което анализират. Също така е установено, че агенти, използващи възможности за компютърно зрение, за да „виждат“ уебсайтове, като нас, лесно биват подвеждани да кликват върху изскачащи прозорци.
Въпреки това, що се отнася до това как това ще се отрази на всички, които се опитват да се свържат с клиенти или да продават онлайн, вече започват да се появяват някои насоки.
Ще бъде ли следващият магазин на Amazon, eBay или TikTok бизнес, който ще победи всички конкуренти, когато става въпрос за оползотворяване на тези промени в поведението?
За маркетолозите това може да изглежда като преобръщане на един от основните принципи на дигиталния маркетинг. Вместо да убеждаваме хората, приоритет става убеждаването на машини, които съветват хората. Целта е да ги убедим, че нашите идеи, послания, продукти или услуги са най-добрият отговор на заявките на техните потребители.
Първата ни подсказка е, че трябва да се съсредоточим върху структурирана, машинно четима информация. Това може би се дължи на факта, че машините знаят, че харесваме информация, подкрепена от факти и статистика. Но въпреки способността си да интерпретират сложни изразителни човешки езици, те все още инстинктивно търсят информация на родния си език на числата.
В доклада се твърди (макар и не се посочва категорично), че добре подкрепената информация с качествени цитати е по-вероятно да привлече вниманието на агентите.
От техническа гледна точка, би било добра идея да се види дали API-тата и фийдовете могат (и трябва) да бъдат направени удобни за агенти, отваряйки потоци от данни за продукти, цени или наличност. Това може да включва маркетолози, работещи с дигитални или екипи за електронна търговия, за да се гарантира, че всички са на една и съща страница.
Разбира се, би било преждевременно да се каже, че „традиционното“ (неоптимизирано за агенти) SEO е мъртво или дори умира. В края на краищата, от сърфирането в интернет се очаква да бъде един от най-важните инструменти в екипировката на агента. Но ще има и други начини за привличане на вниманието на агентния ИИ. Следователно изследването и за предпочитане овладяването им би трябвало да бъде приоритет за всеки, който се занимава с маркетинг в момента.
И след това?
Много е трудно да се предвиди как ще се развие която и да е изключително трансформираща технология в дългосрочен план и агентният изкуствен интелект не е по-различен. Когато маркетолозите започнаха да оптимизират съдържанието за търсачки преди десетилетия, броенето на ключови думи беше до голяма степен техническо упражнение. Днес това е обширна и сложна област на изследване, теория и практика, включваща много аспекти на комуникацията между хора и изкуствен интелект.
Разбирането на разликата между вземането на решения от хора и машини ще бъде ключово тук. Как начинът, по който агентите отдават тежест на фактори като стойност, разпознаваемост на марката или безопасност, ще се различава от начина, по който го правим ние? Революцията вече е в ход и тъй като все по-голям брой доставчици на услуги с изкуствен интелект започват да предлагат агентни платформи и приложения, това би могло твърде скоро да стане част от ежедневието.