Зеленият преход: Скритите предизвикателства пред устойчивия бизнес

Днес устойчивостта не е просто спасяване на планетата – това е нещо, което повечето компании разбират като двигател на дългосрочния бизнес успех. Стремежът за намаляване на екологичния и отпадъчен отпечатък променя продуктите, които фирмите продават, както и процесите, използвани за тяхното създаване. Това влияе и върху начина, по който фирмите взаимодействат с клиентите, избират партньори и доставчици и се ангажират с нови бизнес модели, включително кръгови и нисковъглеродни икономики.

Но преходът към по-чист и по-зелен бизнес не винаги е гладък и редица предизвикателства започват да излизат на дневен ред.


Неуспех в превръщането на устойчивостта в основен елемент от стратегията

Това изисква промяна в начина на мислене – от мислене за устойчивостта като бреме на разходите до разбирането ѝ като двигател на успеха. Вместо просто отмятане на квадратчета, устойчивостта може да отключи ефективност, да отвори нови пазари и да изгради организационна устойчивост. Например, като поеме ангажимент за приемане на кръгови принципи и разработване на нови процеси за рециклиране на дървесните влакна, използвани в мебелите, мебелна компания може да намали разходите за материали в цялата си дейност и да намали въглеродния си отпечатък. А стремежът на онлайн магазините да електрифицират флотилиите си от превозни средства за доставки значително намалява големите им сметки за гориво. Тъй като големите инвеститори все по-често търсят ESG ангажименти от бизнеса, който финансират, и квалифицирани специалисти, желаещи да работят за отговорни компании, има много причини устойчивостта да бъде стратегически приоритет днес.

Грийнуошинг

През 2025 г. грийнуошингът – практиката да се претендира за екологични качества, вместо да се прави реална промяна – е подложен на интензивен контрол. Пример за това са предприятията за изкопаеми горива, които насърчават устойчивостта, като същевременно продължават да добиват невъзобновяеми ресурси. Въпреки това, тъй като предприятията осъзнаха нарастващото търсене на екологични продукти и услуги, тази дейност стана често срещана в различните индустрии. Потребителите често могат бързо да разпознаят празни твърдения и обещания. Производителите на превозни средства бяха ударени с огромни глоби и още по-големи щети върху репутацията си за фалшифициране на тестове за емисии, докато твърдеха, че намаляват емисиите.

Пренебрегване на устойчивостта по веригата на доставки

Предприятията могат да похарчат милиони, за да гарантират, че разполагат с чиста енергия, енергийно ефективни операции и безупречни екологични характеристики. Но ако техните доставчици замърсяват реките, експлоатират природни ресурси или допринасят за обезлесяването, те също носят етична отговорност. През 2025 г. осигуряването на устойчиви практики по цялата верига на доставки означава да се уверите, че знаете как се произвеждат продуктите, какви материали се използват и какви стъпки предприемат доставчиците, за да сведат до минимум собствения си екологичен отпечатък. Често пренебрегвано, това все повече се регулира чрез законодателство като Директивата на ЕС за корпоративна устойчивост. Предприятията вече не могат да си позволят да си затварят очите за ниските стандарти или лошите практики на своите доставчици и партньори, без да рискуват санкции, лоша публичност и загуба на доверие на потребителите.

Неефективно използване на ESG данни

Много компании могат да бъдат описани като „богати на данни, бедни на прозрения“. Три десетилетия след началото на ерата на интернет, много от тях разбират важността на измерването, събирането и анализа на цифрови данни, но им липсват инструментите и експертизата, за да знаят какво означава всичко това и какво трябва да правят.

Голям проблем е, когато инициативите за устойчивост не могат да бъдат измерени, сравними и проверени. При липса на надеждна информация е много трудно за компаниите да си поставят смислени цели и да разберат напредъка си към постигането им. Днес, неразбирането на данните означава пропускане на възможности за стимулиране на растежа, като същевременно се подобрява светът, а това е сериозна грешка.

Откъсване на поглед от топката

Жалко, но не и напълно изненадващо, но има съобщения , че ESG (екологичните, социалните и управленските) фактори намаляват в списъка с бизнес приоритети. По време на бурни икономически и политически времена фокусът е склонен да се измества към икономически въпроси, като например намаляване на въздействието на инфлацията или прекъсване на веригата за доставки.

Това почти сигурно е грешка, защото основните проблеми, които движат приемането на устойчив бизнес – изменението на климата, изчерпването на природните ресурси, отпадъците и замърсяването – няма да изчезнат само защото решим, че има по-висши приоритети.

Невъзприемането на устойчиви практики днес може да доведе до сериозни предизвикателства в бъдеще, особено с оглед на това, че невъзобновяемите ресурси стават все по-оскъдни, а политическите, екологичните и демографските смущения се засилват, както мнозина прогнозират.

Вижте още:

В края на април бяха избрани най-добрите български ученици по биология, които ще представляват страната ни на Международната олимпиада по биология...