Перспективите за глобалната икономика през идващата 2023 г. са се влошили според редица скорошни анализи. Войната в Украйна продължава да натоварва търговията, особено в Европа, а пазарите от дълго време са в очакване на пълното отваряне на китайската икономика след месеци на сериозни ограничения заради все още актуалният в азиатската страна коронавирус.
В Съединените щати признаците за свиване на пазара на труда и забавяне на бизнес активността подхраниха страховете от рецесия. Макар и позабавила се в последните 1-2 месеца, в световен мащаб инфлацията нарасна главоломно през 2022 г., а от това пряко страдат предприемачеството и зависещата от него добавена стойност. Затова се забелязва и огромният недостиг на предлагане и работна сила в сектора на услугите.
В анализ, публикуван на 24 ноември, Институтът за международни финанси прогнозира темп на глобален икономически растеж от едва 1,2% през 2023 г. – ниво равно на това от 2009 г., когато светът едва започваше да излиза от тогавашната финансова криза.
Потребителското търсене обаче е на рекордно високи нива
Най-пресният пример за това е Черният петък в САЩ, който бе само преди броени дни. Излязлата още на следващия ден статистика показва, че американските купувачи са похарчили рекордните 9,12 милиарда долара онлайн на Черния петък. Очевидно потребителите са устояли на високата инфлация и са отворили широко портфейлите си. Adobe Analytics, който измерва електронната търговия чрез анализиране на транзакции в уебсайтове, има достъп до данни, обхващащи покупки на 85% от 100-те най-добри интернет търговци на дребно в Съединените щати.
От тях става ясно например, че покупките на мобилни телефони представляват 48% от всички продажби на техника на този ден. Ясно е, че в свят, в който смартфоните са рутина от повече от десетилетие, замяната с най-новия модел едва ли е най-належащата потребителска нужда, но явно не това мислят обикновените граждани.
По традиция намаленията в магазините в края на ноември дават плавното начало и на коледното пазаруване. Данните от него също ще са особено показателни за финансовия комфорт на потребителите. Странното е, че той изглежда нараства във времена на стагниращо производство, растящи цени, политически скандали и военни заплахи.
Глобална борба за спасяване на икономиките
В международен план правителствата са изправени пред трудно предизвикателство – да подкрепят своите граждани във време, когато цените се покачват драстично (особено тези на стоките от първа необходимост, като храна и гориво, които бяха дълбоко засегнати от войната в Украйна). Международният валутен фонд посочва именно това балансиране, с което правителствата трябва да се справят, като отбелязва:
„Тъй като много хора все още се борят с обстановката, правителствата трябва да продължат да дават приоритет на подпомагането на най-уязвимите да се справят с растящите сметки за храна и енергия и да покрият други разходи — но те също така трябва да избягват тежестта върху съвкупното търсене, което рискува да увеличи инфлацията. В много напреднали и нововъзникващи икономики фискалното ограничение може да намали инфлацията, като същевременно намали дълга.“
След Русия, която страда от смазващи санкции, свързани с нейната инвазия в Украйна, Обединеното кралство е следващата от големите икономики с най-лоши показатели и съответно рискове, които са налице за следващата година. С инфлацията, която значително изпреварва тази в другите страни, се очаква годишното увеличение на цените да достигне 10% до края на 2022 г. преди бавно да се смекчи през 2023 г. Сред страните от Г-7 Великобритания е единствената, в която икономическото производство не се е върнало до нивата отпреди пандемията и даже се очаква да се свие още повече. ОИСР прогнозира, че британската икономика ще намалее по размер с 0,3% през 2023 г. и ще нарасне само с 0,2% през 2024 г.